Jeg synes ikke rigtig det fremgår hvad det egentligt er der er leveret. Men journalisters vanlige sans for mangel på forståelse for detaljerne kunne der såmænd godt være AdWords inblandet. Og i så fald er 320.000 pludselig ikke ret meget.
Og selv hvis der er tale om ren organisk SEO ved vi ikke hvad der faktisk er bestilt og leveret og over hvor lang tid. Jeg har gennem årene haft kunder, som har lagt MEGET mere end 320.000 for SEO - og jeg har haft enkelte hvor regningerne løb op i noget der ligner det dobbelte før jeg fik krævet pengene hjem (dog uden retssager, advokater og den skals tidsspilde). Så jeg kan ikke alene på det jeg kan læse i artiklerne se, at der nødvendigvis skulle være noget underligt i sagen.
Men naturligvis gemmer der sig mange flere detaljer, end de få lidt overfladiske betragtninger journalisterne har fået med - og så kopieret fra hinanden. Kendte vi alle detaljerne på begge sideer af sagen kunne det da godt være at vi ville "dømme" den anderledes. Men det har vi så heldigvis retssystemet til (om end det desværre heller ikke altid er fejlfrit). Og de har jo ment, at der forelå en aftale der kunne forsvare regningen - altså må det have fremgået af denne.
Jeg er meget tilhænger af forholdsvis fri aftaleret mellem virksomheder. Man kan jo heller ikke i praksis lave en lov der siger: "Du må ikke sælge SEO for 320.000 kr". Naturligvis ikke.
Det vigtigste for mig er, at begge parter i en aftale til fulde forstår hvad de skriver under på. Jeg synes ikke vi som samfund skal blande os alt for meget i hvad de to professionelle parter så aftaler. Hvis der er nogle der vil betale mig 50.000 kroner for en dags arbejde, så må det vel være op til dem. Hvis andre "kun" kan få 10.000 kroner for den samme dags arbejde, så må de jo leve med det - eller knokle og kæmpe for at få mere.
Når jeg skriver at jeg faktisk ikke støder ind i mulige kunder, der udtrykker nervøsitet for SEO-branchen hænger det nok sammen med, at jeg mest har med lidt større firmaer at gøre, der typisk har professionelle marketing folk. Og med al respekt, så henter disse folk ikke deres viden om professionel online markedsføring i Ekstra Bladet