Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hobby blev til firma. Kan man sælge varer til sig selv?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Min hobby med at samle på sten, blev til stenslibning og efterhånden også salg af sten via webshop. Jeg har købt rigtig mange ting som privat, både sten, maskiner og remedier til stenslibning.

Spørgsmålet går på om mine indkøbte ting, både varer, remedier og maskiner kan sælges til mit firma? Jeg har jo betalt moms dengang jeg købte tingene og nu sælger jeg dem gennem mit firma. Maskinerne der bruges til at fremstille varer er også købt som privat, men bruges nu til produktion i firmaet, kan de sælges til firmaet?

Håber at folk der er klogere end jeg (og dem findes der mange af!) kan kaste lidt lys over dette for mig.

Jeg er meget grøn mht skatte og regnskabsregler.

 

www.fanticgems.com smykkesten til gode priser

Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Du kan godt sælge ting til dig selv, men så vidt jeg husker skal du afskrive i tingene som om du havde dem i firmaet da du købte det. Der er også noget med du ikke kan få momsen retur, men du kan sevfølgelig fradrage i overskuddet.

Men jeg håber at en revisor vil svare dig også, jeg vil nemlig også gerne have det specificeret:) 

/Kasper

Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fantic

Nej du kan ikke sælge dine tidligere indkøbte varer, remedier og maskiner til dig selv og derved trække momsen ud.

Men der er vist noget med at der accepteres at du går tilbage og trækker det fra hvis dit køb sket for meget kort tid inden du registerede dit firma (som jeg formoder er et personligt ejet firma). Men det er vist noget med ikke meget mere end een måned.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skattemæssigt: Du kan få et skattemæssigt fradrag. Virksomheden kan overtage maskiner til en realistisk brugtpris og overtage varelageret i det omfang, du kan anvende det direkte til din produktion i virksomheden. Det vil sige, at du skal skrive et "internt bilag" med så god dokumentation som muligt, så det kan komme med i regnskabet, og det bliver registreret at firmaet skylder dig de penge.

Moms: Nej. Er regningerne ret nye (f.eks. inden for tre måneder) vil SKAT dog som regel acceptere dem også momsmæssigt.

Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene

Det lyder godt at jeg kan sælge maskiner, varelager og remedier til en realistisk brugtpris, til firmaet.

Gælder dette også med varer som er færdige, altså varer som bare skal sælges videre uden jeg bearbejder dem?

Jeg smed en hel del penge i det, før jeg oprettede firmaet og føler ellers det er en urimelig "win - win situation" for skattevæsnet.

At momsen ikke kan fratrækkes må man så leve med, det er nu også en mindre post i den store sammenhæng. De fleste ting er indkøbt over en 2 årig periode og ikke meget indenfor de angivne 3 måneder inden firmaopstart.

Tak til alle der brugte  tid på at svare, det er meget værdsat.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)