Jeg har ett spørgsmål omking handel via min webshop. Jeg vil selvfølgelig gerne handle med hele verden en dag, men da jeg er helt ny i faget og ikke har penge til at forsikre mine vare til - primært - Amerika, har jeg besluttet mig for at fokusere på Europa til en start. min spørgsmål er så om jeg kan afgrænse min webshop til europæriske kunder eller om jeg evt. kan fraskrive mig ansvaret over for kunder i resten af verden (igen primært i Amerika, da forsikringspriserne dertil bliver skyhøje) ved evt. at skrive det i handelsbetingelserne?
Jeg håber at i endnu engang ved gøre mig klogere :)
Min hjemmeside er på dansk og jeg tilbyder kun fragt i Danmark. Om det er det der skal til for at holde andre lande ude tør jeg ikke sige, men jeg har kun haft ordre fra Danmark i de to år jeg har eksisteret.
www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer
Med mindre du har 5 milliarder kr klar til markedsføring mm, bør du på ingen måde satse på hele verden. I stedet bør du starte i et eller max to lande, og få gang i salget der, og stille og roligt udvide til flere lande efterhånden, som du har råd og ressourcer til dette.
Hvis du vil ind på markedet, skal shoppen være på det lokale sprog, teksterne skal oversættes, produktteksterne skal tilpasses og oversættes, og markedsføringen skal gøres lokal og præcis. Det er ret omfattende og dyrt...
Så hvorfor ikke bare starte ud med DK, og have fokus på det danske marked, så kan du altid senere hen udvide...
@designnørden min frygt er bare deres tendenser til at sagsøge for hvad de kan komme til og det ville være en kedelig start. så det er hvad jeg mener, om det mon ville være muligt at udelukke dem, eller måske knytte en kommentar i handelsbetingelser om at vi ikke står til ansvar for non-eu kunder? :)
Hvis du klart skriver, at forsikring vil være på kundens regning, er det ikke et problem.
Iøvrigt betaler jeg også den del, når jeg køber fra USA, fra de fleste firmaer. :-)