Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Adsense indtægter og bogføring

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har et enkeltmandsfirma hvor jeg bland andet er en publisher af Google Adsense på min website. Da jeg nu har fået indbetalt et beløb fra Google Adsense på mit firma konto in min bank, hvordan skal sådan et beløb bogføres? Skal jeg bare lave en faktur på det beløb og så er det i orden? Eller skal den slags indbetalinger dokumenters på en bestemt måde?

På forhånd tak,

David

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Din dokumentation har du jo via kontoudtoget fra banken.

Krediter en indtægtskonto...!

Debiter banken

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Ved du hvordan dette indtægtsgrundlag forholder sig i forhold til moms?

Hvis vi antager en udbetaling fra Adsence eller anden Affiliate-marketing udbyder direkte til bankkontoen, uden at der skal sendes faktura til pågældende virksomhed som en normal "kunde".

Ind kommer et beløb på eksempelvis Kr. 7.135,00 (efter valuta-konvertering fra bankens side, da udbetalingen foregår i EUR).

Hvordan bogføres dette?

Skal der afregnes moms af denne indtægt når indtægten kommer fra et udenlandsk selskab?

Er der overhovedet moms på, når det er en International aktivitet?

 

Dette kunne være meget interessant at vide ;-)

 

På forhånd tusind tak!

 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 1167
Fra  Sølund Marketing Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Du får jo også en faktura fra Google

Driver en række webprojekter, blandt andet rejstil.dk og bedste webhotel.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Baldersoe.com:

Hvis vi antager en udbetaling fra Adsence eller anden Affiliate-marketing udbyder direkte til bankkontoen, uden at der skal sendes faktura til pågældende virksomhed som en normal "kunde".

Ind kommer et beløb på eksempelvis Kr. 7.135,00 (efter valuta-konvertering fra bankens side, da udbetalingen foregår i EUR)

Normalt modtager du ikke faktura eller lignende, idet det kun fremgår af dit bankkontoudtog. Tag en kopi af udtoget eller skriv selv et bilag, hvor du anfører eks. Adsense.

Bogfør beløbet som det er afregnet i DKK, debet bank, kredit omsætningskonto uden moms.

Baldersoe.com:

Skal der afregnes moms af denne indtægt når indtægten kommer fra et udenlandsk selskab?

Er der overhovedet moms på, når det er en International aktivitet?

Nej, der er ikke moms på disse transaktioner, men de skal bogføres på en separat konto, idet der som minimum er oplysningspligt på disse indkomster i.f.m. med momsangivelsen.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Mange tak for dit svar - det gav fornuft.

Så hvis jeg har forstået det korrekt - ganske enkelt hver gang der foretages en indbetaling af denne type, lav et almindeligt indtægtsbilag med anførelse af Information og beløb og bogfør på normal vis blot uden salgsmoms?


Dvs. du vil ikke foreslå at lave en seperat omsætningskonto til disse aktiviteter?

Eksempel:

Konto "1000 - Varesalg Konsulentydelser" der benyttes til fakturering af helt almindelig Danske virksomhedskunder med faktura og salgsmoms.

Konto "1100 - Varesalg Øvrigt" der benyttes til disse udbetalinger fra udenlandske udbydere, uden faktura og uden salgsmoms.

 

Ville du blot køre det hele under samme omsætningskonto (hvis man nu kun kører med én p.t.) og så blot i selve bogføringen af linjen vælge moms til og fra på de enkelte bilag?

Hvis omsætningen der ikke er momspligtig skal oplyses på Momsangivelsen, er det vel også nemmest at have kørt med to omsætningskonti da de så er langt nemmere at trække disse tal?

 

Er der forskel på moms i forhold til hvis udbetalingen kommer fra et selskab i et andet EU-land, eksempelvis Holland eller Frankrig - og hvis udbetalingen kommer fra et selskab udenfor EU, eksempelvis USA?

På forhånd tusind tak! ;-)

 

//Mads

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Baldersoe.com:

Dvs. du vil ikke foreslå at lave en seperat omsætningskonto til disse aktiviteter?

Eksempel:

Konto "1000 - Varesalg Konsulentydelser" der benyttes til fakturering af helt almindelig Danske virksomhedskunder med faktura og salgsmoms.

Konto "1100 - Varesalg Øvrigt" der benyttes til disse udbetalinger fra udenlandske udbydere, uden faktura og uden salgsmoms.

Jo, præcis opret en særskilt konto til disse aktiviteter, så er det lige at trække beløbet ud, når du skal bruge det.

Baldersoe.com:
Er der forskel på moms i forhold til hvis udbetalingen kommer fra et selskab i et andet EU-land, eksempelvis Holland eller Frankrig - og hvis udbetalingen kommer fra et selskab udenfor EU, eksempelvis USA?

Der er ikke forskel, så længe det er EU, derimod er det USA skal denne bogføres særskilt. Dette af hensyn til, at salg indenfor EU skal oplyses i Rubrik B og salg uden for EU skal oplyses i Rubrik C på momsangivelsen.

Se dette link http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1872263&vId=202789&search=momsangivelse

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Super - så har jeg forstået dig helt korrekt.

 

Men vi er enige om, at uanset om disse indtægter kommer fra et EU-land eller et land udenfor EU, så er der ikke moms på denne slags indtjening overhovedet?

 

Jeg slog momsloven op på retsinfo.dk - men som med meget andet lovstof når det kommer til skatteregler, så er det ikke skrevet for hvide mennesker (eller i hvert fald ikke for os uden juridisk udd. eller revisionsbaggrund) så jeg forstod mildest talt intet om de forskellige krav for momsfritagelse af denne slags indtægter. ;-)

 

//Mads

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads

Baldersoe.com:
Men vi er enige om, at uanset om disse indtægter kommer fra et EU-land eller et land udenfor EU, så er der ikke moms på denne slags indtjening overhovedet?

Det er helt korrektYes Det gælder når vi taler indtægter.

Baldersoe.com:
Jeg slog momsloven op på retsinfo.dk - men som med meget andet lovstof når det kommer til skatteregler, så er det ikke skrevet for hvide mennesker (eller i hvert fald ikke for os uden juridisk udd. eller revisionsbaggrund) så jeg forstod mildest talt intet om de forskellige krav for momsfritagelse af denne slags indtægter. ;-)

Meget forståeligtWink

Så skal du bare se , hvis jeg bliver sluppet løs med noget programmering eller kodning m.v. Stick out tongue

Vi er da til alt held forskelligt skruet sammen. Du kan altid spørge her på Amino eller evt. også på en PB, hvis det er mere direkte.

Hilsen

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Baldersoe.com:
Er der forskel på moms i forhold til hvis udbetalingen kommer fra et selskab i et andet EU-land, eksempelvis Holland eller Frankrig - og hvis udbetalingen kommer fra et selskab udenfor EU, eksempelvis USA?

Der er ikke forskel, så længe det er EU, derimod er det USA skal denne bogføres særskilt. Dette af hensyn til, at salg indenfor EU skal oplyses i Rubrik B og salg uden for EU skal oplyses i Rubrik C på momsangivelsen.

Se dette link http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1872263&vId=202789&search=momsangivelse

Jeg har gjort som beskrevet i ovenstående, men har nu modtaget en rykker for listeoplysninger. De skulle have været indberettet pga. brygen af rubrik B.

Ved du hvor den mulighed er i tastselv-systemet?... den får folk jo nok brug for. Og da jeg ikke fik indberettet dem i tide, skal de nu sendes til skat per mail. Hvilke oplysninger er det lige jeg skal sende? Er det bare Googles kontaktoplysninger, "cvr-nummer" samt beløb?

Satser på at det også er relevant for andre :-)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)