Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattereformens nye aktiebeskatning vs. dannelse af offshoreselskab

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle,

Jeg er i den heldige situation at jeg har solgt mit firma efter 10 år og har fået en lille pose penge ud af det. Pengene er indgået i mit Holdingselskab ( Aps) som nok er meget almindeligt bland mindre iværsættere.

Min tanke var at anvende mit Holdingselskab som investeringsselskab primært indenfor Aktier og Obligationer ( når det bliver attraktivt igen :-)  )

Dog føler jeg mig totalt røvrendt af den danske regering, som i et snuptag ( med kommende reform altså ) har fjernet 3-årsreglen og indført lagerbeskatning - og dermed fuldstændigt har fjernet grundlaget for mit Holdingselskab.

Jeg har kigget lidt på den debat der har været ang. Offshore-selskabsdannelse og der er ting der virker tillokkende, men også det modsatte.....

I lyset af den nye reform, føler jeg dog at et offshoreselskab kunne være ret så attraktiv en løsning for mit holdingselskab...og mange af de argumenter imod dette, som er fremkommet tidligere, må vel falde lidt til jorden.

Er der andre der har gjort samme tanker som mig...og er der opdaterede erfaringer ??

Mine største betænkeligheder er at jeg ikke har lyst til at lade en fremmed stå for selskabet og indgå som direktør eller lign. - ligesom jeg ikke ønsker at foretage noget som dansk skat kan spærre mig inde for ;-)

På et tidspunkt vil jeg jo også gerne trække pengene tilbage til dansk jord...og hvordan gør man lige det ??.

Det ville være interessant at høre fra andre med samme problemstillinger...

 

mvh

jgm

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Den danske regering har rent faktisk ikke gjort noget som helst endnu. Man har talt med Dansk Folkeparti. Er blevet enige om nogle ting men intet har udmøntet sig i et lovforslag endnu. Man har end ikke set noget lovforslag i høring endnu.

Herudover skal du være opmærksom på at det rent faktisk indgår i ovenstående aftale med DF at selskabers aktieavancer på datterselskabsaktier skal være skattefri efter mere end et års ejertid, hvorimod porteføljeaktier (mindre aktiebeholdninger) vil blive gjort skattepligtige. Jeg tror bare ikke personligt at det bliver slutfacit. Så sent som i februar vedtog man regler om lagerbeskatning for investeringsselskaber, der er defineret som selskaber med mere end 8 ejer. Hvorfor skulle man vedtage sådanne regler for 2 måneder senere at lave dem om. Jeg tror snarere det handler om at skatteministeriets embedsmand nu skal prøve at få det politiske oplæg sat sammen i form af et lovforslag og der kan tingene godt se helt anderledes ud.   

Dine planer om etablere et offshore selskab kan du for at sige det populært godt lægge på hylden medmindre du vælger at flytte udenlands, eller går ud over lovgivningens grænser, hvad jeg kan se du ikke vil. Selskabet vil således være hjemmehørende i DK medmindre du indsætter en udenlandsk ledelse, hvilket for mig at se er ensbetydende med at man afgiver ledelsen til nogle vildt fremmede. At jeg så ved at man kan købe sådanne løsninger er noget andet. Du vil så her have det problem at dine værdier i dag står i et dansk selskab og vil blive undergivet beskatning hvis du flytter eller omdanner selskabet til et udenlandsk selskab. Hertil kommer at du ikke vil kunne få midlerne til DK uden beskatning som udbytte eller løn. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar,

Jeg kan godt se at der selvfølgeligt ikke er endeligt lovgivet endnu...desværre ser det ud til at der er flertal for udspillet - men nu må vi jo se.

Lige kort til dine punkter...

Der er vel ikke noget decideret ulovligt at etablere et offshoreselskab som enten et datter eller et moderselskab til mit danske holdingselskab. Holdingselskabet aktiver kan vel frit overdrages til dette nye selskab ??

Og jeg har i pricippet ikke noget imod at betale udbytteskat når jeg hjemtager formuen til mig privat.

Fordelen kunne vel være at det f.eks. Cypriotiske moderselskab ikke betaler ( eller meget lidt ) selskabsskat og at der ikke finder nogen aktiebeskatning sted.

Nogen  vil sige amoralsk, ja.....men ulovligt er det vel ikke direkte ??

og forudsat at forslaget bliver vedtaget og ophøjet til lov.....det grænser sgu da også til at være amoralsk ;-)

og så skal jeg gerne betale mine ca. 45 % i udbyttebeskatning......

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tager udgangspunkt i dine bemærkninger.

 

Der er vel ikke noget decideret ulovligt at etablere et offshoreselskab som enten et datter eller et moderselskab til mit danske holdingselskab. Holdingselskabet aktiver kan vel frit overdrages til dette nye selskab ?? Nej men alt afhængig af hvad det er for nogle aktiver udløser det måske skat i det danske holdingselskab, og det vil jo være dig der har ledelsen i selskabet hvorved det bliver hjemmehørende i DK.

Og jeg har i pricippet ikke noget imod at betale udbytteskat når jeg hjemtager formuen til mig privat. Det er jo fair nok

Fordelen kunne vel være at det f.eks. Cypriotiske moderselskab ikke betaler ( eller meget lidt ) selskabsskat og at der ikke finder nogen aktiebeskatning sted. Normalt vis betaler et holdingselskab jo slet ikke skat men lad os se hvad der sker.

Nogen  vil sige amoralsk, ja.....men ulovligt er det vel ikke direkte ??

og forudsat at forslaget bliver vedtaget og ophøjet til lov.....det grænser sgu da også til at være amoralsk ;-) Måske - Jeg mener nu heller ikke det er specielt gennemtænkt.  Modstykket hertil må jo være at der så også indrømmes tabsfradrag på porteføljeaktier m.v. og det kan gå hen og blive rigtig dyrt.

og så skal jeg gerne betale mine ca. 45 % i udbyttebeskatning...... Det kommer du også til uanset hvordan man vender og drejer det når dit udgangspunkt er at du vil operere indenfor lovens rammer.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,5 stjerner givet af 2 person

Nu kan den såkaldte velfærdstats ledere og bureaukrater finde på meget med mange nye og snørklede skatteregler.

Men det ser ud som, at skattefriheden for udbytter fra datterselskaber og formentlig også fortjeneste ved salg af disse fortsat vil bestå og jeg har en artikel i støbesken herom:

          SMBA-selskaber som minibank

hvor investorer bør kunne lagre deres opsparing langt mere fordelagtigt end ved at bruge de gængse metoder.

Det kan blive et meget effektivt værktøj for investeringer i mindre danske virksomheder, som let kan styres og kontrolleres ved krav om daglig præcisionsbogføring i disse. Hvorfor ikke?

Med totalpræcision i daglig bogføring og regnskaber kan små virksomheder blive attraktive investeringsobjekter for investorselskaber med mere end 10% ejerandele.

Uanset om investeringer i sådanne selskaber udløser lagerbeskatning af normale aktier og obligationer med 25% skat, vil udlodninger til ejerselskaber med en andel på mere end 10%) stadig være skattefrie.

Jeg kan ikke forstille mig, at den 45% personlige sktieskat slår ind i selskaber med 25% marginalskat.

Det referes til LEX APMM, som forholdsmæssigt jo næsten ikke betaler skat i Danmark, hvor 300 MKR dog stadig er en slags penge.

Du kan uden begrænsninger og uden skatteeffekt flytte penge hl et sådant selskab (låne, investere ETC) og derfra mere frit disponere kapital til investeringer i andre små selskaber via SMBA-formen, hvorfra fortjenester kan akkumuleres skattefrit efter betaling af normale selskabsskatter i investeringsobjekter.

Investeringer i ejendomme i udlandet er skattefrit i danske selskaber..

Indskud fra SMBA-selskaber i andre selskaber koster ikke stempel-gebyrer.

Der skal ikke betales tinglysningsgebyrer ved handel med danske ejendommer ejet via SMBA-selskaber og finansiering af ejendomme kan lettere sikres med langt færre omkostninger.

Hvad har dit ApS holdingselskab i øvrigt kostet dig over de 10 år? Har der været andre aktiviteter end nævnte ejerskab af det frasolgte selskab?

I øvrigt er jeg helt enig med Bent i hans betragtninger og vil selv ALDRIG drømme om at overlade styringen af en pengetank til andre mennesker. Der nippes hele tiden, det er dyrt og man risikerer at blive plyndret i den helt store stil.

Der er imidlertid også en effektiv og langt bedre løsning for at leve i fredelig sameksistens med det danske skattevæsen.

Flyt folkereisteradresse ud af landet, sælg alle aktiver til egne selskaber (SmbAèr selvfølgelig) indtil PSE-selskaber bliver en reel mulighed. Undgå danske banker, som tillader skattevæsenet at tage selv.

I Polen (eksempelvis) er den personlige marginalskat for udbytter, bestyrelseshonorarer og personlig indkomst 19% samtidig med at købekraften af dine penge er 3-4 gange højere. Gennemsnitslønninger i den nordlige del er ca. KR 6000 per måned + deres dyre sociale ydelser, som du selv helt kan undgå som virksomhedsejer.

Du kan i realiteten fortsat leve og arbejde en stor del af din tid i Danmark ved at kombinerer dette ved at investere i et småhus i Skåne og køre over Øresundsbroen.

Du kan også løse logistikproblemet ved at deltage i at etablere en luftbro til Polen til eksemplevis Szczecin. Der er ca. 40 minutters flyvetid fra Roskilde i en kraftig og hurtig tomotorers flyver, som du selv kan lære at flyve inden for 50-60 flyvetimer og studere bare nogle få bøger med tilbehør.

Der ligger kæmpestore og meget lidt benyttede flyvepladser lige ved de fantastisk flotte strande langs Østersøen.

Den nødvendige kapital til en sådan luftbro med 6 sådanne flyvere er omkring $1M med $400K i banken til vedligeholdelse og udvidelser. Projekterede omkostninger er $110/time for ejere og $400/time for taxaflyvning med reservehensættelser. Flyverne vil blive opereret af  professionelle piloter.

Der flyves med fra 270-330 KM/time og kostpris er ca. 2-3 KR/KM og 7-8 KR/km for taxaflyvning eller langt billigere end en dansk taxa.

I øvrigt når du flytter folkeregisteradresse til andre lande er der sjældent stavnsbinding i disse lande og ingen interesserer sig for eller noterer hvor i verden du befinder dig.

Jeg har forgæves forsøgt at at få Danmarks Statistik til at oplyse hvor mange og hvor store skatteindkomster, som årligt flytter ud af landet. Med 700.000 nydanskere og efterkommere indet for 10-15 år og en ellers stabil befolkning MÅ der nok være mange som er flyttet ud. De er nok ikke alle døde.

I øvrigt takker jeg for Jeppe`s opfordring til at skrive et indlæg i denne debat. Det er jo ret så interessant.

Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ejler,

Tusind tak for dit indlæg !

Kunne du ikke forklare mig lidt om hvad et PSE-selskab er...dér er jeg helt blank ! !

Jeg har svært ved at se at et smba løser mine umiddelbare problemer som naturligvis ligger i den fratagne 3års-regel og lagerbeskatningen.....det kommer jeg da ikke uden om gennem et smba-selskab ?? Den største fordel ifh. til mit eksisterende Hodingselskab ( Aps) er vel muligheden for at foretage aktionærlån og dermed undgå lagerbeskatningen ved at investere i privat regi ??

Jeg kan godt følge jeres advarsler ved at overlade en pengetank til et vildt fremmed person i et andet land....den tanke skræmmer mig også en del....

Men hvad ville konsekvensen være ved at etablere et selskab på Cypern, hvor jeg selv står som direktør/aktionær ( med bopæl i DK ) - hvis vi går ud fra at den eneste aktivitet er styring af en mindre aktieportefølge ( skal vi sige 10 mill kr ). Lad os sige at værdien af protefølgen stiger til 20 mill. Jeg er klar over at der ville være en beskatning i DK - men hvilke del skal beskattes i DK - er selskabsskatten på Cypern ?? - jeg tager ingen løn ud ! - måske udbytte som isåfald skal beskatten i DK, vel !! ?? - vil den så omdiskuterede lagerbeskatning kunne gennemtrumfes overfor et selskab, eller f alder skattebilletten først når gevinsten realiseres ??

Jeg tvivler på at jeg får held med at rykke familie med til udlandet. :-)

Mange venlige hilsner

Jeppe

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

jgm:
PSE-selskab

SPE selskaber er en fælleseuropæisk selskabsform i støbeskeen i EU og under behandling i folketinget for at tilpasse selskaber til europæiske selskaber som Ltd med mere. Det er lillebror til SE-selskaber og du kan som disse flytte adresse af disse selskaber til ethvert andet land med et pennestrøg OG de nødvendige fysiske facilkiteter som eksempelvis en brevkasse, kontor, en IP-telefon og ansatte til langt lavere lønninger end i Danmark.

Det er formentlig i ministerierne erkendt, at danske ApS-selskaber og deres mærkværdige regelsæt er på vej ud.

Undskyld min stavefejl.

jgm:
fratagne 3års-regel og lagerbeskatningen

Du kan fortsat investere igennem datterselskaber med mulighed for skattefri fortjeneste, da intentionerne udtrykkelig undtager ejerskab med mere end 10% i datterselskaber.

Man må i øvrigt forbløffes over, at Dansk Aktionærforening ikke forlængst har peget på, at aktier bør ejes via selskaber, da fortjeneste er skattefri efter 3 års ejerskab.

Når aktier administreres via SMBA-selskaber er administration næsten gratis, når man selv laver bogføringen og et simpelt regnskab. Overskud kan langt friere udnyttes i et selskab, da skattevæsenets systematiske nægtelse af fradrag sjældent aktiveres i selskaber.

jgm:
selskab på Cypern

Der er andre og bedre muligheder. De taler græsk, når du skal forsvare dine rettigheder. Det er dyrt at komme derned.

Hvis du arbejder på tværs af andedammens grænser til det internationale samfund er der MANGE muligheder afhængig af eksempelvis dobbeltbekatningsoverenskomster.

Hvad siger din egen revisor?

jgm:
familie med til udlandet.

De vil da sikkert gerne følge dig på forretningsrejser i udlandet, hvor du kigger på dine kommende investeringer. Hvad med Reno, Nevada, Berlin, Warszawa, Gibraltar OG ejendomsinvesteringer i Polen, Tyskland, som i dansk selskab ikke beskattes?

Men det afhænger nok en del af den aldersmæssige sammenhæng.

Når de har været ude at se på forholdene i udlandet begynder de nok opså at se mere positivt på verden uden for Andedammen, hvor Janteloven ikke har så stor effekt.. De har da sikkert intet mod kortere ophold om sommeren ved de fantastisk flotte polske strande.

Kvinder skal generelt bruge en del tid til at tænke, når der er tale om at flytte fra hvad de tror er den trygge rede. MEN de kan overbevises, når det går op for dem, at de ubesværet kan forøge indkøbsbudgettet ved marginelle ændringer. Er 179 overnatninger i den "trygge" velfærdsstat ikke mere end rigeligt

Hvis fuglene blev trataget 2/3 af den føde, som de bragte hjem til reden ville DE da hurtigt flytte. Næste gang eller straks da ungerne hurtigt ville dø af sult.

Der er faktisk heller ingen skattelov, som forbyder dig og din familie at have det sjovt mens du sikrer erhvervsindkomst med en balanceret indsats.

Ophold i Polen med familie kan medføre store besparelser i leveomkostninger selv i en kort periode.

Der er mange andre fordele.

----------------------------------------------

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg tror, at du bør overveje mere private konsultationer.

Jeg har nogle gange opfordret en del af de tidligere SMBA-modstandere til uformelle sammenkomster og/eller seminarer, hvor eksempelvis investeringsmuligheder for skatteplagede danskere med penge.kan drøftes og argumenter afprøves.

Du kan selv deltage i opfordinger hertil og vi kan skabe en kolossal vækst i profit og opsparet kapital nu, hvor alt er billigt. Visse aktier kan nu købes for 10% af hvad de kostede.

Der er ingen grund til at finde sig i, at folk som i meget allerede betaler 70-80% skal finde sig i yderligere fratagning af indkomster.

Helle mener åbenbart, at sådanne mennesker med "de brede skuldre" sagtens kan betale endnu mere.

Det er selvfølgelig absurd og een effektiv løsning er bare at flytte, eller, eller ...

Du bør lægge noget spiseligt ud til kyndige skattefolk for at optimere dine investeringer.

Vi skal jo alle leve og alt koster noget før eller senere.

Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ejler,

 

Tak for dit svar....!

Det bliver interessant at følge mulighederne med de kommende SPE selskaber....men med kendskab til den danske træghed, så går der nok en rum tid....i bund og grund er det nok ikke i den danske regerings interesse....kender du noget til nogen tidshorisont ??

Undskyld men jeg kan slet ikke følge dig i dit udsagn omkring datterselskaber....mener du at løsningen for mig er at danne datterselskaber hvor jeg ejer mere end 10 % ???...det løser da ikke noget..... det der kræves er da at mit ejerskab i de firmaer jeg køber aktier i skal overstige 10 % - hvor stor del af mit Holdingselskab - eller datterselskab heraf jeg ejer er da irrelevant...og jeg tvivler på at jeg nogensinde kommer til at eje over 10 % af firmaer som APM og vestas ;-) ( så skal det gå MEGET godt..)

DAF har ikke nævnt fordelene ved at besidde aktier i selskabsform - formodentligt fordi det normalt var forbundet med Aps'er(= kapitalkrav på 125.000 ) - og nu er det vel ikke relevant jvf. mit ovenstående argument ??

Jeg skal da gerne beskrive min familiære situation, for ligesom at understrege problemet - Jeg er 43 år ( i fast stilling i mit tidligere nu frasolgte firma ) med kone og 2 børn på hhv 6 og 1 1/2 år .....så helt enkelt er det sgu nok ikke :-). Og jeg har ikke lyst til at flytte med en 42 dages regel hængende over hovedet ;-)

mvh

Jeppe

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det man siger fra regeringen og Dansk Folkepartis side er at man vil indføre lagerbeskatning og transparent beskatning af såkaldte porteføljeaktier, hvilket defineres som aktier/anparter i selskaber med mange ejere. Hvis man skal tolke dette ordret så vil det jo betyde at et holdingselskab vil blive beskattet af aktieinvesteringer i selskaber hvor man ejer 10% eller mindre. Derimod går man over i den modsatte grøft og vil mere eller mindre gøre aktieavancer skattefri- ligesom udbytte, når et selskaber ejer mere end 10% andel i pågældende selskab.

Der er alene tale om et politisk oplæg og selvom der nok er politisk enighed om det, og procentsatser mere eller mindre ligger fast så har embedsmændene ikke talt endnu. Oplægget skal udmøntes i et egentligt lovforslag som skal i høring til bl.a. Dansk Auktionærforening som måske har det ligesom jeg; Lad os nu lige se hvad der kommer ud af det. Det man anfører vedr. aktieinvesteringerne hænger ihvertfald ikke sammen, og det hænger slet ikke sammen med at man i februar vedtog nogle regler vedr. investeringselskaber og lagerbeskatning.

Regler eller ej så mener jeg da at et SMBA behandles præcist på samme måde som andre selskaber, og juridiske enheder, omfattet af selskabsskattelovens regler og aktieavancebeskatningslovens regler vedr. selskaber, og jeg kan derfor ikke se at de nye regler, hvordan de så end måtte se ud, vil gøre det mere interessant at etablere eks. SMBA'er fremfor ApS. Man er stadigvæk tilbage i den gamle diskussion som vi - Eiler jeg med flere - har haft herinde før.

Jeg tror man skal holde de to ting helt adskilt i forhold til hinanden.

Jeg må iøvrigt også spørge hvad der menes vendingen "da skattevæsenets systematiske nægtelse af fradrag sjældent aktiveres i selskaber".

Hvad er det for en systematisk nægtelse af fradrag du refererer til Eiler og hvorfor skulle det være anderledes for selskaber end for personer.  Netop fordi det er selskaber vil en fradragsnægtelse som regel være toleddet, derved at når selskabet ikke får fradrag for udgift er det ofte fordi der anses at være tale om udlodning til anpartshaveren/aktionæren, med den virkning at der også sker udbyttebeskatning af denne.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu svarede du inden jeg fik skrevet færdigt. Har du læst mit fulde indlæg?

jgm:
den danske træghed

Rent faktisk går det nu ret hurtigt. ApS og A/S reglerne revideres snart. Og så er der jo SmbA-selskaber, som mange efterhånden kender til.

jgm:
udsagn omkring datterselskaber.

Hvis du skyder 1 MKR ind i et SMBA-skab og skaffer 8 tilsvarende investorer med samme likviditet og model er der snart 10 MKR. Med 10 MKR kan der hurtigt fremskaffes yderligere 30 MKR risikovillig og billig lånekapital. Så har du 40 MKR til investeringer.

Med en sådan kapital kan der gøres meget godt for danske virksomheder med profit for øje for såvel investorer og de mange, som desperat mangler kapital. Med sådanne "minibanker" kan vi udnytte det forhold, at der rent faktisk er rigelig af billig kapital til rådighed og TJENE penge mens vi har det sjovt.

jgm:
APM

var også engang et ganske lille firma.

jgm:
vestas

Nu er den danske elektricitet jo blevet MEGET dyrt grundet de næsten religiøse  fantaster, som helt fejlagtigt og hysterisk skælder ud på den livgivende CO2, som planterne spiser ved fotosyntese, som derefter dyrene kan ernære sig af.den frodige plantevækst. Som ...

jgm:
DAF har ikke nævnt fordelene ved at besidde aktier i selskabsform

Det er da skandaløst.

Det er ligesom når de registrerede og statsautoriserede revisorer, erhvervsadvokater og de statslige rådgivere har undeladt at sætte sig ind i relevansen af de mange alternative selskabsformer og derefter i mange år kun har anvist de små virksomheder ApS og A/S formen eller personlig virksomhed med ubegrænset hæftelse for selv en bolsje-forretning.

jgm:
flytte med en 42 dages regel

Denne er næppe relevant for en fraflytter og kun for een som med fast bopæl i Danmark vil beskattes i udlandet.

Men hvad med at foreslå din køber af din tidligere ejede virksomhed at arbejde parallelt med investeringer?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)