Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stor forhindring i opstart/nedlukning

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Aug 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer.
Jeg har et kæmpe problem med en partner, som desværre er gået ned med flaget, både pga stress og sygdom og han vil ikke tale/se nogen. Hverken kone eller andre.
Problemet er at det er ham der står for at "kontoragtige" og jeg for alt arbejdet i marken. Dvs har han alle koder og adgang osv. Firmaet skal lukkes, men hvordan gør jeg?

Håber på gode svar.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver intet om hvad selskabform der er tale om?  Umuligt at hjælpe uden den information. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis I har et I/S sammen, så kan du udtræde formelt som ejer og så skal selskabet lukkes - EOS vil give jer besked om at lukke. Det er naturligvis så en forudsætning af I kan lave afsluttende regnskab, alle ting i måtte have købt og afskrevet skal ud og evt varelager ligeså - til jer selv til indkøbsporis + moms og så skal der redegøres for det i årsopgørelsen - hvad der er udtaget og slut regnskabet som I så beskattes af og skal dele

Hvis I har et ApS så skal du finde en køber til dine anparter for at DU kan komme ud. Der er ikke andre måder med mindre I har en bindende aftale om, at partner evt SKAL købe den andens anparter ved krav - så det kan have lange udsigter. 

Det kan være som at sejle på en armeret sømine hvis man ikke har en juridisk bindende ejeraftale i I/S og ApS desværre

Som det er nu, vil du som ejer deltage i bøder for evt manglende selvangivelse for selskab eller privat samt evt årsrapport - moms osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Aug 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for svar.
Glemte at skrive at det er et aps

Mvh Finn

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis I har et ApS så skal du finde en køber til dine anparter for at DU kan komme ud.

Det giver jo ikke ret meget mening, når ønsket var at nedlukke firmaet. 

Nu aner vi jo ikke noget spørgers ejerandel, men er den over 50% vil jeg antage at der kan indkaldes til en generalforsamling, hvor et ophør vedtages. 

Tilmeldt 18. Aug 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er 50/50 ejerskab, så jeg formoder at den anden ejer skal give sin accept på en ekstra ordinær GF
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

JensenFinn:
Det er 50/50 ejerskab, så jeg formoder at den anden ejer skal give sin accept på en ekstra ordinær GF

ja det var min formodning at i var 50/50 og ja så skal I være enige på en XO generalforsamling og dernæst jo følge alle regler for f.eks at lukke ved erklæring. Hertil kræves jo partner som har kontoret og passwords så også enten giver andre adgang eller selv har lavet både korrekt årsrapport 2021 og selskabsselvangivelse for 2021 OG kan opstille en mellembalance på det tidspunkt I så anmoder om f.eks skatteerklæring for at kunne lukke

Den proces tager 3-6 måneder ofte, men alt skal jo være afsluttet korrekt - alt afskrevet og lager taget korrekt ud osv

Du finder de 3 lukkemetoder her med erklæring som midterste. Vær opmærksom på, at hvis I selv lukker så hæfter I også for evt gæld personligt, så det kræver du er stensikker på regnskabet. Ellers skal I ud i en advokat og frivillig likvidation eller afmelding af direktør i enighed - hvorefter I efter en del tid tvangslukkes, men det står jo så for altid ud for dit navn ved CVR søgning, så erklæring er jo finere http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Cookie - John Hannover:
Hvis I har et ApS så skal du finde en køber til dine anparter for at DU kan komme ud.

Det giver jo ikke ret meget mening, når ønsket var at nedlukke firmaet. 

Nu aner vi jo ikke noget spørgers ejerandel, men er den over 50% vil jeg antage at der kan indkaldes til en generalforsamling, hvor et ophør vedtages


nej men det er jo sandheden. Selv hvis trådstarter har flertal (jeg udgår faktisk fra 50/50 som beskrevet) så skal han jo - hvis han alene erklæringslukker hæfte for evt tab mindretals aktionærer får ved beslutningen og risikerer jo personlig hæftelse, hvis der er gæld af nogen art - ved en erklæringslukning

Det realistiske er jo, at har man ApS med andre, så kan man ikke bare lukke uden de øvrige er enig - i alle fald ikke uden at påtage sig et ret stor ansvar og risiko

Størst problem ser jeg i, at makker er den med kontoret, regnskabet og alle adgangskoder, for der kan jo slet ikke lukkes, hvis ikke denne så enten giver alle adgangskoder til en anden, eller NU er klart til både årsrapport 2021, selvangivelse 2021 OG lave en mellembalance der viser der ikke er gæld til det offentlige og heller ikke anden gæld, som man hæfter personligt for ved erklæringslukning

Ellers skal man kunne afmelde direktør og blive tvangslukket men går man det som 50/50 så vil man i alle fald igen kunne få ansvar for tab personlig og slut eller konkurs, så man næppe selv vil anmelde (40 t sikkerhed skal betales)

Det ER svært at lukke ved 50/50 hvis ikke ejeraftale og mest - hvis ikke den syge partner har kræfter til at medvirke. Jeg kender flere 50/50 som har hængt på et selskab i mange år af den årsag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)