Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO - Server location

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for toolet Ronnik

Jeg vil ikke sige at det beviser noget omkring datacentrene og hvad de indeholder, men jeg kan konstatere at hvis jeg kører toolet med "water resources management" som i den anden tråd, så kommer DHIGroup og Rambøl IKKE op i top 10 på nogen af datracentrene.

Så hvorfor viser Google.dk og Google.com forskellige resultater for disse dansk placerede websites?

Att. Christian: I forhold til SEO skulle GoDaddy være ganske fint.

Mvh Jesper

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke lade være med at more mig lidt over denne tråd :)
Den er godt nok et af de bedste eksempler på, hvordan flere og flere offentlige SEO-debatter desværre udvikler sig i en helt ubrugelige retning. De fleste af de faktorer der er bragt ind i denne debat har intet med sagen at gøre, og størstedelen af konklusionerne forkerte.

Jeg har ikke tid til at gennemgå dem alle og tilbagevise dem en for en, så i denne omgang vil jeg nøjes med at slå fast, som også Jesper har forsøgt, at der ER forskel på hvor du hoster dit website og der ER forskel på hvorfra brugeren søger. Og forskellen er stigende. Så hvis du gerne vil ranke fedt i USA, så få dig en server der. Er dit marked Danmark, så få en server her. Så enkelt er det :)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå jeg søger på "water resources management" på google.dk med dansk sprog kommer dhigroup op som nummer 8.

http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&rlz=&q=%22water+resources+management%22&meta=

Søgningen foregår med engelske ord på google.dk med dansk sprog - men google forstår jo også engelsk så den viser selvfølgelig de relevante links for en engelsksproget søgning DOG med den ekstra parameter at det er google.dk der bruges og det er dansk sprog på maskinen som søges fra så dansk baserede websites opprioriteres.

Skifter jeg så til engelsk sprog på google.dk:

http://www.google.dk/search?source=ig&hl=en&rlz=&q=%22water+resources+management%22&meta=

Så forsvinder dhigroup og linksene tager nu ikke højde for de dansk baserede websites.

Bemærk her - jeg søger fra DK af og min PC har DK sprog og jeg bruger google.dk men ændre sprogparameteren til EN istedet for DA - Jeg har altså ikke flyttet geografisk lokation og det samme har min PC eller websitenes webhoteller eller servere heller ikke.

Nu tager vi så samme søgning på google.com med engelsk sprog:

http://www.google.com/search?source=ig&hl=en&rlz=&q=%22water+resources+management%22&meta=

Resultaterne er næsten magen til dem fra google.dk med engelsk sprogvalg rækkefølgen er dog lidt ændret, primært fordi google books på google.com placeres i bunden og ikke som et resultat som på google.dk med engelsk sprog.

Så prøver vi så google.com med dansk sprog:

http://www.google.com/search?source=ig&hl=da&rlz=&q=%22water+resources+management%22&meta=

Igen relativt ensartet i forhold til de sidste 2.

Men prøv så og skifte sprogparameteren til FR eller DE:

http://www.google.com/search?source=ig&hl=fr&rlz=&q=%22water+resources+management%22&meta=

http://www.google.com/search?source=ig&hl=de&rlz=&q=%22water+resources+management%22&meta=

Og straks får du vidt forskellige resultater men resultat nr 1 og 2 forbliver nu de samme uanset hvad og de er hostet ikke hostet i DK, FR eller DE men derimod i USA.

Så det er klart at de vigtige parametre, som bl.a. også er nævnt i denne tråd, er: Sprog på googler, sprog på søgesætning, google lokation, google datacentre, webservers placering - så jeg kan ikke se hvordan du kan tilbagevise at nogle af disse parametre skulle være ligegyldige mikkel - og om noget så må sprogindholdet på et website være den singulært vigtigste faktor for hvordan et website rangeres, som eksempel kan jo prøves:

http://www.google.fr/search?source=ig&hl=de&rlz=&q=%22water+resources+management%22&meta=

Søgning på google FR med tysk sprog - de tyske sites popper op alligevel.

Derudover så er DK jo så småt så vi ikke har sandbox eller datacentre kun for DK så om du hostes i DK, SE eller DE for den sags skyld er nok ret underordnet på nuværende tidspunkt - Men som jeg også nævner så kan der være store forskelle på tværs af kontinenter og som gennemgangen af svarene fra datacentrene også viser så er der geografiske forskelle i rangeringerne rundt omkring.

Ps. når det er datacentrenes lokation der er afgørende er det fordi det er der data lagres for google - og ikke på din server - men din servers placering afgører hvilket datacenter som data gemmes til primært og her kommer også de regionale forskelle ind.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronnik

Fin metodisk tilgang. Det ene med det andet viser din test jo så også at at et site relateres til et land eller sprog (DK / DA) ud fra den geografiske lokation på IP adressen. Det eneste der gør dhigroup.com til et "dansk baseret website" er IP Adressen.

Ergo, vil du ranke højt i et bestemt land / sprogområde så sørg for at have websitet der. Om du så vælger at tro at det virker pga. forskellige datacentre eller (som jeg) fordi Googles ranking algoritme inddrager Geografisk nærhed i deres algoritme er mindre relevant hvis du opnår dit ønskede resultat.

Mvh Jesper Jørgensen

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel har ganske ret! Nu er jeg hverken akademiker eller programmør, så jeg er desværre nødt til at forholde mig stringent til virkelige resultater frem for til teori. Og gennem mine snart 9 år (jeg er ved at blive gammel) med SEO er det entydigt, at webhotellets geografiske placering er afgørende. Og jo større konkurrence - jo større betydning.

Det forholder jeg mig til - uanset teorier. For virkeligheden ER en klog fætter. Og nu skal jeg se Prison Break! Smile

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det hverken teori eller eller akademiseret teser der står bag men mere et forsøg på at konkretisere problemstillingen og de influerende faktorer der er i spil igennem en konkret og håndgribelig søgen efter svar igennem praktiske eksempler.

Som jeg ser det så skriver jeg jo ikke at webhotellets geografiske placering er ligegyldig - Jeg pointere måske snarer at det er lidt en hønen og ægget agtig diskussion hvor man bliver nød til at se på kausalforholdet mellem datalagring på googles side, i datacentre, der nærmest af alt sidder med noget der ligner et geografisk specifik område for primær lagring og på den anden side det forhold at lokaliteten af ens webserver derfor tilknyttes bestemte datacentre hos google.

Altså må det der er afgørende være hvor webserveren ligger i forhold til de interessante google datacentre for ens målgruppe - og derfor er det selvfølgeligt interessant at placere websites med et fokus på amerikanske markeder i USA ligesom det er håbløst at placere websites i USA med danske målgrupper HVIS man altså befinder sig (som du også så fint skriver Thomas) i en konkurrencesituation hvor det rent faktisk bliver en betydningsfuld parameter for at kunne differentiere sig til tops på google.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Jørgensen:
... tro at det virker pga. forskellige datacentre eller (som jeg) fordi Googles ranking algoritme inddrager Geografisk nærhed i deres algoritme...

Det er netop her kernen ligger - geografisk mapping af ip adresser er ikke troværdigt nok og jeg nægter simpelthen at tro på at google skulle tillægge den geografiske mapping af ipadresser en så høj værdi.

Reelt set kan du finde ip adresser i hele verden der mapper til lande som de ikke er placeret i fordi ibrugtagningen af konkrete ip adresser kan være tilknyttet et selskab i ét land og ibrugtagningen i ét andet land.

I virkeligheden giver det noget mere mening at se på googles datacentre som er spredt over forskellige ip segmenter og så se "geografien" som en mere virtuel størrelse hvor de enkelte datacentre reelt servicere forskellige områder af ip adresser - jeg tror ihvertfald det er en mere realistisk vurdering af hvordan teknikken bag er.

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Ronnikc:

Reelt set kan du finde ip adresser i hele verden der mapper til lande som de ikke er placeret i fordi ibrugtagningen af konkrete ip adresser kan være tilknyttet et selskab i ét land og ibrugtagningen i ét andet land.

I virkeligheden giver det noget mere mening at se på googles datacentre som er spredt over forskellige ip segmenter og så se "geografien" som en mere virtuel størrelse hvor de enkelte datacentre reelt servicere forskellige områder af ip adresser - jeg tror ihvertfald det er en mere realistisk vurdering af hvordan teknikken bag er.

Hvordan mener du så at Google skulle bestemme hvilke IP segmenter der skulle crawles af hvilke datacentre for at sikre at det blev mere korrekt? Ved at kigge på hvilket land den udbyder IP adressen er assigned til har hjemme i? Ved at kigge på hvilken verdensdel IP adressen er udstedt i?
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er velkommen til at tro noget andet. Men du har stadig ikke forklaret hvorfor ingen af datacentrene viser dhigroup i top 10 på "server resources management".

Så sikker som du er på at have ret må det være hurtigt at forklare hvordan det hænger sammen med din datacenter teori. Skriv gerne svaret i en PM, for jeg tror ikke der er så mange interesserede tilbage.

/Jesper

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Sune Christesen:
Hvordan mener du så at Google skulle bestemme hvilke IP segmenter der skulle crawles af hvilke datacentre for at sikre at det blev mere korrekt? Ved at kigge på hvilket land den udbyder IP adressen er assigned til har hjemme i? Ved at kigge på hvilken verdensdel IP adressen er udstedt i?

Det er jo lige præcis den problemstilling jeg søger at stille spørgsmålstegn ved - jeg har ikke adgang til den hellige gral (googles algoritmer / strukturelle opbygning) men netop derfor er spørgsmålet og ikke mindst svaret jo hyper relevant for spørgsmålet der er rejst i denne tråd.

Jesper Jørgensen:

Men du har stadig ikke forklaret hvorfor ingen af datacentrene viser dhigroup i top 10 på "server resources management".

Så sikker som du er på at have ret må det være hurtigt at forklare hvordan det hænger sammen med din datacenter teori. Skriv gerne svaret i en PM, for jeg tror ikke der er så mange interesserede tilbage.

Jeg ved ikke om det datacenter der dækker det område hvor DK er i indgår i listen af datacentre som det tool jeg postede tidligere gennemtrawler for svar.

Lad os antage at listen over datacentre rent faktisk er komplet så tyder det jo på at der er nogle andre faktorer i spil end lige præcis geografien for webserveren.

Derudover så må det vel være yderst relevant for trådstarteren at komme til bunds i aspekterne i debatten og se om vi kan finde ind til kernen af hvordan og hvorfor en webservers geografi kan have en kausal effekt på rangeringen af et website.

Så jeg ved ikke om jeg vil sige at jeg er sikker - men jeg er sikker nok på at jeg har set undtagelser nok til at det godt kan se ud som om der er andre faktorer i spil end lige præcist den geografiske placering af ens webserver og i så fald er det vel interessant at prøve at få belyst hvordan og hvorfor.

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)