Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man klare sig med blot en 9. Klasses eksamen?

Side 6 ud af 9 (88 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

> Det professionelle system er opsat således at man sikrer at eleverne modtager uddannelse mens de går på talentskoler.

Det gælder kun for nogle af de mest "institutionerede" dele af det marked - rigtig mange af dem der bliver f.eks. musik- eller sportsstjerner i en ung alder gør det altså udenfor dette miljø. Uddannelsen består iøvrigt "kun" af grundskoling, samt den faglige uddannelse de så får, som balletdanser, fodbildspiller osv - fag, der ligesom iværksætteri, er meget usikre, kræver noget helt særligt f folk for at overleve, og ikke mindst kræver at der knokles usædvanligt meget.

Men når vi nu har både balletskoler, fodboldskoler og musikskoler, der tager meget unge mennesker ind og dyrker deres særlige (og sjældne) talenter, hvorfor så ikke gøre det samme med iværksættere? Det har jeg aldrig rigtig forstået.

Jeg har gennem mit lange liv efterhånden mødt så mange unge, der lige som mig selv, bestemt ikke ville få gavn af uddannelsessystemet. Problemet er, at den besked stort set alle får, når de vokser op - af forældre, skolen osv. er, at uddannelse ALTID er godt. Men det er bare ikke korrekt. Havde man tvunget sådan en som mig, eller de mange andre som jeg (der også klarer sig godt uden uddannelse), havde det aldrig ført noget godt med sig.

Det er fint nok at sige, at uddannelse er godt for de fleste. Men det er altså bare ikke det folk får at vide. Se bare tråden her - mange siger jo, at man bestemt ikke skal stoppe med at gå i skole efter 9. klasse - at det ikke er nok til at klare sig, at det er godt for alle at læse videre. Det er ensidigt. Og det er dumt. :)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

Jeg følger lige op med det samme og vi er nok ikke uenige om at folk som f.eks. Caroline Wozniacki prioriterer rigtigt (selvom hun så vidt jeg ved undervises i nogle gymnasiefag). Man kunne sagtens dyrke iværksættere mere og uddannelsesinstitutionerne er  også gået igang. Der findes iværksætter-linjer og innovations-linjer som jeg ved meget lidt om. Det kan være pop - jeg aner det ikke.

Men anyway, så har jeg ikke skrevet noget om 'altid'. Hvis man har vundet x-factor skal man naturligvis udnytte muligheden til fulde. Eller hvis man i det hele taget har et projekt man bare må gennemføre. Men sålænge jeg ikke kender formålet eller personen råder jeg til uddannelse :-)

// Jesper

 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Mikkel deMib Svendsen:

> Det professionelle system er opsat således at man sikrer at eleverne modtager uddannelse mens de går på talentskoler.

Det gælder kun for nogle af de mest "institutionerede" dele af det marked - rigtig mange af dem der bliver f.eks. musik- eller sportsstjerner i en ung alder gør det altså udenfor dette miljø. Uddannelsen består iøvrigt "kun" af grundskoling, samt den faglige uddannelse de så får, som balletdanser, fodbildspiller osv - fag, der ligesom iværksætteri, er meget usikre, kræver noget helt særligt f folk for at overleve, og ikke mindst kræver at der knokles usædvanligt meget.

Men når vi nu har både balletskoler, fodboldskoler og musikskoler, der tager meget unge mennesker ind og dyrker deres særlige (og sjældne) talenter, hvorfor så ikke gøre det samme med iværksættere? Det har jeg aldrig rigtig forstået.

Jeg har gennem mit lange liv efterhånden mødt så mange unge, der lige som mig selv, bestemt ikke ville få gavn af uddannelsessystemet. Problemet er, at den besked stort set alle får, når de vokser op - af forældre, skolen osv. er, at uddannelse ALTID er godt. Men det er bare ikke korrekt. Havde man tvunget sådan en som mig, eller de mange andre som jeg (der også klarer sig godt uden uddannelse), havde det aldrig ført noget godt med sig.

Det er fint nok at sige, at uddannelse er godt for de fleste. Men det er altså bare ikke det folk får at vide. Se bare tråden her - mange siger jo, at man bestemt ikke skal stoppe med at gå i skole efter 9. klasse - at det ikke er nok til at klare sig, at det er godt for alle at læse videre. Det er ensidigt. Og det er dumt. :)

Mikkel, jeg har stor respekt for alt du har opnået og som jeg kan forstå har du opnået dette uden en gymnasiel uddannelse? - Hvilket jo bare er endnu mere imponerende, men du kan vel aldrig afvise 100% at du måske kunne have opnået ENDNU mere med en videregående uddannelse med speciale i f.eks. virksomhedsledelse og innovation(kun et eksempel). Eller tager jeg fejl? 

Jeg kender en mand som har klaret sig rigtig godt på arbejdsmarkedet uden nogen form for uddannelse, men jeg ved da at han ofte fortryder han ikke tog den lange hårde vej på universitetet, fordi det måske kunne ha' bragt ham endnu længere. 
Men igen, selvfølgelig er der personer som ganske enkelt ikke passer ind i skolesystemet. Jeg har selv ret svært ved det, men jeg har bidt i det sure æble og har nu færdiggjort min HHX, som jeg, set i bakspejlet, er rigtig glad for.  

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har aldrig være tilhænger af den der masokistiske ide, at man skal spilde sine bedste år med noget der hænger en ud af halsen, når man kunne gøre noget bedre. Jeg tror ikke det fører meget godt med sig.

Og pointen er jo den samme: Jeg og de mange andre jeg kender i samme situation, er levende beviser på at det GODT kan lade sig gøre, at klare sig rigtig fint blot med en 9. klasse - eller mindre. Og det er jo det som spørgsmålet går på i denne tråd.

Jeg synes tit det virker somom, at dem der sidder og keder sig på uddannelserne, eller som har taget en enorm lang uddannelse og alligevel ikke kan få et fedt job, bliver provokeret over os andre, der klarer os fint uden - og har det sjovt alt imens. Og derfor har de brug for undskyldinger for, hvorfor de sidder hvor de gør - i form af den evindelige prædiken om, at man da ikke kan klare sig blot med en 9. klasse. Det kan man! Like it or not :)

 

 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel,

Jeg synes du skal klappe hesten mht. til din egen betydning - det virker efterhånden ret krukket at du tror andre bliver "provokeret" af dig. Amy Winehouse har fået en Grammy og en Brit Awards, men det beviser næppe det er en god idé at at være alkoholiker, gør det. Ingen sammenligning i øvrigt. 

Nåja... og så en smiley :-)

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg har aldrig være tilhænger af den der masokistiske ide, at man skal spilde sine bedste år med noget der hænger en ud af halsen, når man kunne gøre noget bedre. Jeg tror ikke det fører meget godt med sig.

Og pointen er jo den samme: Jeg og de mange andre jeg kender i samme situation, er levende beviser på at det GODT kan lade sig gøre, at klare sig rigtig fint blot med en 9. klasse - eller mindre. Og det er jo det som spørgsmålet går på i denne tråd.

Jeg synes tit det virker somom, at dem der sidder og keder sig på uddannelserne, eller som har taget en enorm lang uddannelse og alligevel ikke kan få et fedt job, bliver provokeret over os andre, der klarer os fint uden - og har det sjovt alt imens. Og derfor har de brug for undskyldinger for, hvorfor de sidder hvor de gør - i form af den evindelige prædiken om, at man da ikke kan klare sig blot med en 9. klasse. Det kan man! Like it or not :)

Du har en god pointe. Jeg kan kun udtale mig, på mine egne vejne og jeg synes HHX var laaang og meget tør, men jeg er dog sikker på nu, at jeg står meget bedre forberedt end jeg ville have gjort uden. En anden side af sagen er så at jeg nu meget stærkt overvejer om jeg skal tage den lange videregående eller om jeg skal lytte til min "lyst" og tage den hårde vej mod toppen. 

Du må endelig ikke tro jeg bliver provokeret af din succes udenom det danske skolesystem, jeg synes derimod det er super fedt og meget forfriskende at høre om. Der findes bare ikke én universel vej i livet, men selvfølgelig kan man klare sig med en 9. klasse. 

Et meget godt eksempel på det lidt forskruede danske skolesystem: På sidste år på min HHX, var vi til et foredag med en studievejleder. Hun kunne på ingen måde forstå hvorfor nogen af os, overvejede at stoppe mens legen var god og droppe en videregående uddannelse. Hun talte kontant om at sabbatår selvfølgelig kunne være en løsning, men at man derefter uden tvivl skulle i gang med bøgerne igen. Hun var selvfølgelig studievejleder og hendes job er at vejlede unge mennesker videre i systemet, men hendes tilgang til vores overvejelser var alt for smal og ensidig. 
Det var super trættende at høre på og en meget underlig indgang til et sådan foredrag. Det endte derfor også med at vi som ikke så en videregående uddannelse i vores fremtid, måtte forlade lokalet i ren protest.. 

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

> men hendes tilgang til vores overvejelser var alt for smal og ensidig. 

Netop - det er lige præcis ensidigheden, som jeg synes er trist. Når unge i folkeskolen, gymnasiet eller andre grundskoler siger de gerne vil være iværksættere - eller cirkusartister, balletdansere eller rockmusikere for den sags skyld, så synes jeg ikke det er skolens opgave at tage drømmene fra folk. Jeg bliver sgu så sur, når jeg igen og igen hører historier om, hvordan lærere griner ad de elever, der vil en lidt anden vej end flertallet.

Det er naturligvis en god ide, at give folk nogle redskaber til at afdække deres talenter. Uanset hvor meget f.eks. gerne ville have været balletdanser, så VAR jeg altså aldrig blevet det. Det er min krop ganske enkelt ikke lavet til :)

Men der er forskel på det og så når nogle lærere ketegorisk afviser, at man f.eks. kan klare sig uden en videregående eller faglig uddannelse.

På samme måde, som det kan være en god ide for nogle unge at afprøve deres talenter på en balletskole eller fodboldskole - hvis de overhovedet er dygtige nok til at komme ind, så kan det være en god ide, at lade ret unge mennesker afprøve og forædle deres talenter som iværksætter, hvis det er det de brænder for.  

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes Enig! 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

På samme måde, som det kan være en god ide for nogle unge at afprøve deres talenter på en balletskole eller fodboldskole - hvis de overhovedet er dygtige nok til at komme ind, så kan det være en god ide, at lade ret unge mennesker afprøve og forædle deres talenter som iværksætter, hvis det er det de brænder for.  

Vi er på mange punkter enig, men børn er og bliver børn, og skal være børn så længe som muligt.

Der er ingen grund til at gøre børn til mini voksne, og tage deres barndom fra dem, fordi man mener/tror de er gode iværksættere. Og mange gavnes os af at være lidt ældre og have noget mere erfaring, inden livet bliver alvor... Derfor er en modningsproces vel det optimale, hvor det er et spil mellem leg og virkelighed...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

På samme måde, som det kan være en god ide for nogle unge at afprøve deres talenter på en balletskole eller fodboldskole - hvis de overhovedet er dygtige nok til at komme ind, så kan det være en god ide, at lade ret unge mennesker afprøve og forædle deres talenter som iværksætter, hvis det er det de brænder for.  

Vi er på mange punkter enig, men børn er og bliver børn, og skal være børn så længe som muligt.

Der er ingen grund til at gøre børn til mini voksne, og tage deres barndom fra dem, fordi man mener/tror de er gode iværksættere. Og mange gavnes os af at være lidt ældre og have noget mere erfaring, inden livet bliver alvor... Derfor er en modningsproces vel det optimale, hvor det er et spil mellem leg og virkelighed...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 6 ud af 9 (88 indlæg)