Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår bør man benytte CMS

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 12. Dec 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Det er en spændende diskussion og vi kan jo nok hurtigt komme ud i en "religionskrig" her. Jeg vil ikke forsværge, at der kan være systemer, der er nemme at arbejde med, men jeg har efterhånden prøvet en del forskellige cms-løsninger og har også lavet brugermanualer til nogen af dem. Jeg har derfor været langt omkring i de forskellige systemer, og jeg er delvis enig med dig så langt hen ad vejen, at de kan være gode til at komme hurtigt i gang, men det varer sjældent lang tid, før man begynder at støde på forhindringer, når man godt vil have sin hjemmeside til at undergå en vis udvikling og forandring.

En opsætning af html-css-løsning behøver ikke at koste ret meget, og slet ikke det samme som opsætning af en cms-løsning. Og man skal selvfølgelig kun lave aftaler med nogen, der kan gøre det uden at lave dårlig kode. Det er spørgsmål om at kunne strukturere.

Mht. brugervenlighed ved indsættelse af en ny menu, så er det da rigtigt, at der ligger lidt opdateringsarbejde på hver side i en html-løsning, men ret beset tager det jo ikke mere end omkring et halvt minut pr. side, så med lidt buffertid, vil det tage et kvarter for et site med 20 sider. Det er ingenting i forhold til, hvad man ellers kan komme ud for at bruge af tid i dårlige cms-editorer og cms-administrationsdele med ringe brugervenlighed. I sådanne systemer kan man jo sagtens spilde det første kvarter med blot at finde det rigtige sted hen og tillige prøve at forstå, hvad systemets bagmænd prøver at give af vejledning, der er skrevet i "kodersprog", som ofte er så indforstået, at kun få almindelige mennesker forstår det.

Jeg har netop været i gang med at hjælpe med at få en hosted webshop op at køre, og jeg må sige, at den editor, som ligger i det webshopsystem er så ringe, at jeg tvivler på, at den er blevet testet bare én gang. At lægge et billede med tilhørende tekst ind på en side tog mig over 1 time, fordi editoren ikke kunne gøre det, den skulle kunne gøre. Til sidst var jeg nødt til at lave det hele i html-kode udenfor løsningen og så lægge det ind i kildekoden.

Og så er det, at jeg stiller spørgsmålet. Hvad er formålet med at sælge et cms, der alligevel kun kan tage imod html-kode for at virke.

Fra Århus
Tilmeldt 12. Dec 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Det er så til gengæld ikke det indtryk, jeg har. Til gengæld er mange, som jeg snakker med, trætte af at have spildt penge på csm-løsninger, som alligevel ikke kan håndtere de ting, der bliver lovet.

Der er dog også den mulighed, at få lavet en individuel løsning, der ikke bygger på skabeloner, og ikke er "låst" af et helt sammenhængende cm-system og så få en editor (en ordentlig), så det er muligt at opdatere tekstindhold uden at skulle ind i koden.

Men nu skal det bare helst ikke lyde som om, at jeg er arg modstander af CMS-løsninger. Man skal blot som kunde huske at gå kritisk ind i dialogen med mulige udbydere, og huske at stille alle relevante spørgsmål og få en garanti - gerne på skrift - om at systemet kan håndtere, de krav, man som kunde har nu og i fremtiden (altså kortsigtet rimelig fremtid).

Og ikke at forglemme - mange CMS-løsninger har det ikke så godt mht. søgemaskineoptimering.

Det påstås jo, at CMS står for Content Management System, men bytter man lidt om på bogstaverne, så kan det også stå for Steal Customers Money. (-;

Fra Gadstrup
Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 284
Fra  SEO Danmark Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikael

Ja hehe din omskrivning af betydningen af CMS er original Smile Når vi snakker betalings CMS er der jo løsninger lige fra Danaweb og Skandiaweb op til Sitecore, og de store udenlandske. Så jeg vil jo nok påstå at kunden selv også har et vist ansvar for at vælge den rette løsning, når der nu er en trilliard systemer at vælge mellem.

En af mine venner har med fordel benyttet en ekstern uvildig konsulent fra www.bnp.dk da de skulle vælge CMS. Så det er jo altså også en mulighed, at betale sig til rådgivning, så man får det rigtige.

Venlig hilsen Jesper Nissen

Fra Århus
Tilmeldt 12. Dec 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Det er jeg helt enig med dig i.

Og det er jo ikke sjældent, at man hører om firmaer, der har valgt det første det bedste cms - ofte fordi de er blevet lovet guld og grønne skove, som så har vist sig urealiserbare.

Et grundigt forarbejde giver jo ofte det bedste resultat, og her kan en uvildig konsulent være en god mulighed.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

hjensen:

syntes bare at feks joomla virker noget uoverskueligt ved første øjekast, må da også tage en rum tid at sætte en uvidende bruger ind i .....

Jeg har sat www.parterapi-light.dk op i Joomla selv, uden forhåndskendskab - jeg har så valgt i123.dk som webhotel,(ellers bruger jeg altid webhosting.dk) fordi de havde webhoteller, hvor det er sat op og du bare skal ind i brugerinterfacen. Der findes en million milliard guides til joomla, som er til at forstå og der er masser af forums - også på dansk, hvor du kan få hjælp - på joomla.org er der en dansk del af forum, hvor jeg har fået rigtig god hjælp.

www.terapi-nord.dk har jeg fået sat op af CSS Outlet (Nikolaj Lønne) fordi jeg ville have et bestemt design derpå. Men det er også Joomla og det er så dejligt at arbejde med fordi det er nemt og logisk at gå til, når man i forvejen kender PC ikoner i tekstbehandling osv.

På en uge med et par timer hver dag havde jeg sat www.parterapi-light.dk op med et design jeg fandt på nettet. "Tip en ven"-funktionen fandt jeg så som freeware og har oversat den til dansk selv med tilladelse fra firmaet som har skabt den. Og da det først var i orden, så tog det mig et par timer at lave www.terapi-light.dk - så bare se at komme i gang :)

De store projekter kan du ikke lave selv og et personligt design kan du heller ikke sådan liiiige smide på, men et enkelt website med almindelig menu og sider er ret overskueligt.

Du skal dog overveje om du kan bruge din tid mere effektivt - gør det du er god til og betal dig fra resten - med mindre du synes det er sjovt at tage udfordringen op som jeg gjorde.

Held og lykke

Mette

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

hjensen:

hvad så hvis der feks skal noget PHP med ind i koden, kan det så lade sig gøre ? og hvordan ??

Hvis du vil have et CMS hvor du kan bygge kode ind som du vil, så kan du kigge på Umbraco (www.umbraco.org) som dog ikke kører PHP, men .NET

Her kan du lave forskellige moduler som kan kodes i Python, XSLT eller .NET.

 

 

Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej !

Hvis man har brug for hurtig opdatering og ofte skriver noget nyt på sin side, er det et must med CMS.

Eks.: Hvis man lige vil ændre et tilbud eller lignende, tager det under 1 minut med CMS og minimum 1 kvarter uden.

Der er mange dog en del andre omstændigheder, der også vil tale for et CMS. Det kunne være extranet/intranet, projektarbejde, det kunne være hvor flere redaktører sidder rundt omkring i verden, det kunne være krav om brugervenlighed, samt ordentlige og valideret kode osv.

Der er dog også en del virksomheder, der ikke i så høj grad satser på Internettet, hvor en statisk side i form af et vistkort, er rigeligt. Og der er det naturligvis fjollet, at bruge et CMS.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg prøvede en 5-6 CMS inden jeg prøvede Secoya CMS

Er UTROLIGT nemt at bruge, hvilket passer mig fint, jeg opdatere nemlig på hjemmesiden mindst 1 gang om ugen.

Prøv at se deres demo på hjemmesiden, nemmere bliver det ikke..;)

www.secoya.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Koludabyg:

Jeg prøvede en 5-6 CMS inden jeg prøvede Secoya CMS

Er UTROLIGT nemt at bruge, hvilket passer mig fint, jeg opdatere nemlig på hjemmesiden mindst 1 gang om ugen.

Prøv at se deres demo på hjemmesiden, nemmere bliver det ikke..;)

www.secoya.dk

I second this! Jeg bruger som sådan ikke Secoya, men Aconiac har kontor et stenkast fra dem og jeg har set en demo fra en af deres udviklere.. Det er et CMS i en helt anden klasse :-)

I Aconiac har vi dog udviklet vores webside fra bunden, da et CMS godt nok kan visse ting meget nemmere, men hvis du laver det fra bunden så ved du også hvordan det er sat op til mindste detalje - men det er selvfølgelig kun en mulighed der er tilgængelig for IT-professionelle eller virksomheder der hyrer et eksternt softwareudviklingsfirma. Og generelt vil vi også anbefale normale virksomheder at bruge et CMS, uanset størrelsen af siden! Joomla hvis penge ikke er det der er mest af og noget som Secoya ellers...Der var egentlig også et andet CMS firma ligesom Secoya, men jeg kan simpelthen ikke lige huske deres navn lige nu.

 

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)