Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny til import udenfor EU (erhverv) til webshop i DK

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.. :)

Jeg har læst en masse rundt omkring på SKAT's hjemmeside samt andre sider, omkring import fra udland (udenfor EU) til at sælge i DK.. Men har lige et par spørgsmål, så jeg bliver sikker på, at jeg forstår det rigtigt.. :)

Hvis jeg vælger at starte en registrering enkeltmandsvirksomhed her i DK.. Den skal bruges til at sælge varer fra en webshop til borgere i DK, kan godt ske jeg vil udvide til EU, hvis alt går vel.

Jeg tænker, at jeg skal registreres som importør og eksportør (så jeg har mulighed, for at sende ting tilbage, som har eventuelle fejl mv.)

Når så jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som er registreret som importør, og bestiller et lidt varerparti varer hjem fra aliexpress.. Har jeg så forstået ret i, at jeg skal kontakte sælgeren via mail og bede ham angive mit 'momsnummer' samt virksomhedsnavn på pakken, og fortælle ham, at han ikke skal lægge moms til beløbet.

Når jeg så modtager pakken her i DK, skal jeg så ikke betale moms af vareren med det samme (ligesom når jeg gør det privat), eller skal jeg kun betale evt. told med det samme?

Hvis ikke jeg skal betale moms med det samme, hvornår betaler jeg så moms? Når jeg sælger varen en efter en, eller hvordan fungere det?

Har læst noget om importmoms, men forstår ikke hvornår jeg skal betale det..?

Tilmed vil jeg gerne vide, om de danske post mænd stadig indkræver ~160kr i afgift for at fortolde/momse varen, eller om beløbet bliver sat ned, da varen kun skal fortoldes?

Hvis der er noget jeg mangler, at læse om / har forstået forkert / forstået rigtigt.. Så må i meget gerne hjælpe mig ;)

Tak :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja for at importere fra uden for EU - SKAL du i, feks din enkeltmandsvirksomhed være importregistreret. For eksport er grænsen vist 7.500 per pakke http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/importrregistrering-kort-forklaret.html 

Moms betaler du kvartals vist og opkræver ved dine salg . og importmoms afregnes samtidigt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

og så der helt generelt om import fra uden for EU http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/import-fra-uden-for-eu-helt-kort-basis.html 

og endeligt - til 55 kr e bogen om Personlig virksomhed som vil tage dig letlæst igennem stiftlse, skat, moms og alt muligt andet vigtigt http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 07:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, og tak for dit svar. Det var meget brugbart.

Hvad jeg lige opfangede var, at jeg skal angive købsmoms og salgsmoms når jeg modtager pakken under erhvervelsesmoms, og den er udregnet ud fra 25% af fakturan samt at de skal være det samme så de udlignes. Men forstod også at jeg ikke skal indberette andet..? Kun hvis jeg køber fra privat skal jeg indberette noget A-... men ellers ikke?

Så længe jeg får noteret mit firmanavn + momsnummer (DK + CVR) på pakke, samt en produkttype-kode (er lidt usikker på denne)??

Men ellers vil jeg ikke blive udsat for moms ved importen, og ej vil jeg blive udsat for told + fortoldingsafgift hvis jeg køber for mindre end 1250kr af
gangen..

Er der noget jeg ikke har forstået eller mangler at vide? :)

Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kom lige i tanke om noget mere, jeg ikke har helt styr på..

Jeg har lige pt et andet firma kørende, som forsat vil blive kørt når jeg får startet det nye.

Det er et pmv firma, som bliver brugt til IT-support til private. Det er ikke momsrigesteret, og kommer heller ikke til det, da jeg ikke overstiger 50.000dkk om året.

Men jeg indberetter profitten (indtægter - udgifter) på min egen årsopgørelse inde på skat.dk.. Når jeg så starter det nye firma, skal jeg vel ikke indberette det samme sted, men igennem CVR-nr. og derved indberette det på firmaet? Eller hvordan skal jeg indberette det?

Derudover, har jeg tænkt på om jeg skal starte en ny bank-konto hvorpå alt med det nye firma går igennem, da jeg synes det vil være fjollet at føre det over min egen (jeg bruger min egen konto til mit nuværende IT-firma)..

Er der noget jeg glemmer/mangler/har forstået forkert?

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan, hvis jeg ikke husker forkert, indberette flere enkeltmandsvirksomheder på sin egen årsopgørelse. Det er noget med at man kan trykke tilføj flere virksomheder når man har indtastet for den første. Det burde der ikke være problemer med.

Det med bankkonti, ville klart anbefale at have 3. 1 til hvert firma, og 1 privat. Få det adskilt, det er lettest at styre. :)

Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, takker :)

Tror jeg vil nøjes med 2, en privat og en til mit nye firma.. Da det har fungeret fint med 1 konto indtil videre.. :)

har et problem, når jeg prøver at oprette en enkeltmandsvirksomhed.. Siger den følgene: https://gyazo.com/9d72dd10bea7b0992ed4fd5326a1419b

Jeg har som sagt allerede en pmv, men jeg burde da stadig godt kunne oprette en enkeltmandsvirksomhed?

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

http://www.amino.dk/forums/t/73013.aspx - jeg tror du finder svaret her.

Du har et hoved cvrnr. som er det du har nu. Derefter kan man bruge under SE numre til andre virksomheder. (sådan forstår jeg det)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan skattemæssigt kun have EN enkeltmands og vil ikke få mulighed for at oprette en enkeltmands uden din PMV dermed omdannes til momspligtig helt enkelt.


Du kan så dele den momspligtige i 2 SE numre og hver sin moms, men som du spørger her, vil svaret være, at så skal du knytte en revisor/bogholder til, for den klarer du ikke selv (den er besværlig)

Overvej at bruge 55 kr på en letlæst bog om personlig virksomhed, PMV og enkeltmands mm - skat moms import osv - så kommer du bedre med og har den siden som e-bogs opslagsværk http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Så hvad jeg forstår af det, så er det ikke muligt at stifte 2 enkeltmandsvirksomheder enkeltvis.. Da CVR-nr. er mit eget personlige.. Så jeg kan enten gøre mit nuværende momspligtig og derefter dele den i 2 SE-numre som du beskriver, hvilket jeg godt kan se bliver noget bøvlet at holde adskilt, så man er nok nødt til at have en revisor hen over.. :/

Ellers skal jeg finde en samarbejdspartner, og oprette et interessentskab, som fungere lidt på samme måde, udover man skal indsende en årsrapport, hvilket jeg ikke ser det store problem i.

Hmm, det var lidt noget øv, jeg håbede lidt på, at jeg kunne starte mit eget firma igen. Og kender ikke nogen som jeg kunne tænke mit at dele det med lige pt. (nogen personligt, som har samme interesse/lyst som jeg har) :/

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man har et I/S skal man ikke indsende et regnskab. Men du skal lave et regnskab ligesom du skal med en enkeltmandsvirksomhed. :)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)