Jeg har netop fået udfærdiget årsregnskab for mit holdingselskab, og jeg mistænker at det er blevet langt dyrere end rimeligt er - men måske har jeg en urimelig ide om hvad den slags skal koste?!
Min situation er denne:
Der er tale om første årsregnskab for holdingselskabet
Alle transaktioner går via én bankkonto - der er ialt 37 transaktioner (inkl. bank-gebyrer & -renter)
Alle bilag afleveres i mappe - det er afstemt at der er et bilag per transaktion på konto-udskriften
Ingen "komplicerede" transaktioner, hverken udenlandsk valuta, rejsebilag, løn, a-skat, mastercard, etc. - hver transaktion svarer til netop et bilag
Der er produceret et årsregnskab inkl. specifikation og en udbytteerklæring
Første udkast til regnskab blev godkendt og underskrevet
Jeg vil gerne betale en rimelig pris så alle parter kan være tilfredse - men hvad er en rimelig pris på årsregnskab? Herunder, hvad er en rimelig pris for den nødvendige bogføring?
Jeg vil gerne vente med at afsløre hvad jeg er blevet faktureret, indtil jeg har fået Jeres input - hvad er en fair pris for ovenstående?
Der kan sikkerr være alle mulige særtilfælde og undtagelser, men jeg vil meget gerne høre Jeres umiddelbare vurdering - på forhånd tak.
Hos Ageras kan du lige her helt gratis og uforpligtende få 3 tilbud fra revisorer, der kan hjælpe dig med registrering af CVR-nummer, momsregistrering m.m.
Jeg kan have nok så mange ideer om hvad prisen skal være for sådan en udgave - men intet mellem 6.000 og 10.000 vil overraske mig.
Jeg vil nøjes med at undre mig over, at du er blevet overrasket over prisen.Revisorer (undskyld venner) er ikke meget anderledes end mekanikere. Det er de færreste af os som sender vores biler på værksted og bare lader mekanikeren finde fejl og reparere bil uden at få et prisoverslag. Sådan er det også med revisorer. Mange af disse er vant til at prissætte opgaverne og hvis arbejdet af en eller anden grund overstiger det aftalte så må man tage en snak om dette.
Jeg vil også tilslutte mig de 6000-10000 kr. Men på den anden side kan man jo sige at det koster din "påtegning", så det er udgifter du ikke slipper uden om da det er et holding selskab, du spørger til. Billigere kan det nok ikke gøres i dagens DK.
Du kunne jo så evt. overveje at få andre til at bogføre for dig hvis det ikke er din stærke side. Det vil sikkert alt andet lige reducere revisor honoraret.
Umiddelbart er det mest normale vel at regningen for holding mere eller mindre er symbolsk, og størsteparten betales af datterselskabet (hvis der er 100 % ejerskab). Men for holdingselskabet ville jeg sige minimum 15-20k da det er første år. Der skal laves lidt ekstra også selv om det kun er 37 bilag.
Selv giver jeg 20k inklusive moms, og jeg afleverer balance og afstemninger. Men får selvfølgelig de kopier der skal til bank, skat, protokol mv. Udbytteerklæring udarbejdes og fremsendes, og generalforsamling afholdes med protokolat mv.
Jeg er enig med de øvrige idet jeg dog samtidig bemærker at det er første regnskabsår hvor der kan være nogle startomkostninger. 4-6.000 kr. er heller ikke ualmindeligt for et holdingselskab.
Sagen er den, at jeg fik et tilbud på årsregnskab på 6.000 kr. - jeg bildte mig ind, at hvis jeg blot afstemte bilagene/bankkontoen behøvede bogføringen ikke at blive et stort nummer. Men nu siger revisroren at der ialt er forbrugt timer for over 14.000 kr. Han er villig til at tage de 4.000 kr. på sin kappe, da han jo gav et tilbud, men han vil gerne have jeg betaler:
750 kr. for udbytteerklæring (det var bare 2 formularer, hvor han pre-udfyldte beløb, navn & cpr-nr - tager det ikke 10 min?)
3.500 kr. for bogføring (her var det mit indtryk det kunne klares på 1-2 timer for 37 transaktion - ét bilag pr. transaktion)
Det lyder ikke til at være en helt ublu pris, som jeg først troede (dog i den dyre ende!) - er mine forestillingenr om udbytte-erklæring og bogføring også skæve?