Jeg har fulgt med på jeres forum i nogle år nu, og nu kan jeg altså ikke lade være med at besvare jeres tvivl omkring anmeldelser, og hvordan de fungere efter de er anmeldt.
Jeg levede selv af svindel i 4-5 inden jeg fik min dom, for data-bedrageri af grov karakter, og vidregivelse af kreditkort, besiddelse af hundredetusinder af kort. Bare lige for at gøre opmærksom på at jeg ved hvad jeg snakker om. Jeg kørte derudover et forum for nogle af de største købere og sælgere af kreditkort i verden, i kan læse mere om dette hvis i google "fbi nordjylland"
Efter min erfaring bliver der gjort noget ved ca 10% af de sager politiet modtager. Jeg tror grænsen ligger ved 5-10k inden de overhovedet gider gøre noget ved sagen. Politiet har meget meget meget få resourcer til at efterforske datakriminalitet mod webshops. Der er firmaer som lider meget større tab end i gør, og de kommer selvfølge i første række.
Politiet arbejder på en lidt besynderlig måde - de opsnapper alt information de kan om alle sager, og gemmer dem i en stor bunke. Efter som tiden går, sammenligner de IP adresser, Email adresse, evt adresse/navne, indtil de får nogle match's. Dvs, indtil de fanger en som bruger et system, så de kan tage ham for evt. 10-40 forhold, så de er sikker på det klapper ham over nallerne i retten. Da jeg fik min første dom for bedrageri, kun mod webshops, fik jeg 2 måneders afsoning, og 8 betinget. Jeg havde ca 30 forhold der.
Ang tilbagebetaling til butikejerne - så tror jeg i har misforstået noget - og at politiet har. I bliver garanteret ikke informeret ordentligt efter en dom er afsagt. Den eneste måde i kan få jeres penge tilbage på, er at opkræve pengene gennem civilret. - eller bede politiet om at gøre det under selve retssagen mod mistænkte. I behøves ikke vide hans navn, i skal bare tilføje de skal gøre det, når i anmelder bedrageriet.
Og så vil jeg lige sige til jer, at i burde passe noget mere på. Jeres standard check stopper altså ikke ondtsindende kriminelle.
Eftersom jeg er stoppet med al svindel nu, kan jeg vel godt lige give jer et fif der kan sikre jeres butik mod svindel. Det er meget enkelt - simpelthen gå ind på krak og se om personen bor på adressen som der er bestilt til, hvis det ikke overens smider i ham bare en email og siger han skal ringe, inden i vil afsende varen. 95%+ af svindlere ville hoppe fra allerede der, og finde en butik som det er nemmere at svindle.
3D sikkerhedssystemet (verified by visa/master card securecode), virker overhovedet ikke, slet ikke hvis i tager udenlandske, p.g.a der er mange lande som har banker der ikke understøtter denne form for sikkerhed. Og nu til dags kan man købe kreditkort med tilhørende VBV/MSCS kode. Så lad jer ikke føle jer sikre bare fordi i har dette system - det kan sætte svindlen lidt ned, men det er meget lidt.
Og jeg har aldrig fattet hvorfor i overhovedet godtager udenlandske kort, såsom USA,Frankrig og andre mærkværdige lande.. Men jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig om, om danskere har banker i disse lande (jeg henviser til butikker med primært danske kunder i denne udtaelse.)
Og lad så være med at brokke jer over gebyret fra PBS på 250 kr, det er et administrationsgebyr, fordi PBS skal udskrive og behandle mange papiere, såsom transaktions dokumenter, og indsende dem til banker/politi. Det vil de da heller ikke gøre gratis. Læg det i anmeldelsen, og bed politiet om at opkræve det fra dømte.
En god ting ved det danske internet shop system er dog at i kan finde ud af at bruge paymentprocessorer som kryptere kortnumre+exp+cvv2.
Og som jeg forstår det, er svindlen meget stigende i danmark lige nu, især med dankort.
Et bud fra mig ville være at der ca. er 100.000 dankort i det kriminelle miljø lige nu, og dem vil de kriminelle helst bruge inden de udløber (normalt inden for et par år), og mange af dem i danske butikker nu.
Jeg kan godt selv se nu, at det er svinsk at stjæle fra små butikker, som prøver at tjene til levebrødet. Jeg skriver ikke dette for at blive tilsvinet for det jeg gjorde, og er dømt for - men for at hjælpe jer lidt.
Mvh
Zoomah.