Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan stilles der sikkerhed til SKAT? .... Hvis det skal være helt rigtigt.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 07:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg har netop oprettet et ApS. SKAT kræver dog en sikkerhedsstillelse, da min far bor i samme ejendom og skylder mere end kr. 50.000,- i moms

I brevet fra SKAT står:

"I kan stille sikkerhed i form af børsnoterede obligationer, bankgaranti eller kontant indskud i banken. I kan også indbetale direkte hos SKAT via netbank."

Naiv - som jeg er - satte jeg det ønskede beløb ind på det nye ApS virksomhedskonto og sendte dokumentation til SKAT, meeeen ...... det gik ikke sagde de hos SKAT. Jeg skulle betale ifølge en af mulighederne og med kontant indskud i banken mente de deres bank. Jeg kunne dog ikke få nogle bankoplysninger, men skulle bruge det fremsendte giro nummer (altså mulighed nummer fire).

Så er det lige jeg ikke forstår valgmulighed nummer tre (kontant indskud i banken), når det åbenbart ikke kan lade sig gøre.

Personligt tror jeg, at jeg har fået fat i en lille ny praktikant hos SKAT, men har hun ret?



Skønne hilsner

fra Nina

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ninaf:

I brevet fra SKAT står:

"I kan stille sikkerhed i form af børsnoterede obligationer, bankgaranti eller kontant indskud i banken. I kan også indbetale direkte hos SKAT via netbank."

Så er det lige jeg ikke forstår valgmulighed nummer tre (kontant indskud i banken), når det åbenbart ikke kan lade sig gøre.

Det juridiske grundlag hedder "Den krævede sikkerhed kan stilles i form af bankgaranti, børsnoterede obligationer, kontant indskud eller anden betryggende sikkerhed."

Så skal være ærlig at sige, jeg tror "I kan også indbetale direkte hos SKAT via netbank." er en service til muligheden om kontant indskud i banken.

 

Ninaf:

Personligt tror jeg, at jeg har fået fat i en lille ny praktikant hos SKAT, men har hun ret?

Helt ærligt! I stedet for at stille spørgsmålstegn ved medarbejderens evner til at besvare telefonen kunne du måske lige tænke en ekstra gang inden du skriver.

 

Prøv at vende tankesættet; hvordan pokker skal Skat få fornøden sikkerhed for momsgæld, hvis beløbet til sikkerhed står på en konto du selv kan disponere over?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Pengene skal ind på en konto hos skat - ellers er der jo ikke en sikkerhed. Du kan så betale bla.a. kontant ved at lave en kontant overførsel via netbank (og måske sågar dankort - ved det ikke) Pengene eller værdierne skal ind og låses i skat som sikkerhed

I øvrigt for mig lidt interessant. At skat opdager at der er adresse sammenfald med en der skylder stor moms er jo ikke svært at forstå - og når det er et ApS hænger det måske så sammen med familieforholdet - at der så skal kræves garanti -

Fornuftigt nok da det selvfølgeligt er lettere at få familie til at være stråmand og lave nye selskaber. Gad vide hvad lovgrundlaget siger om det - Er det mon sammenfald af adresse OG familieforhold der udløser det, eller kunne bare EN af de to ting mon udløse det

Samme adresse alene kunne vel ikke være nok, for der er jo bygninger med 15 forskellige ApS med ejere der ikke kender hinanden - Er det så nær familie der udløser det, og ville det mon kunne det også med forskellige adresser? (kunne give mening i forhold til stråmænd måske)

 Jesper_nl? hvis du stadigt er med?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ninaf:
da min far bor i samme ejendom og skylder mere end kr. 50.000,- i moms

Adressesammenfald er efter min opfattelse ikke nok til at kræve sikkerhedsstillelse. Både de objektive og subjektive betingelser skal være opfyldt. De objektive betingelser er, at personerne bag virksomheden inden for de seneste fem år har med været med i en virksomhed som ejer eller direktions- eller bestyrelsesmedlem og som betydet et tab på mere end 50.000 kr for SKAT.  

Om kontant indskud i banken. Så tror jeg det er en rest fra svunden tid, hvor man kunne sætte pengene ind på en egen bankbog og deponere denne hos SKAT.......

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Ninaf:
da min far bor i samme ejendom og skylder mere end kr. 50.000,- i moms. 

Adressesammenfald er efter min opfattelse ikke nok til at kræve sikkerhedsstillelse. Både de objektive og subjektive betingelser skal være opfyldt.

Enig i at adressesammenfald ikke er nok til at kræve sikkerhed.

 

Men opkrævningsloven peger for selskaber både på ligningsloven og aktieavancebeskatningslovens bestemmelser og definition af nærtstående. Så mon ikke det er den familiemæssige relation der udløser kravet om sikkerhed?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Men opkrævningsloven peger for selskaber både på ligningsloven og aktieavancebeskatningslovens bestemmelser og definition af nærtstående. Så mon ikke det er den familiemæssige relation der udløser kravet om sikkerhed?

Det er den eneste logiske forklaring.

En anden ting er så de subjektive betingelser. Hvordan er SKAT kommet frem til de 50.000 kr. Hvem siger at det beløb er det rigtige? Nå det er en anden snak.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)