Jeg har lavet et nyhedsbrev til mine brugere på Colombia.dk og har valgt ebrev.info som system til at lave og udsende dem. De bruger som standard dobbelt opt-in hvor man efter at have skrevet sin e-mail og navn får en mail og i den mail skal de så klikke på et link for at være tilmeldt.
Desværre oplever jeg at ca. 35% af dem som tilmelder sig aldrig får klikket på linket og jeg vil så høre om det er normalt. Der kan jo være mange grunde og jeg vil gerne fjerne alle dem som er "fejl". Det er ting som hvis bekræftelsen ender i spam-folderen, aldrig når frem eller lignende. Jeg tror ikke at det er 35% fejl hvor de har skrevet forkeret e-mail, andre har skrevet deres e-mail eller de alle har fortrudt deres tilmelding. Det kan også være teksten i den mail de får til brkræftelse.
Jeg kan tilføje at min side ikke handler om at sælge produkter eller andet og at nyhedsbrevet udelukkende er oplysninger om ting som mine brugere interesserer sig for.
Hver gang man forlanger at en bruger skal gøre noget aktivt vil der være frafald.
Det kan være grundet fejl fra brugerens side:
Angiver forkert email med vilje eller uforsætlig
Sletter emailen med aktiveringslinket
Klikker på det forkerte link i aktiveringsemailen hvis der er flere
etc
Det kan også være leverandørens/afsenders fejl:
Der informeres ikke udtrykkeligt om at der skal klikkes på linket i emailen når brugeren tilmelder sig på websitet
Linket er for godt gemt i emailen
Der opstår en teknisk fejl når linket aktiveres
etc
I bund og grund skal man gå ud fra at brugerne er de dummeste i verden, og så sørge for at skrue løsningen sammen så de kan finde ud af at benytte den.
jeg oplever ikke noget særligt frafald, når kunden skal bekræfte de vil modtage min nyhedsmail. Det er vel også et spørgsmål om at gøre det enkelt, så det klares med et klik.
I værste fald kan jeg gå ind og godkende dem selv, hvilket jeg dog kun har gjort i et tilfælde - og med tilladelse naturligvis.
jeg bruger PHPlist til formidling af nyhedsbreve, der kan jeg se, hvis en tilmeldt ikke har bekræftet.
Det er ikke et dumt spørgsmål og der er som sådan ikke nogen fare andet end at jeg kunne sætte dig på 1000 nyhedsbreve som du så skulle bruge tid på at melde dig fra.
Forbrugerombudsmanden anbefaler at man laver et dobbelt opt-in for at undgå problemer efterfølgende med markedsføringsloven.
Uden at vide det vil jeg tro, at det er incitamentet, der mangler.
Jeg vil undre mig over hvorfor skal de have et incitament til at bekræfte noget de allerede har taget stilling til de vil? Hvis det er fordi de har fortrudt er det jo fint nok.
Jeg ligger også på de ca. 35% frafald, hvilket er drøn ærgeligt da jeg har nogle rigtig dejlige modtagere af mit nyhedsbrev.
Det ville være ønskeligt om mailen med det ekstra aktiveringslink blev fjernet. Udover det er jeg dog virkelig glad for ebrev.info og anbefaler dem gerne til alle jeg møder.