Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal kongehuset afskaffes?

Side 7 ud af 8 (75 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Remydk:

Hvorfor vil i af men kongehuset??

Kan ikke se hvad det ville gavne at komme af med dem. Misundelse og smålighed er en folkesygdom her i Danmark, og det er til at brække sig over. Danskerne er det mest flade folkefærd. Jeg er stadig temmelig overrasket over at vi har klaret os så godt i gennem tiderne. Når jeg ser på Danmark og fremtiden ser det meget bekymrende ud.

Jeg er stolt af vores kongehus og vil ikke af med dem. De meget få penge vi bruger på dem får vi tifold tilbage i PR.

Er hver år til frokost med både HKH Prinsgemalen & HKH Kronprinsen, da de er henholdsvis protektor og medlem af foreningen. Synes de begge to virker meget sympatiske. Er meget stolt af vores kronprins han er da super fed! På den gode måde. Når man tænker på hans forfædre kan man ikke være andet end stolt. En meget speciel familie som har gjort mange gode og store ting for Danmark. Ligesom Hr. Møller har disse personer og deres forfædre, gjort så mange ting som gør at vi i dag kan leve det gode og sorgfri liv. Dette mener jeg forpligter!

Udmærkede argumenter du har.

Jeg opfatter mig dog ikke som smålig, ej heller er jeg misundelig på medlemmer af kongehuset. Jeg fremfører nogle argumenter for at se kritisk på kongehuset, og argumenterer for at jeg mener tiden er løbet fra institutionen. Jeg synes som sagt det er nogle udmærkede mennesker, kongehusmedlemmerne, såeh det er ikke tale om jeg har set mig gal på dem--jeg går bare ind for en forandring på det område, at Danmark bliver moderniseret og "nøjes" med et folketing uden tilknytning til Amalienborg.

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

neodias.dk:

Men ser jeg rationelt på det, kan jeg ikke se hvorfor vi IKKE skulle komme videre, udfase kongehuset på 3-4 år, og lur mig om ikke vores eksport ikke tager nogen skade af den grund. Vi skriver 2010, hvis kongehuset endelig skulle "bevares" synes jeg kongefamilien skulle have nogle konkrete diplomatiske jobs, men så kan de vel ikke kaldes prinser, dronning mv. længere......Det er sgu en kompliceret diskussion...Big Smile

 

Rationelt ??? jeg har ikke set rationelle argumenter for at vi skulle lukke kongehuset?

At du syntes sportstjerner og andre gør det meget bedre for Danmark, well det er ikke mange danske varer de voterer for i udlandet, men sportsudstyr. Fordelen med kongehuset er jo lige nøjagtig at det er danske varer som laver pr for. Det er Danmark som de stille sig til skue for.. Bak nu op om det og få noget ud af det..

Politikere kommer og går, kongehuset består!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu har jeg snart mange gange i denne tråd, måttet læse hvor mange penge kongehuset koster, og hver gang bliver det tilbagevist med gode argumenter for reklameværdien m.v for det samlede Danmark.

Jeg er absolut tilhænger af kongehuset, som den institution den har i dag. Der er ingen tvivl om, at der er rigtig mange i udlandet, som misunder os verdens ældste monarki, hvilket alene er enorm værdi, som ikke kan gøre op i penge.

At tale om et kostbart kongehus skal nedlægges for at spare penge, så synes jeg virkelig, at der er mange andre områder, hvor der er flere penge at spare, eks. mange offentlige institutioner, herunder biblioteker (brugerbetaling eller luk), forsvaret må finde private investorer, museerne må finansieres privat, roadpricing på alle landets veje, sygehusvæsenet med forsikringsordninger ved behandling o.s.v.

Jeg tror virkelig ikke, det er et samfund, der vil være særlig attraktivt eller rart at bo i, men derimod et uhyggeligt scenarie, hvor pengene udelukkende bestemmer vores gøren og laden.

Tilhængerne af en nedlæggelse af kongehuset har reelt ikke en fornuftig argumentation for denne holdning, men bliver bare ved med at gentage sig selv.

Med venlig hilsen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christine

Christine Boegh:
Tror ikke jeg misforstår dig og du kan være helt rolig, jeg tager det ikke personligt. Det er jo bare en holdning mod en holdning Yes og jeg har ikke rigtig noget uforløst galde liggende (så vidt jeg ved) som jeg har brug for at fyrer af mod dig eller andre.

Men jeg kunne godt tænke mig at spørge dig om noget, du må selv om du vil svarer. Når du læser deres kalender og ser de officielt kun har et møde på en måned. Får du så det billede af at de ligger og spise druer som i det gamle Rom eller hvordan forholder det sig i dine tanker ? og hvad ville du gerne have ændret for at gøre dig mere tilfreds med kongehuset ? (spørg bare af nysgerrighed da vi jo har Kongehuset m.m., så misforstå mig ikke)

Jeg tror nemlig de har meget andet arbejde at lave ind imellem de officielle gøremål og personligt har jeg ikke brug for at læse i deres kalender. 

Vi kan godt bruge analogien med druespsning i det gamle Rom, men jeg forestiller mig reelt de plejer deres venner og dyre interesser så som rejser, sejlsport, jagt, racerbiler, vinslot osv.. Når de dukker op til en fotosession til et eller andet arrangement, så er dét det eneste de gør.

Kunne jeg selv vælge mellem et besøg i min virksomhed af f.eks. Asgar Aamund i stedet for en kongelig ville jeg være langt mere stolt over det. Selv deMib og Thorborg er bedre, hvis bare de har taget bad og blevet friseret om morgenen :-)

Jeg ville være mere positiv hvis de kongelige påtog sig nogle sager med kant, som f.eks. prinsesse Diana gjorde. Det er ikke nok at sagen er "god", hvis den er total risikoløs. Forestil dig hvilket skred det ville være, hvis Mary begyndte at tale om problemer med trafficking og kvindehandel på samme måde som Diana talte om landminer. De har en helt særlig mediebevågenhed som giver dem mulighed for at ændre samfundet, men hvad bruger de den til? 

Nu er det ikke noget jeg følger, men jeg husker et par tv-interview (senest IOC) med kronprinsen hvor han fejler fælt mediemæssigt. Jeg bebrejder ham ikke, at han kommunikerer så dårligt og intet har at sige, men så burde vi hellere høre fra dem der har. Tør Margrethe kalde Saló for banebrydende installationskunst og sætte en relevant debat igang? Kunne Henrik ikke castes bedre i en iværksætter-rolle, hvor han inspirerede unge mennesker og små virksomheder til at tænke globalt eller til uddannelse i det hele taget?

Sammenkædningen mellem monakiet og kirken bryder jeg mig heller ikke om, (ok, her kræver jeg det urealistiske) for jeg ser ikke religion som en progressiv kraft for godhed. Dermed ikke sagt, at individuelle religiøse mennesker ikke kan være det. Her kunne jeg leve med at traditionerne bestod, hvis altså bare vi fik lidt fokus på hvad stamcelleforskning, rumfart og den slags kunne gøre for menneskeheden.

Håber det var fyldestgørende :-)

 

 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

neodias.dk:

Jeg opfatter mig dog ikke som smålig, ej heller er jeg misundelig på medlemmer af kongehuset. Jeg fremfører nogle argumenter for at se kritisk på kongehuset, og argumenterer for at jeg mener tiden er løbet fra institutionen. Jeg synes som sagt det er nogle udmærkede mennesker, kongehusmedlemmerne, såeh det er ikke tale om jeg har set mig gal på dem--jeg går bare ind for en forandring på det område, at Danmark bliver moderniseret og "nøjes" med et folketing uden tilknytning til Amalienborg.

Kongehuset har jo reelt ingen magt. Så jeg forstår ikke hvorfor det skal nedlægges. At ære familien ved deres privileger og deres forpligtelser er efter min mening ikke noget man bør ændre. Vi ære jo også ministre, nationalbank direktører og andre højt stående personer med specielle pension forhold.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper:

Hej Christine

Christine Boegh:
Tror ikke jeg misforstår dig og du kan være helt rolig, jeg tager det ikke personligt. Det er jo bare en holdning mod en holdning Yes og jeg har ikke rigtig noget uforløst galde liggende (så vidt jeg ved) som jeg har brug for at fyrer af mod dig eller andre.

Men jeg kunne godt tænke mig at spørge dig om noget, du må selv om du vil svarer. Når du læser deres kalender og ser de officielt kun har et møde på en måned. Får du så det billede af at de ligger og spise druer som i det gamle Rom eller hvordan forholder det sig i dine tanker ? og hvad ville du gerne have ændret for at gøre dig mere tilfreds med kongehuset ? (spørg bare af nysgerrighed da vi jo har Kongehuset m.m., så misforstå mig ikke)

Jeg tror nemlig de har meget andet arbejde at lave ind imellem de officielle gøremål og personligt har jeg ikke brug for at læse i deres kalender. 

Vi kan godt bruge analogien med druespsning i det gamle Rom, men jeg forestiller mig reelt de plejer deres venner og dyre interesser så som rejser, sejlsport, jagt, racerbiler, vinslot osv.. Når de dukker op til en fotosession til et eller andet arrangement, så er dét det eneste de gør.

Kunne jeg selv vælge mellem et besøg i min virksomhed af f.eks. Asgar Aamund i stedet for en kongelig ville jeg være langt mere stolt over det. Selv deMib og Thorborg er bedre, hvis bare de har taget bad og blevet friseret om morgenen :-)

Jeg ville være mere positiv hvis de kongelige påtog sig nogle sager med kant, som f.eks. prinsesse Diana gjorde. Det er ikke nok at sagen er "god", hvis den er total risikoløs. Forestil dig hvilket skred det ville være, hvis Mary begyndte at tale om problemer med trafficking og kvindehandel på samme måde som Diana talte om landminer. De har en helt særlig mediebevågenhed som giver dem mulighed for at ændre samfundet, men hvad bruger de den til? 

Nu er det ikke noget jeg følger, men jeg husker et par tv-interview (senest IOC) med kronprinsen hvor han fejler fælt mediemæssigt. Jeg bebrejder ham ikke, at han kommunikerer så dårligt og intet har at sige, men så burde vi hellere høre fra dem der har. Tør Margrethe kalde Saló for banebrydende installationskunst og sætte en relevant debat igang? Kunne Henrik ikke castes bedre i en iværksætter-rolle, hvor han inspirerede unge mennesker og små virksomheder til at tænke globalt eller til uddannelse i det hele taget?

Sammenkædningen mellem monakiet og kirken bryder jeg mig heller ikke om, (ok, her kræver jeg det urealistiske) for jeg ser ikke religion som en progressiv kraft for godhed. Dermed ikke sagt, at individuelle religiøse mennesker ikke kan være det. Her kunne jeg leve med at traditionerne bestod, hvis altså bare vi fik lidt fokus på hvad stamcelleforskning, rumfart og den slags kunne gøre for menneskeheden.

Håber det var fyldestgørende :-)

 

 

Det var dog et yderst plat og intetsigende indlæg, men selvfølgelig kan man dreje sagen, så den passer til ens argumentation.

Dette er vist misundelse af værste skuffe. Yes

Hilsen

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.

Hej Christine

Christine Boegh:
Tror ikke jeg misforstår dig og du kan være helt rolig, jeg tager det ikke personligt. Det er jo bare en holdning mod en holdning Yes og jeg har ikke rigtig noget uforløst galde liggende (så vidt jeg ved) som jeg har brug for at fyrer af mod dig eller andre.

 

Men jeg kunne godt tænke mig at spørge dig om noget, du må selv om du vil svarer. Når du læser deres kalender og ser de officielt kun har et møde på en måned. Får du så det billede af at de ligger og spise druer som i det gamle Rom eller hvordan forholder det sig i dine tanker ? og hvad ville du gerne have ændret for at gøre dig mere tilfreds med kongehuset ? (spørg bare af nysgerrighed da vi jo har Kongehuset m.m., så misforstå mig ikke)

Jeg tror nemlig de har meget andet arbejde at lave ind imellem de officielle gøremål og personligt har jeg ikke brug for at læse i deres kalender. 

Vi kan godt bruge analogien med druespsning i det gamle Rom, men jeg forestiller mig reelt de plejer deres venner og dyre interesser så som rejser, sejlsport, jagt, racerbiler, vinslot osv.. Når de dukker op til en fotosession til et eller andet arrangement, så er dét det eneste de gør.

Kunne jeg selv vælge mellem et besøg i min virksomhed af f.eks. Asgar Aamund i stedet for en kongelig ville jeg være langt mere stolt over det. Selv deMib og Thorborg er bedre, hvis bare de har taget bad og blevet friseret om morgenen :-)

Jeg ville være mere positiv hvis de kongelige påtog sig nogle sager med kant, som f.eks. prinsesse Diana gjorde. Det er ikke nok at sagen er "god", hvis den er total risikoløs. Forestil dig hvilket skred det ville være, hvis Mary begyndte at tale om problemer med trafficking og kvindehandel på samme måde som Diana talte om landminer. De har en helt særlig mediebevågenhed som giver dem mulighed for at ændre samfundet, men hvad bruger de den til? 

Nu er det ikke noget jeg følger, men jeg husker et par tv-interview (senest IOC) med kronprinsen hvor han fejler fælt mediemæssigt. Jeg bebrejder ham ikke, at han kommunikerer så dårligt og intet har at sige, men så burde vi hellere høre fra dem der har. Tør Margrethe kalde Saló for banebrydende installationskunst og sætte en relevant debat igang? Kunne Henrik ikke castes bedre i en iværksætter-rolle, hvor han inspirerede unge mennesker og små virksomheder til at tænke globalt eller til uddannelse i det hele taget?

Sammenkædningen mellem monakiet og kirken bryder jeg mig heller ikke om, (ok, her kræver jeg det urealistiske) for jeg ser ikke religion som en progressiv kraft for godhed. Dermed ikke sagt, at individuelle religiøse mennesker ikke kan være det. Her kunne jeg leve med at traditionerne bestod, hvis altså bare vi fik lidt fokus på hvad stamcelleforskning, rumfart og den slags kunne gøre for menneskeheden.

Håber det var fyldestgørende :-)

Det er jo svært for mig at svare på, da jeg ikke ved hva de laver til hverdag men jeg tror ikke billedet er helt som du beskriver det.  Og da jeg ikke følger særlig meget med i medierne, har hverken tv eller kulørte blade, så ved jeg ikke så meget på det plan. Dog kan jeg se i min bekendtskabskreds, at det kræver meget arbejde at være en mediefigur og når der så også skal lægges al det andet til, så er det vist mere end fuldtid de bruger. Er du så også i en branche hvor man skal se velplejet ud, så går der jo også tid med det... Jeg tror ikke de lever som nogen af de russiske nyrige som seriøst lever på den måde du beskriver (tror egentlig DK ville have godt af nogen som bare har spænderbukserne på :-), så vi må lige lokke nogle russere herover - måske kronprinsparret kan invitere)... Men jeg kan godt tage fejl...

Mht virksomhedsbesøg, kommer det jo nok an på hvilke brance man arbejder indenfor og hvad man ønsker af besøget.  Personligt ved jeg at min ene venindes far som har en the plantage i Kina, var meget taknemmelig for det royale besøg han fik. Men det kan jo være forskelligt fra person til person etc.

Men jeg synes det er et reelt ønske at du gerne vil se mere kant fra kongehuset og det kan godt være at det kan lade sig gøre uden politisk debat. 

Den med monakiet og kirken springer jeg lige lidt henover, men du kan evt melde dig ud af folkekriken så du ikke skal betale kirkeskat hvis det kan hjælpe lidt på det. 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christine,

Jeg tror naturligvis alle er taknemmelige for et royalt besøg, men jeg har bare folk længere oppe på ønskelisten, hvis jeg kunne vælge :-)

@Andre:

Jeg synes denne debat er blevet for personlig og følelsesladet. Royale dyder så som høflighed og (net)etikette burde skinne igennem hos folk der orienterer sig mod kongehuset i stedet for Ad hominem argumenter. Jeg er generelt ikke særlig sart over den slags, så længe man bare bringer noget relevant til bordet også, men jeg ser det ikke i denne debat.

 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det eneste saglige argument for at lukke Kongehuset er det faktum at det er dybt udemokratisk at vores statsoverhoved ikke er folkevalgt. Men igen, de kan jo afsættes ved ved en simpel folkeafstemning, så kan man spørge sig selv om, om ikke det er demokratisk nok? Det er det for mig

Jeg skal blankt erkende, jeg følger dem ikke til hver dag, og hvad ugebladene fortæller tror jeg alligevel ikke på, men alle andre argumenter end den jeg har beskrevet oppeover bunder i misundelse og uvidendehed

Jeg syntes at vi har et godt Kongehus med nogle meget dygtige mennesker, og skulle de have en gode eller 2 mere end mig, who cares.. jeg har et godt liv og behøves ikke være misundelig over dem eller andre der på papiret skulle have det bedre end mig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Nielsen:

Det eneste saglige argument for at lukke Kongehuset er det faktum at det er dybt udemokratisk at vores statsoverhoved ikke er folkevalgt. Men igen, de kan jo afsættes ved ved en simpel folkeafstemning, så kan man spørge sig selv om, om ikke det er demokratisk nok? Det er det for mig

Jeg skal blankt erkende, jeg følger dem ikke til hver dag, og hvad ugebladene fortæller tror jeg alligevel ikke på, men alle andre argumenter end den jeg har beskrevet oppeover bunder i misundelse og uvidendehed

Jeg syntes at vi har et godt Kongehus med nogle meget dygtige mennesker, og skulle de have en gode eller 2 mere end mig, who cares.. jeg har et godt liv og behøves ikke være misundelig over dem eller andre der på papiret skulle have det bedre end mig.

Kort og præcist, og helt enigYes

Hilsen

Side 7 ud af 8 (75 indlæg)