Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejer konkurs - mister jeg mit indskud?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Skanderborg
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

D. 1. marts i år fraflyttede jeg et kontor efter at have sat lokalet i stand jfr. lejekontrakten. Lige siden har jeg forgæves forsøgt at komme i kontakt med udlejer for at få mit indskud - pr. telefon, Email og SMS, og jeg har desuden lagt besked på hans telefonsvarer.

Mine bange anelser blev bekræftet, da jeg via en fælles bekendt for nogle dage siden fik at vide, at udlejerens firma (Aps) var gået konkurs.

Jeg går ud fra, at det er ulovligt at bruge lejers indskud, eller hvad? Er man som virksomhed ikke sikret sit indskud ligesom private - også når der er tale om konkurs? Spørgsmålet er så, om udlejer hæfter privat, og om jeg kan hente mine penge ad den vej.

Kan nogen fortælle mig, hvordan jeg står, og hvad jeg skal gøre?

For lige at præcisere situationen:

Ejeren udlejede større lejemål til firma X (min udlejer), som fremlejede et kontorlokale til mig. Det er firma X, der tilsyneladende er gået konkurs.

På forhånd tak!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Eeg:

D. 1. marts i år fraflyttede jeg et kontor efter at have sat lokalet i stand jfr. lejekontrakten. Lige siden har jeg forgæves forsøgt at komme i kontakt med udlejer for at få mit indskud - pr. telefon, Email og SMS, og jeg har desuden lagt besked på hans telefonsvarer.

Mine bange anelser blev bekræftet, da jeg via en fælles bekendt for nogle dage siden fik at vide, at udlejerens firma (Aps) var gået konkurs.

Jeg går ud fra, at det er ulovligt at bruge lejers indskud, eller hvad? Er man som virksomhed ikke sikret sit indskud ligesom private - også når der er tale om konkurs? Spørgsmålet er så, om udlejer hæfter privat, og om jeg kan hente mine penge ad den vej.

Kan nogen fortælle mig, hvordan jeg står, og hvad jeg skal gøre?

For lige at præcisere situationen:

Ejeren udlejede større lejemål til firma X (min udlejer), som fremlejede et kontorlokale til mig. Det er firma X, der tilsyneladende er gået konkurs.

På forhånd tak!

Nu er jeg ikke 100 mtr. mester på dette område. Men prøv at læse denne tråd som omhandler det samme http://www.amino.dk/forums/t/142783.aspx eller alternativ prøv at læse dette nyhedsbrev fra Plesner https://www.plesner.com/insights/artikler/2012/07/fraflyttede%20lejeres%20krav%20p%20tilbagebetaling%20af%20depositum%20mv?sc_lang=da-dk . Jeg ved ikke om fremleje aspektet har nogen betydning i forhold til links.

Næste spørgsmål er så hvor penge har du til gode? Man skal jo helst ikke kaste flere gode penge efter dårlige. Men rigtig mange advokater tilbyder at vurdere en evt. sag gratis, så det kan vurderes om der er noget at hente eller man "bare" må acceptere tabet.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Lovgivningens regler om at ny ejer hæfter for forudbetaling af leje og depositum indbetalt af en lejer, gælder kun hvis der lejes direkte af udlejer som ejer ejendommen, ikke som her ved fremleje.

Du skal anmelde dit krav i konkursboet.

Hvis der er værdier i boet, herunder måske fremlejegivers forudbetaling og depositum i lejeforholdet, kan du måske opnå at modtage dividende, hvilket er en (lille) procentdel af dit indskud.

mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen:

Lovgivningens regler om at ny ejer hæfter for forudbetaling af leje og depositum indbetalt af en lejer, gælder kun hvis der lejes direkte af udlejer som ejer ejendommen, ikke som her ved fremleje.

Gælder dette også såfremt ejeren har givet tilladelse til fremleje?

 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

For at en lejer overhovedet kan foretage fremleje, skal det fremgå af lejekontrakten mellem ejer/udlejer og lejer, hvorved svaret på dit spørgsmål er : ja.

Det kan tilføjes at en udlejer af erhvervslokaler normalt ikke holder øje med om lejer foretager fremleje af et enkelt kontorlokale i et større lejemål og ikke blander sig i dette.

Taler man om beboelseslejemål, er lejer altid berettiget til at udleje et enkelt værelse af sin bolig, hvis antallet af beboere derved ikke samlet kommer op over antallet af værelser i hele lejligheden.

I tilfælde af fremleje som her, skal lejer blot meddele udlejer at han foretager fremleje af et værelse.

I ingen af tilfældene hæfter ejer/udlejer for depositum eller forudbetalt leje.

mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 31. Jul 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Der er desværre ikke andet at gøre end at anmelde dit krav som et simpelt krav i konkursboet, også håbe på der er dividende til de simple krav.

Du kan finde kurrator på statstidende eller ved at henvende dig til Retten.

Mvh Sanne

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Som nævnt i mit indlæg nr. 1 i denne tråd, skal dit krav anmeldes i konkursboet,

Det sker til den kurator som er udpeget af skifteretten i den retskreds fremlejegiver har hjemstedsadresse, hvilken formentlig er det sted du var fremlejetager.

Hvis du går ind på www.statstidende.dk kan du muligvis finde det proklama der er udstedt af kurator for indkaldelse af fordringer på det konkursramte firma inden en vis kortere frist.

mvh  Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Skanderborg
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker for de brugbare svar, selv om det desværre ser ud til, at indskudet er tabt.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)