Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

sådan får I succes med pr

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære AMINOer.

 

Som nogle af jer måske ved, så arbejder jeg nu fuldtid med ENGODSAG.DK, men har før arbejdet professionelt med PR i over otte år - bl.a. som PR-chef for Bog & idé, ewire og et større dansk reklamebureau. Indimellem tager jeg dog nogle opgaver ind, hvis folk ringer til mig, og jeg synes, at de er spændende nok - det er rart at have den luksus, for så får man også kun de udfordringer, man virkelig er int. i. Og her går nogle ting igen, som jeg gerne vil give jer et par tips om:

1. Mange opfatter PR som noget frygtelig kompleks med krise-kommunikation, lobbyisme m.m. Det kan det også være, men som oftest handler det om netværk og om at se de gode historier. Derfor: HISTORIEFORTÆLLINGEN skal I have som top prioritet. Senest ringede en e-butik til mig. De havde prøvet at komme i pressen, men uden held. Pressen gad ikke fortælle om deres gode tilbud, nye design osv. Selvfølgelig gider de ikke det. Gad du selv høre om, at en webshop havde fået  nyt design? I stedet snakkede jeg med indehaveren og fandt ud af, at han var etnisk dansker, havde haft en hård ungdom med flere voldsdomme, men i dag har vendt sit liv om, er succesfuld iværksætter og har ansat andre unge med problemer. Han så det som en naturlighed og havde ikke blik for historien. Men fortalt rigtigt har den betydet, at han nu kommer i TV2 Nyhederne og Børsen om en uge - uvurderlig omtale, han ikke havde haft råd til at købe sig til. Så historierne - find dem! Hvis ikke så ring - så skal jeg hjælpe jer med at finde dem.

2. PR handler dernæst om at kunne skrive, så journalisterne kan bruge det. Det findes der mange, der er okay til, men få som rigtig mestrer det. Journalister er forskellige, men primært er det landeforskelle - i Sverige skriver man f.eks. meget med ironi i pressemeddelelser, det gør man ikke i Danmark. Så nogle grundregler gælder herhjemme:
- Overskriften i mailen er alfa omega. Send mail frem for brev så de kan klippe i historien, men bemærk at over 40% af alle pressemeddelelser bliver slettet blot pga. en kedelig overskrift. Find din punchline.
- De næste 2-3 linjer skal skabe engagement og interesse og opsummere alt det følgende. Yderligere 30% af journalisterne falder fra her ifølge undersøgelser. Kog det ned og sørg for, at budskabet står klart frem og gerne enten kan provokere, inspirere etc. Jeg havde en case med en coach, som havde svært ved at komme udover regional-medierne. Men så tænke jeg: stress, det har alle en holdning til. Jeg spurgte ham omhans holdning, og den vakte så megen interesse, at han røg direkte i Go Morgen Danmark. Så find budskabet og se, om det kan matche nogle generelle strømninger i verden.
- Og derfor følger så RELEVANS. Sørg for at du skriver dig ind i en kontekst. Der er ALT for mange pressemeddelelser om produktnyheder og med selvros. GAB! Se på hvad der rører sig i verden og i lille DK og skriv jer ind i den kontekst - gerne som nyskaberen eller banebryderen.
- LÆNGDEN. Max 1 a4-side. Helst kortere. Og sørg nu for at skrive sådan, at det kan klippes direkte ind i avisen, hvis journalisten ønsker dette. Ritzau tager langt fra alle nyheder, så skriv din historie som de vil have gjort.
- SPROGTONEN. Drop selvros og selvfede bemærkninger. De bliver skåret fra og irriterer. Men brug gerne pathos - du skal mene det, og din begejstring må gerne skinne igennem, men på en saglig måde og helst i citatform, så de kan bruge det, hvis de vil.

3. Endelig er der selve EKSEKVERINGEN. Her er flere strategier - overvej hvilken der passer bedst til jer. De er selvdøbte, men gode at overveje:

- Masse-PRen. Du sender bredt ud til en fast mængde af egne kontakter og generelle redaktions e-mails. Sammen alle dem sammen du kan og hold den selv ved lige. Glem alt om andres databaser - DU skal opbygge din egen, så du kan udbygge den. Du får vel heller ikke andre til at varetage dialogen med dine nøglekunder?
Denne udsendelsesform kræver tel
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Godt indlæg og masser af gode tips :)

Men som med alle andre kreative områder er der naturligvis næsten uendeligt mange spændende muligheder. En af dem, som jeg ikke lige mener du fik nævnt er, at SKABE historierne selv. Det skal så naturligvis hænge sammen med det du laver og det du vil opnå, men det kan bestemt virke godt. Jeg skrev for nyligt i min blog om sådan et eksempel som en af mine store kunder (Zecco.com) fyrede af på Wall Street i New York. Den "opfundne" nyhed gav virkelig godt, med network TV dækning og hundredetusinder af højt motiverede online besøgende.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er jo så ikke PR, men event-marketing, der bakkes op med PR. Men jeg er helt enig. Event marketing er guld, hvis det gøres rigtigt. Har bl.a. laves andevæddeløb, Verdens Største Børnekor, Date en Kendt m.fl. - alle crazy events, som gav massiv PR og for alvor kunne mærkes på trafikken. Øvelsen er at tænke eventmarketing ind som en samlet del af ens marketingstrategi, så eventfolkene ikke arbejder autonomt og glemmer de værdier, som resten af kommunikationen baserer sig på. Det har kreativ folk jo en tendens til nogle gange :-) Og så skal man selvsagt altid tænke PR, når man laver events - det er oplagt, fordi events taler til forbrugernes sanser og derfor også appellerer til pressen, ikke mindst den visuelle, som din kunde så også havde held med at tiltrække. Som eksempel kan jeg nævne, at da vi lavede Verdens Største Børnekor, så fik vi TV2 Nyhederne, TV Avisen, 2 andre TV-kanaler, 6 dagblade, 19 regionalblade og 3 radiostationer, bl.a. Radioavisen og P3, på dækning den dag. Alt hvad der kan krybe og gå. Det var også en stor event, men vi fik samlet mediedækning for over 1,5 mio. kr., så tiden var givet godt ud... Events, synes jeg, handler om at tænke stort og skabe sin egen event. Jeg tror ikke et sekund på event-sponsorater og jeg er forbløffet til stadighed over de bandereklamer, man ser til fodboldkampe i TV. Hvis folk mangler en affaldsspand at putte deres annoncekroner i, så har vi da opfindelsen lige der! Nej sponsorater som Grøn Koncert, Carlsberg til VM i Fodbold osv. det rykker, men bandereklamer - helt ærligt ... Den holder altså ikke med mindre, at man virkelig bakker det op med en massiv kampagne derudover.
Fra Brønshøj
Tilmeldt 1. Oct 06
Indlæg ialt: 446
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej aminoer

 

Super gode indlæg.

Er der ikke andre der har mere at tilføje ???

 

Anne

Anne Fogel - smykker med mod
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)