Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvordan defineres en forening?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Nov 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså hvornår er man en forening? Hvilke krav stilles der mht. anskaffelse af medlemmer? (minimumskrav)

Hvordan er foreninger stillet iforhold til myndighederne (skat etc.)?

 

På forhånd tak derude:)

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Optrin.dk,

Det kommer meget an på, hvad det er for en forening. Men hvis det nu er en traditionel forening såsom en fodboldklub eller en frimærkeklub, er det som regel det, der hedder en Folkeoplysende forening. Den skal godkendes af det kommunale kultur- og fritidsudvalg (eller hvad det hedder i din kommune  - de er jo skruet lidt forskelligt sammen).

For at blive godkendt skal man skrive vedtægter (se en skabelon på din kommunes hjemmeside), afholde en stiftende generalforsamling, hvor man vælger en bestyrelse og fordeler de forskellige poster. Referatet skal vedlægges vedtægterne. Derudoer skal der være en medlemsliste samt antallet af medlemmer under 25 år. (Der ydes kun tilskud til medlemmer under 25 år). Når udvalget har holdt møde, får I besked på, om I er godkendt. Bemærk: det kan variere fra kommune til kommune.

Hvis du bare vil lave en alm. frivillig forening uden tilskud, så er der langt færre regler.

Jeg ved ikke, hvordan man er stillet i forhold til skat, men hvis det er for at omgås skat, så er jeg ret sikker på, at det ikke er nogen genvej. Men måske ved andre mere om dette?

Uanset hvad vil jeg ønske dig god fornøjelse med det :-)

Hej med dig :-)

Fra Taastrup
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 269
Fra  C S Data Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt supplerende til Tommy Krabbes svar.

En forening betaler ikke moms og skat, medmindre den tjener penge, eller generelt ligner en virksomhed.

Du kan sagtens lave en forening og indkassere et medlemskontingent. Men foreningen må ikke sælge en vare med overskud.

Det er i hvert fald sådan som jeg har fundet ud af det i de foreninger jeg er/har været med i og med til at stifte.

 

 

Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten,

Lige i forlænge af det du skriver med, at den ikke må ligne en virksomhed. Jeg ved det er meget udbredt indenfor for musikkens verden at det er foreninger der står som arrangør af fx. koncerter - Grunden til dette er, at hele entre indtægten på den måde bliver momsfri - Har du nogen idé om, hvordan de slipper afsted med det ?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Straaberg:
Du kan sagtens lave en forening og indkassere et medlemskontingent. Men foreningen må ikke sælge en vare med overskud.

En forening må skam godt sælge med overskud. Hvis det er erhvervsmæssigt vil den så blive skattepligtig af den del af omsætningen.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Klaus Egebjerg:
Har du nogen idé om, hvordan de slipper afsted med det ?

Momsloven giver en mulighed for momsfritagelse, hvis der er tale om arrangementer, hvis overskud fuldt ud medgår til velgørende arrangementer eller almennyttige formål. Mon ikke de bruger den regel?

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Og det skal så lige tilføjes, at en forening kan startes af alle (hvis man er to personer eller flere) - og at det er stort set umuligt for andre - herunder offentlige myndigheder - at lukke eller forhindre virke i foreningen - jvf Danmarks Riges Grundlov Kap. VIII, § 78, stk 1+2+3.

Bennie

Fra Taastrup
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 269
Fra  C S Data Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik, ja det var egentlig også det jeg mente :-) Tak for præciseringen.

Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)