Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af service på nettet

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nu i et stykke tid tumlet med et problem, og nu er tiden kommet til at spørge alle jer kloge hoveder om hjælp.

Jeg har virksomhed, hvis varemærke er vores gode service. Vi leverer hardware og software, men hovedproduktet er vores erfaring og rådgivning af kunderne. Det er vores nuværende kunder glade for, men vi vil jo gerne at endnu flere skal have glæde det!  Big Smile

Vi har i et stykke tid haft en webshop sådan på forsøgsbasis og har også lidt salg den vej. Men det er ikke noget der involverer vores primære produkt - service.

Hvordan sælger man eks. en bærbar med alt software installeret, inkl. 24 mdrs antivirus (ikke bare 60 dage), fuld Office (ikke bare en prøveversion) og et effektivt genskabelsesprogram?

Vi har intet besvær med at sælge den løsning til vores fjæs-til-fjæs kunder, der som oftest kommer på baggrund af henvisninger fra nuværende kunder. Men internet-salget er så fokuseret på prisen, at vi aldrig kommer igennem med vores pakkeløsning - den er jo dyrere!

Samtidig gør hele nethandlens struktur med kundens uafhængighed og handel på alle tider af døgnet det stort set umuligt for os at yde kunden en ordentlig vejledning, for der er overhovedet ingen dialog.

Kan det overhovedet lade sig gøre at sælge den slags produkter?

Jeg er med på at vi kan sælge selve maskinen billigt som udgangspunkt og så lade resten være tilføjelseskøb - men egentlig strider det mig imod at sælge masinen uden at levere en ordentlig og gennemtænkt vare.

Kan det gøres anderledes?

Jeg ser meget frem til at skyde alle jeres vilde og epokegørende ideer ned med vanlig jysk konservatisme og bagstræben - men måske I kan overraske hvis jeg til gengæld lover at være åben for nytænkning? Big Smile

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Vi sad faktisk på Twitter og snakkede om det med at computere var præ-installeret med alt muligt "crap" som man enten skulle bruge tid til at af-installere eller som man måtte finde sig i. "Nørder" indrømmede at der faktisk stadig bagefter var adskillige programmer som de ikke turde pille ved fordi de rent faktisk ikke var helt klar over hvilken funktion de havde.

Var det ikke en mulighed at kikke nærmere på om det var en service I kunne skilte med?

Jeg er præcis den type kunde som vil elske jeres service, for jeg gider ikke selv sidde med adskillige installationscd`er og forsøge at få alt til at falde i hak, og ikke vide om tingene jeg køber/downloader i det hele taget kan sammen på maskinen. Og jeg ved at jeg under ingen omstændigheder er den eneste der sidder og bander den slags langt væk - http://www.demib.dk/ny-computer-spam-826.html

Jeg vil gerne have en maskine hvor alt er installeret efter mine ønsker og efter mine behov, og jeg betaler gerne det mere for at få en ordentlig service oven i hatten og nogle der ved hvad de snakker om - for det gør jeg desværre ikke.

men hvordan man rammer dem på nettet som ikke kender jer og får dem overbevist ved jeg desværre ikke, det er for sent, og min hjerne har vist fundet sengen - bare uden at tage mig med.

 

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birgit

Du lyder præcis som vores kernekunde i den afdeling.

En del af de maskiner vi sælger leveres med alle mulige og mærkelige programmer på - for deres vedkommende er det ikke usædvanligt at vi starter med at slette det præinstallerede og i stedet ligger en ren version af det ønskede operativsystem ind. Og vi afinstallere gerne en prøve-Office og installere en Open Office i stedet.

Og jeg har aldrig været i tvivl om, at markedet for vores produkter er derude - vi har allerede fat i en del af det - men vi mangler at komme endnu længere ud.

Tak for din kommentar, ærgeligt at du ikke havde det forkromede svar - måske dukker det op efter lidt søSleepvn?

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm, læste lige Mikkels blog-indlæg - måske skulle vi prøve at lancere dem som 'Crap-Free'?  Wink

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 01:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror at et navn i nærheden af det freeware program PC-Decrapifier vil være at skyde sig selv lidt i foden. Smile

Ingen grund til at sende potentielle kunder i favnen på et totalt gratis program, som et stykke hen ad vejen kan gøre noget af det, som I tilbyder mod betaling - altså crap free pc'ere.

Men der er ingen tvivl om, at der er et marked for "skrammel-frie" computere.
Vi har også kunder med opgaver i det segment.
Grunden til at de ikke bare vælger PC-Decrapifier programmet er jo, at det kun giver en udviddet mulighed for at fjerne de fabriksinstallerede test-versioner af forskellige programmer.
Vil man have en brugbar pc-arbejdplads, skal den jo ganske rigtigt have noget brugbart programmel, efter det fabriksinstallerede skrammel er fjernet. Smile

 

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig god idé at forsøge at differentiere sig indenfor dette område. Tror bestemt det er muligt at skabe salg, hvis man opfylder sine kunders behov og tænker konceptet ind i sin markedsføring. Man kan godt strække sig til at kalde det en niche på nettet, og derfor skal der tænkes en smule alternativt.

Vælger man udelukkende at annoncere på priceruner, kelkoo og edbpriser, kan det diskuteres hvorvidt man rammer det rigtig segment. De er helt sikkert til stede, men forsøg dig eventuelt via andre kanaler på internettet. No offence, måske bør i fokusere på de ældre, og komme ind steder hvor de befinder sig - minmave.dk kunne fx også være et eksempel på en kanal som kunne være spændene at afprøve. Husk i den forbindelse også at tracke alt jeres markedsføring grundigt, så i fremover kan se hvor i har hentet hovedparten af jeres salg.

Derudover tror jeg ikke i skal glemme den offline markedsføring, da i helt sikkert vil kunne ramme utrolig mange i jeres målgruppe ved at kommunikere til dem på papir. Der findes stadig et hav af mennesker som kun handler computer i de fysiske butikker, netop på grund af servicen, og disse bør kunne overbevises. Læg også stor vægt på jeres tilgængelighed, da en af de store betænkeligheder ved nethandel er garantien og "hvad nu hvis den går i stykker". En mulighed kunne være at tilbyde at dække alle kundens omkostninger til fragt, i forbindelse med reklamationer - dette ville være service.

Idéen med valgfriheden, som andre tidligere har nævnt i tråden, er meget god. Ved bestilling kunne det være smart med en priskonfigurator som indeholder diverse muligheder indenfor installering af programmer. Så kan kunden selv vælge om der skal være xp eller vista installeret, om de vil have 12 eller 24 måneder antivirus eller for den sags skyld have open office eller microsoft (selvfølgelig med stor vægt på brugervenlighed, da mange ville have svært ved disse valg - kontakt mig hvis du skal have hjælp til dette). Prisen skal selvfølgelig også være meget gennemskuelig, så kunden ikke føler at i blot "runder op" eller giver ekstra ting med de ikke har brug for.

// Jesper Skov

 

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Skov:

 at annoncere på priceruner, kelkoo og edbpriser

Det kunne aldrig falde os ind at markedsføre os den vej, vi er ikke interesserede i dog-fights på pris. Tværtimod skubber jeg ofte pris-fokuserede kunder videre til lavprisbutikkerne, for hvis det er det vigtigste element for dem, så er det ikke os de skal handle med - den ekstra service koster altså penge. Sjovt handler de så ofte ved os alligevel. Cool 

 

Jesper Skov:
No offence, måske bør i fokusere på de ældre,

None taken - Den har vi været omkring, men dels har de begrænsede midler for stor dels vedkommende, dels virker markedsføring på internet ikke særlig godt på det segment. Men vi har da fokus på de velhavende pensionister og efterlønnere, der skal bruges en maskine til at holde kontakten med børnebørn eller finde billige rejser.

Jesper Skov:
- minmave.dk kunne fx også være et eksempel

der var noget, i hvert fald et brugbart segment.

Jesper Skov:


Derudover tror jeg ikke i skal glemme den offline markedsføring, da i helt sikkert vil kunne ramme utrolig mange i jeres målgruppe ved at kommunikere til dem på papir. Der findes stadig et hav af mennesker som kun handler computer i de fysiske butikker, netop på grund af servicen, og disse bør kunne overbevises. Læg også stor vægt på jeres tilgængelighed, da en af de store betænkeligheder ved nethandel er garantien og "hvad nu hvis den går i stykker". En mulighed kunne være at tilbyde at dække alle kundens omkostninger til fragt, i forbindelse med reklamationer - dette ville være service.

Guldkorn, vi æder dem rå!

Jesper Skov:

Idéen med valgfriheden, som andre tidligere har nævnt i tråden, er meget god. Ved bestilling kunne det være smart med en priskonfigurator som indeholder diverse muligheder indenfor installering af programmer. Så kan kunden selv vælge om der skal være xp eller vista installeret, om de vil have 12 eller 24 måneder antivirus eller for den sags skyld have open office eller microsoft (selvfølgelig med stor vægt på brugervenlighed, da mange ville have svært ved disse valg - kontakt mig hvis du skal have hjælp til dette). Prisen skal selvfølgelig også være meget gennemskuelig, så kunden ikke føler at i blot "runder op" eller giver ekstra ting med de ikke har brug for.

Se, det er jo lige netop her problemer opstår... For den type kunder dækkes fint af et websalg som f.eks. Dells (det virker!), men den gruppe vi er mest interesserede, ville aldrig selv forsøge at konfigurere en maskine eller dens indhold. De vil helst have det på den måde, at vi skal lytte til deres behov og så sammesætte pakken individuelt. Det er vort hovedprodukt, men skidesvært at sælge på internet.

Men tak for en række gode ideer, Jakob! Der var enkelte, som jeg ikke bare kunne feje til side... Yes

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står stadig ved hvert et ord du valgte at feje til side. Hvis du læser det forfra skriver jeg også meget klart: at i ikke skal benytte de prisfokuserede kanaler! Ydermere kan jeg mærke, at du skal gøre dig klar på at automatisere yderligere, hvis du for alvor vil vækste, da du indtil videre højst sandsynligt har haft en meget personlig relation til alle dine kunder.

Derudover vil jeg da meget gerne høre noget konkret på, hvordan du kan være så skråsikker i din holdning til det ældre segment. For tiden står jeg selv for markedsføringen på et ehandels-projekt, hvor de ældre spiller en forholdsvis stor rolle, og det har indtil nu vist sig, at utrolig mange er meget købestærke(!) og efterhånden er de også blevet mere villige til at tage teknologiske sats (fx nethandel), hvilket personlig har overrasket mig i denne proces.

Hvis den målgruppe jeg nævner, får deres behov dækket fint hos Dell - hvad er det så du tilbyder ekstra, det forstår jeg ikke? Nu ligger du jo selv op til nethandel, og er individualisering ikke det folk går efter. De har et behov som skal dækkes bedst muligt - og kan Fru Jensen overbevises om at hun skal benytte Open Office frem for Microsoft, så mener jeg helt klar at du kan differentiere dig.

Smile

 

// Jesper Skov

 

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg for alvor vil vækste, så skal jeg ud og ansætte flere folk!

Vores force er netop den personlige kontakt og det skal den blive ved med at være. Men den kan godt foregå via telefon eller email. Vi skal IKKE automatisere, den kundegruppe vi vi retter os imod skal være interesserede i at få råd og vejlede - og betale for det - ellers er der jo tonsvis af andre steder, der kan  klare opgaven.

Segmentet af ældre er efter vores erfaring delt i to grupper: dem, der har penge - og de andre. 'De andre' er forretningsmæssigt uinteressante, dem med penge har vi fokus på, som jeg også skrev.

Mht. Dell-gruppen, så stiller den krav om, at man er i stand til selv at vælge produkter og det kan/vil vores kunder ikke. De vil have os til at stille spørgsmål, samtale, være i dialog - og så skal vi på baggrund af det udvælge produkter og sammensætte den bedste løsning. Fidusen er for dem, at de netop ikke vil vælge mellem hyldeprodukter. Så de vil faktisk mere individualisering end Dell kan levere - og de vil også helst den personlige kontakt.

Så vi skal forsøge at sælge indgangen til vores produkt, tror jeg. Det er en form for "personal shopper", og det vi egentlig ønsker er at skabe kontakten.

Jeg er ikke sikker på at vi kan gøre det med en webshop, men det er sikket der vi er gået forbi hinanden. Vi HAR en webshop, men kan ikke nå vores kunder den vej. Det er nok der, problemet er.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder til at du har draget dine konklusioner på forhånd, så kom da bare ud over stepperne med din vision. Den bedste løsning for dig, ville nok være at blive ved med at fokusere på den personlige kontakt, og tage dialogen med hver enkelt kunde individuelt, fx via email og telefon. Eller som du selv er lidt inde på: keep it simple med fx 3 pakkeløsninger, som burde kunne dække alles behov, hvor de får en køreklar computer og eventuelt gratis support (dette er ikke set før, og kunne være spændende at køre leads på)!

Derudover kunne noget tyde på, at du ikke skal fokusere på at få folk til at gennemføre det første salg, men starte med at skabe relationen. Dette kunne være i form af et nyhedsbrev, hvor kunden kunne modtage gratis fif til deres valg af computer, hvilket til slut ender ud i en direkte købsanbefaling (læs lidt på onlinepr.dk, hvor Winum giver den gas!). Bliver dette for upersonligt, eller føler du ikke kommunikationsformen tiltaler målgruppen, kunne du også fokusere mere på vejledning via telefonen. Har man ressourcer til dette, kan det også være en god kontakt med kunden.

Held og lykke med projektet Smile

// Jesper Skov

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)