Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Barselsregler ved eget Aps?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jan 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Aminoer.

Jeg har lige et meget enkelt spørgsmål, som jeg ikke tror der findes et enkelt svar på. ( Har søgt og søgt ...)

Jeg har mit eget firma, som er et Aps. Lige pt. trækker jeg ikke løn, men det er planen at jeg meget snart gør det. Der er ikke andre ansatte i firmaet.

Mit spørgsmål går på om jeg er berettiget til barsel? -jeg kan forstå på andre tråde, at man kan  få tildelt barselsdagpenge. Er det fra kommunen?

Lige nu betaler jeg ikke til Barsel.dk, men er det tilrådeligt? Det giver vel lidt mere i lønposen?

Hvordan med mit firma, kan det i barselsperioden, drives af ven på "fritidsbasis", så der ikke skal udbetales løn? Eller hvordan er reglerne? Er det forbudt at "lure" lidt i sin virksomhed mens man får dagpenge/løn fra Barsel.dk?

Er der steder hvor der er svar på ligendende spørgsmål? 

 

Jeg vil blive meget glad, hvis du kender noget til dette emne. Og vil give ud af din erfarring.

 

Mange søndagshilsner fra Kristina Møbius.

Kristina- Viktorogholger

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Er jeg berettiget til barsel som selvstændig? Det er et godt spørgsmål, som Krifa besvarer her! 

Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristina

 

Jeg har desværre ikke godt nyt, men se mine svar nedenfor.

Jeg har selv holdt 4 måneders barsel, som selvstændig, og det er f... hårdt arbejde både at tage sig af sit barn, amme, være oppe det meste af natten - og så bruge hvert sekund når barnet sover, til at passe sin virksomhed. Jeg valgte at få halvt DP, og så skrue ned for annonceringen, så jeg ikke havde så mange ordrer at skulle tage mig af.

 

viktorogholger:

Hej kære Aminoer.

Jeg har lige et meget enkelt spørgsmål, som jeg ikke tror der findes et enkelt svar på. ( Har søgt og søgt ...)

Jeg har mit eget firma, som er et Aps. Lige pt. trækker jeg ikke løn, men det er planen at jeg meget snart gør det. Der er ikke andre ansatte i firmaet.

Mit spørgsmål går på om jeg er berettiget til barsel? -jeg kan forstå på andre tråde, at man kan  få tildelt barselsdagpenge. Er det fra kommunen?

Hanne: Ja, men den beregnes af butikkens overskud. Hvis ikke du har en stort nok overskud, kan du tegne en forsikring, som giver dig ret til sygedagpenge...men KUN hvis du ikke arbejder, overhovedet. Du kan vælge at arbejde lidt, og så få halvt sygedagpenge udbetalt i stedet.

Lige nu betaler jeg ikke til Barsel.dk, men er det tilrådeligt? Det giver vel lidt mere i lønposen?

Hvordan med mit firma, kan det i barselsperioden, drives af ven på "fritidsbasis", så der ikke skal udbetales løn? Eller hvordan er reglerne? Er det forbudt at "lure" lidt i sin virksomhed mens man får dagpenge/løn fra Barsel.dk?

Hanne: Nej, du kan ikke ansætte en anden, som ikke får løn. Den går desværre ikke - og du må ikke selv lave noget (se mit svar ovenfor)

Er der steder hvor der er svar på ligendende spørgsmål? 

Hanne: du skal ringe til din hjemkommune. De kan hjælpe dig med svar.

 

Jeg vil blive meget glad, hvis du kender noget til dette emne. Og vil give ud af din erfarring.

 

Mange søndagshilsner fra Kristina Møbius.

 

NetMama.dk

Tilmeldt 8. Jan 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Hanne.

 

Tak for dit svar. Det er jo ret nedslående, at det skal være så vanskeligt at være iværksætterkvinde og gerne ville have et barn.

venlig hilsen Kristina 

Kristina- Viktorogholger

Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristina

 

Ja, det er rigtig nedslående :-(  ...og glem også alt om barns første sygedag, når barnet ER født.

Her i huset blev løsningen, at jeg var på deltidsbarsel i 10 måneder. De første 4 måneder fik jeg arbejdet lidt om aftenen, og skar så meget ned på min annoncering som muligt.

De næste 6 måneder holdt min mand barsel 2 dage og jeg holdt 3 dage - jeg kunne fortsætte med at amme min datter selvom jeg arbejdede, for jeg var hjemme i løbet af dagen (jeg har mit lager på hjemmeadressen).

Prøv at undesøge, om det kunne være muligt.at din mand holder barsel på deltid. Min mand lagde ud med, at han skulle have 8 måneders barsel - fuld tid, og da hans arbejdsgiver var ved at få et chcok, foreslog hans selv, at det blev på deltid, og så var alle glade Smile

 

..og lad være med, at få spekulationerne til at fylde det hele. Få de børn du vil have, og glæd dig over, at du nogle dage kan hente dem kl 15, hygge med dem hele eftermiddagen, og så arbejde færdig når de sover.

 

Kram fra Hanne

NetMama.dk

Tilmeldt 8. Jan 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hanne.

Ja, som udgangspunkt synes jeg da også at man skal få de børn man vil. Men jeg tænker bare på alt det arbejde jeg har lagt i at være hvor jeg er nu, både økonimisk og arbejdsmæssigt, og så er det hele spildt, hvis jeg sætter shoppen på standby.

Min mand kan ikke holde noget barsel, da han også selv er selvstændig, så han vil komme i de samme problemer som mig.

Kan man mon få en ansat til at drive butikken, og så stadig få barselsdagpenge? hvor meget må man arbejde/ få i løn hvis man efter noget tid kun vil have deltidsbarsel?

 

Venlig hilsen Kristina

Kristina- Viktorogholger

Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristina

Din shop vil jo køre videre, selvom den er på stand-by i nogle måneder. Jeg har ikke mærket nogen tilbagegang i ordrer på NetMama.dk, efter jeg kørte op på fuld blus igen.

Du kan godt ansætte en, til at køre shoppen for dig, imens du er på barsel. Hvis du gør det, kan du få barselsdagpenge.

Prøv at ringe til din kommune og få detaljerne omrking det. Sørg også for at sikre dig, at dit overskud er stort nok til fuld DP sats.

Der er 2 månder at være på barsel på som selvstændig: fuld eller deltid. Fuld = fuld DP deltid = halv DP.

Hilsen fra Hanne

NetMama.dk

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristina.

Jo, du har ret til både barsel og sygedagpenge, nå du har et Aps. (Du er jo ansat)

Meld dig til her http://www.bac.bm.dk/ 

Jeg tror dog kun, at du kan hæve sygepenge i tilfælde af at du er aflønnet, men det kan du læse om i betingelserne.

Mht til barsel vil det være fornuftigt af dig at tilmelde dig ordningen, da du så vil kunne få fuld løn og din virksomhed få refunderet beløbet.

Henvend dig til ATP på 70 10 16 11 http://www.atp.dk/kontakt  og få hjælp mht barselsordning.

Mange hilsner Miriam

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Barselsfonden betaler man til obligatorisk som arbejdsgiver men umiddelbart er det vel et problem hvis man har et ApS men ikke har fået løn fra dette, hvad der er tilfældet her. Så er jeg ikke sikker på at man kan oppebære barselsdagpenge. Dvs.se at få udbetalt noget løn og undersøg samtidig forholdene vedr. barsel som det bliver sagt

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 8. Jan 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa.

tak for de gode svar, der er en masse jeg skal i gang med at læse, kan jeg se. Men det er godt nok indviklet, men jeg håber at finde et positivt svar i sidste ende. men mange tak for svarene.

 

Venlig hilsen kristina

Kristina- Viktorogholger

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)