Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura som privatperson

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer også helt an på, om det er private ikke momsregistrede eller momsregistrede virksomheder man

sælger til.

 

Tilmeldt 13. Sep 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Huh? Så blev jeg en smule forvirret...

Jeg er IKKE momsregistreret, og vil sælge "freelance timer" til både private og virksomheder (også virksomheder som er moms registreret)

På min faktura skriver jeg fx:

Konsulent assistance á 100kr x 5timer = 500

I alt: 500kr (ex. moms)?

Dvs. den private person skal overføre 500kr til en given konto, men hvad med virksomheden som er moms registreret? De skal vel også overføre 500kr, men skal de tage højde for noget i deres regnskab og skattemæssigt?

Kunne man evt. skrive nederst på fakturaen, noget ala: "Bemærk, jeg er ikke momsregistreret .... svar på ovenstående spørgsmål...."

En helt anden ting, hvad ville man som oftest gøre med kørsel?

Med venlig hilsen,

Dan Nielsen

Fra Kalundborg
Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 908
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

nej jeg vil mene du slet ikke skal noget om moms.

Når momsregistrede firmaer handler med hinanden overfører de også beløbene inkl moms, de kan bare trække momsen fra.

Eksempel

et firma køber en vare for 100 kr. eks. moms og dermed 125 kr. inkl moms

De sælger den igen for 200 kr. eks moms (250 inkl moms)

De har dermed betalt 25 i moms og indkrævet 50 kr. forskellen derimellem skal de betale til skat.

Havde de købt varen af en der ikke er momsregistreret havde de skulle betale de fulde 50 kr. i moms da der ikke kan trækkes moms i det tilfælde.

 

Fik jeg skabt ydeligere forvirring Angel

Reklameshoppen.dk nu med et super tilbud på Flyers til nystartede

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

DanNielsen:

Konsulent assistance á 100kr x 5timer = 500

I alt: 500kr (ex. moms)?

Blot 500 ikke noget med ex moms.

DanNielsen:
Bemærk, jeg er ikke momsregistreret

Vil være en god service overfor dine kunde!

Henrik

Fra Gilleleje
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Reklameshoppen.dk:
Har du noget bestemt du tænker på? (nu er jeg bestemt ikke regnskabsekspert... )

Nej, jeg tænkte ikke på noget bestemt - tænkte bare om der var grænser for, hvad man kan trække fra. Var slet ikke klar over, at man som privatperson kan trække udgifter fra.

Tak for dit svar!

Fra Kalundborg
Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 908
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

Så snart du skriver regninger ud så er du en slags firma og kan dermed trække de udgifter du har i forbindelse med erhvervet fra.

...og ja der er mange grænser for hvad man kan trække fra.

Hvis du har noget mere konkret kan du nok få lidt sparing herinde til hvad du vil få godkendt at du trækker fra.,..

 

mvh Thomas

Reklameshoppen.dk nu med et super tilbud på Flyers til nystartede

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det her med om man er lønmodtager, B-indkomstmodtager eller selvstændigt erhvervsdrivende er ikke noget den enkelte skattemedarbejder sidder og afgører 100% alene. Vedkommende har en Ligningsvejledning at støtte sig til men den er bare ikke så håndfast og derfor kan man komme ud for at to stiuationer der ligner hinanden vurderes forskelligt. Der har man så mulighed for at klage over en afgørelse. 

Udover spørgsmålet om antallet af hvergivere handler det også om hvem der bærer den økonomiske risiko ved arbejdets udførelse og hvem der tilrettelægger arbejdet men der er flere momenter der indgår og selve branchen kan også have en del at sige.

Forskellen på at være lønmodtager, B-indkomstmodtager og selvstændigt erhvervsdrivende er at fradrag som lønmodtager mere eller mindre er udelukket når vi ser bort fra fradrag som fagforeningbefordringsfradrag m.v. og fradrag er altid ligningsmæssige fradrag med en lav skatteværdi.

Som selvstændigt erhvervsdrivende ydes alle fradrag i virksomhedens overskud og fradragene har derved en høj skatteværdi. Samtidig er denne kendetegnet ved normalt at skulle dække alle udgifter selv og der er som udgangspunkt fradragsret for disse udgifter. Der kan også i nogle situationer opnås fradrag for arbejdsværelse i hjemmet. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 13. Sep 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu gik jeg lige at fik en anden lille tanke...

Man skal registreres hvis man "tjerner" mere end 50.000kr i året.

Hvis man nu lader sig moms registrere, skal man så omsætte for xxx tusinde i året?

Jeg frygter lidt det er meget at blive moms registreret for en lille hobby bedrift, og hvis jeg nu ikke kan opret holde en omsætning på xxx tusinde i året?

 

Med venlig hilsen,

Dan Nielsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

DanNielsen:
Hvis man nu lader sig moms registrere, skal man så omsætte for xxx tusinde i året?

Nej, det er der ingen krav om, men du skal være opmærksom på at en frivillig registrering efter momsloven skal omfatte en periode på mindst 2 kalenderår.

Henrik

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Henrik

Undskyld jeg skriver her i tråden.
- Henrik du lovede for noget tid siden du ville hjælpe mig og kontakte mig - har nu ventet i lidt lang tid. Håber stadig du har overskud til at hjælpe og du må meget gerne skrive til mig. Kan ikke sende en PB til dig.

 

 

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)