Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelsesvarsel for timelønnede

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 255
Fra  Design for Pets ApS Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Er der nogen der ved, hvordan reglerne er for timelønnede butiksansatte, når der ikke er tale om et fast antal timer pr. uge. Kan man bare stoppe fra dag til dag, eller gælder samme regler som i funktionærloven?

 

Mange hilsner fra Lise

Design for Pets - Hundeartikler og kattetilbehør til designbevidste dyreejere.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved timelønnet ansættelse er der intet krav om varsel.,

Læs evt. mere på http://www.dbio.dk/forside/ansaettelse/opsigelse

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 02:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis medarbejderen er ansat i mere end 8 timer om ugen, kan funktionærlovens opsigelsesregler komme på tale.

Det er arbejdets art, der afgør om vedkommende er omfattet af funktionærlovens opsigelsesbestemmelser - og dette uanset om aflønningen er baseret på en timeløn eller en fast månedsløn.

De fleste butiksansatte er omfattet af funktionærloven, hvis den ugentlige arbejdstid er mere end 8 timer.

 

 

 

 

Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 06:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Hvis medarbejderen er ansat i mere end 8 timer om ugen, kan funktionærlovens opsigelsesregler komme på tale.

Det er arbejdets art, der afgør om vedkommende er omfattet af funktionærlovens opsigelsesbestemmelser - og dette uanset om aflønningen er baseret på en timeløn eller en fast månedsløn.

De fleste butiksansatte er omfattet af funktionærloven, hvis den ugentlige arbejdstid er mere end 8 timer.

Også såvidt jeg ved.

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 255
Fra  Design for Pets ApS Skrevet kl. 07:11
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Ok, så blev jeg ikke så meget klogere Confused

Jeg står i den situation, at jeg ved siden af min egen webshop, har et deltidsjob i en tøjforretning. Det ugentlige timetal svinger fra 5-25 timer afhængig af sæson og travlhed.

Da jeg startede for lidt over et år siden, underskrev jeg en eller anden form for standardkontrakt fra HK. Tror desværre bare aldrig, at jeg fik en kopi retur, så jeg kan tjekke det.

Nu har jeg fået et andet deltidsjob, og den nye arbejdsgiver vil selvfølgelig gerne ha' at jeg starter hurtigst muligt. Jeg mener at kunne huske, at der ikke findes en frist for timelønsansatte, men jeg har desværre ikke kunnet finde det sort på hvidt.

 

 

 

Mange hilsner fra Lise

Design for Pets - Hundeartikler og kattetilbehør til designbevidste dyreejere.

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 07:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig - butiksområdet er et funktionærområde, så ingen trivl om, at den ansatte er omfattet hvis 8 timers reglen er opfyldt

Derudover skal du alt efter hvor længe du har haft den ansatte også lige overveje hvad du skriver som grund på opsigelsen. Hvis du fx. skriver at du er nød til at opsige den ansatte pga. nedgang i omsætningen, så kan du ikke dagen efter søge efter en ny medarbejder, så har du risiko for at blive idømt erstatning for uretmæssig opsigelse. Hvis du har haft din medarbejder ansat i mindre end 9 måneder, så har din medarbejder ikke krav til at få en grund for opsigelsen - Efter 9 måneder skal du passe på, hvis du bagefter skal have en ny medarbejder.

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 07:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Så kom der lige lidt uddybende fra dig - det er dig der skal sige op.

Hvis du er omfattet af funktionær regler som det lyder til, så har du en månedsopsigelse - så du kan efter reglerne først sige op pr. 31. maj og rejse med udgangen af juni.

Jeg synes du skal snakke med din nuværende arbejdsgiver, for langt de fleste er ikke speciel interesseret i at have en ansat i den måned, for arbejdsindsatsen er typisk ikke den samme, og hvis butikken ikke har så meget at lave p.t som mange ikke har, så kan det være de er interesseret i at lave en aftale om hurtig fratrædelse.

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 255
Fra  Design for Pets ApS Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Jo, problemet er, at der er rigtig meget at lave p.t. (det er en rigtig sommerbutik, som er placeret på havnen). Og en anden kollega, der er på fuldtid, er netop blevet sygemeldt pga. stress. Så jeg kunne forstille mig, at de ikke vil lade mig slippe.

Kunne forestille mig, at de bliver megasure uanset hvad, pga. den travle tid og mangel på kvalificeret hjælp. Så det kunne godt gå hen at blive rigtig ubehageligt og demotiverende, hvis jeg skal være der næsten to måneder mere Huh?

 

Mange hilsner fra Lise

Design for Pets - Hundeartikler og kattetilbehør til designbevidste dyreejere.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Klaus Egebjerg:

Helt enig - butiksområdet er et funktionærområde, så ingen trivl om, at den ansatte er omfattet hvis 8 timers reglen er opfyldt

Jeg er ikke helt enig. Der kan godt være områder indenfor butiksområdet, som ikke er omfattet af funktionærloven. F.eks. opfyldning af varer, oprydning af prøverum etc.

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Lise Andersen:

 

Da jeg startede for lidt over et år siden, underskrev jeg en eller anden form for standardkontrakt fra HK. Tror desværre bare aldrig, at jeg fik en kopi retur, så jeg kan tjekke det.

Bed din arbejdsgiver om en kopi. Det er der intet unormalt i at gøre.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)