Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms på varer købt i udlandet???

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Kbh. S.
Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 160
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Begge, tak igen fordi I tager jer tid til at hjælpe mig.

Jeg har ikke den store omsætning -endnu i hvart fald... :)
Jeg har altid haft held til at investere min indtægt i mit firma, så det kan gro lige så stille. DEette betyder, at momsen komme til at gå i nul. Dette har jeg stæbt efter for netop at undgå, at jeg bruger flere penge end jeg har... - og derved kommer på SKAT's "hold øje med" liste...

men jeg har ikke tidligere prøvet at købe noget i udlandet - og nu er jeg så i dén situation, at jeg gerne vil købe nogle fotos på iStock, og så har jeg "bare hørt", at "det er lidt indviklet, dét med moms og køb i udlandet"...

Derfor spurgte jeg helt totalt uvidende om, hvodan mine muligheder var...

Jeg har søgt i de andre tråde her på Amino, men ikke fundet noget, som jeg lige forstod eller kunne bruge... Jeg har dog fået fåølgende svar gennem mit netværkFacebook:

 Dette er hoved reglerne som jeg huskede dem, om der findes nogle undtagelse for land XYZ skal jeg ikke kunne sige...

Hvis du køber en vare (det er lige meget om det er digitale eller fysiske) fra et land uden for EU og betaler moms af dette køb, kan man søge at få momsen tilbage i det pågældende land. ... Dette er dog en ret tung arbejds proces.
På samme måde kan en virksomhed i USA der køber noget i Danmark og betaler moms til den danske stat, søge at få momsen tilbage.

Men som udgangspunkt burde virksomheder uden for EU slet ikke opkræve moms, hvis de bliver gjort opmærksom på at du befinder dig uden for deres eget land og er moms registreret i det land du befinder dig i. Altså hvis jeg bestiller vare i USA igennem vores firma, burde jeg ikke betale amrikansk VAT (=moms).

Til gengæld bliver varene så pålagt moms og told når de kommer til landet.

Det er din egen pligt at dette sker. I praksis ordner kurerfirmaer det typisk for dig når det er fysiske vare.... Jeg skal være ærlig at sige jeg ikke ved hvordan det er med digitale varer.
Den importmoms som du betaler dér, kan du trække fra.

I praksis bogfører du den samme moms post to gange. Én gang som import moms og så én gang som købsmoms, som tilsammen går i nul. I moms regnskabet er det dog to forskellige poster.

 Så nu tror jeg, at jeg har styr på det... Importmomsen udregnes vel bare som alm moms, når jeg kender udgiften?

Ved I om de samme regler gælder for digitale indkøb af f.eks. fotos som hvis det havde været en fysisk vare...? (Det kan være spørgsmålet er dumt, men jeg ser bare sådan en Toldmand for mig, og han har bare så svært ved at stå ved siden af min skærm og "tjekke" mim "kuffert"..... :) )

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Som skrevet tidligere så skal du ik betale moms ved køb udenfor EU. Du gør blot sælger opmærksom på at du har et firma i EU og at de derfor ik skal opkræve momsen. Opkræver de momsen, er det spild af tid at prøve at få den retur. Det er virkelig hårdt og bøvlet arbejde, som slet ik kan betale sig!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Kbh. S.
Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 160
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja dét kan jeg forstå på det hele... Det er da så også cool nok.. :)
Men hvordan kan jeg egentligt se om de opkræver moms/VAT, når jeg køber online?

Det kan være svaret giver sig selv, når jeg klikker "køb", men jeg tør næste ikke klikke før jeg ved 100% sikkert, hvad jeg laver...

Desuden skriver I noget med, at jeg skal oprettes som importør hos SKAT eller noget i dén retning... Gælder det virkeligt, når jeg "kun" skal købe fotos i ny og næ til en blog?

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal heller ikke betale moms af varer købt i EU, hvis det er B2B - du skal opgive dit CVR-nummer til sælger, så skal sælger ikke opkræve lokal moms.

Hvis du kun handler i EU, skal du ikke importørregistreres, men hvis du handler i fx USA, skal du  importørregistreres. Men det er bare et 'x' på en blanket.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Kbh. S.
Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 160
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kirsten, tak for feedback..
Den der blanket og det der kryds... :) - Skal jeg bare kontakte SKAT og sige, at jeg skal importør-momsregistreres, eller er det "bare" noget jeg "hakker af", når jeg indberetter momsen?

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal registreres hos erhvervs- og selskabsstyrelse - find deres hejmmeside og sø på importørregistrering (eller noget i den retning), der er en skema, du kan skrive ud og udfylde, eller du kan gøre det online.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan ligger det så hvis man køber timer i eks. Pakistan/Rusland m.m.? Der skal jo ikke moms på og det er ikke nogen fysisk vare.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Importørregistrering gælder kun for varer. Huh?  I denne tråd er Sandie's foto ikke i told- og momsmæssig forstand en varer men en ydelse.

Fra Kbh. S.
Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 160
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik... Vil det sige, jeg ikke behøver blive regstreret som importør? synes måske også det var lidt voldsomt, når det kun drejede sig om online køb af fotos - men kunne heller ikke helt sige, at det var en ydelse mere end et produkt...

Er der ikke nogen her, som ofte køber fotos på f.eks. iStock? Hvordan gør I?

Nu vil jeg altså snart gerne købe et foto,men ved snart hverken ud eller ind. Anede ikke det ville være så omstændigt...

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Sandie Sørensen:
il det sige, jeg ikke behøver blive regstreret som importør?


Ja. Så længe det er fotos købs via internettet er der tale om ydelser. Disse kræver ikke at man bliver importørregistreret. Hvis det nu var papirbilleder du fik tilsendt fra lande udenfor EU så er der tale om en varer og dermed kræver det registrering.

Sandie Sørensen:
Er der ikke nogen her, som ofte køber fotos på f.eks. iStock? Hvordan gør I?

Med udgangspunkt i at du er momsregistreret så skal du selv beregne 25% moms af fakturaværdien  fra iStock.

På momsangivelsen skal du notere momsbeløbet i rubrikken "Moms af varekøb mv. i udlandet".  Da du har fradrag for momsen af købet, skal momsen også medregnes under rubrikken "Købsmoms". På den måde går momsen i nul.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)