Hej igen ;)
Der er (bortset fra et par enkelte meget ekstreme sager) vandtætte skodder mellem AdWords og de organiske resultater.
Du har misforstået det jeg skrev (jeg har ikke formuleret det godt nok). Jeg taler ikke om resultaterne i den organiske søgning, altså ikke din ranking.
Jeg taler om "SEO score". Et begreb man bruger til at angive hvor godt du har lavet din SEO. Det findes en masse sider der ude (f.eks. woorank, seositecheckup eller den danske http://analyzeme.dk/) som kan give dig en tjekliste og en SEO score for at se hvor langt du er. (disse skal selvfølge kun bruges som en slags tjekliste for at se om der et eller andet du har glemt/overset. En høj SEO score i på disse tjenester garanterer ikke en høj ranking.)
Men, når man taler AdWords og quality score, så er den ene (af 6 overordnede) faktorer "quality of your landing page", altså landingssideoplevelsen.
For at få en høj karakter i din landingssideoplevelsen, så skal siden bl.a. gerne have en god, unik og relevant tekst, den skal være overskuelig med en god struktur, det skal være nemt at navigere, siden skal loade hurtigt, der må ikke være fejl i koden, osv.. Dette er jo faktisk alle elementer i en god SEO optimering.
Så det jeg mener med at god SEO (SEO score) påvirker din AdWords er at hvis din landingpage til din AdWords kampagne i forvejen er optimeret efter alle SEO's regler med godt indhold osv., så giver det en høj score i din landingpageoplevelse (der gives fra 1-10). og denne er så med til at hæve din samlede quality score og dermed gøre din kampagne mere effektiv og måske billigere. (Høj quality score gør at du kan vinde "auktionen" over folk der byder mere end dig. Budpris er også kun 1 af de 6 faktorer).
Dette må der da være nogen herinde der vil give mig ret i?
I forhold til de organiske resultater er det ikke Googles opgave at markedsføre din virksomhed - det er deres opgave at lave en god søgemaskine.
Ja, og en god søgemaskine er en der viser relevante resultater, og du KAN altså via din kode fortælle Google hvad der er relevant på din side og hvad der skal ignoreres (som duplicate content).
Det er et meget dårligt råd at give folk, at man alene med semantik og kodning, kan komme udenom duplicate content-, indekserings- eller andre problemer. Det er ganske enkelt ikke i overensstemmelse med virkeligheden.
Jeg har på intet tidspunkt sagt at man alene ved sematik og kodning kan løse alle problemer? Jeg har derimod sagt at det ikke er noget han bør bekymre sig om da Google normalt ikke straffer dig for den type DC som trådstarter nævner (Google kan som du selv nævner godt selv filtrere det fra).
Men hvis han alligevel bekymrer sig om det KAN man gøre rigtig meget med kodning og semantik for at afhjælpe det:
Ved at bruge "Canonical URLs" til at fortælle Google, ja dette er en side der er identisk med denne side (f.eks med vare i forskellig farver).
Ved at ændre din URL struktur så den samme vare der er i flere kategorier ikke får adskillige adresser:
http://webshop.dk/kategori-1/vare-1
http://webshop.dk/kategori-2/vare-1
http://webshop.dk/kategori-5/vare-1
ændres f.eks. alle til
http://webshop.dk/vare-1
Ved at placere indhold som går igen på alle sider i de tags som Google nedprioterer/ignorerer (header, footer, aside, blockquote, osv.)
Osv.. Det er meget du kan gøre for at Google ikke skal "straffe" dig for dit duplicate content.
Adwords Quality Score har intet med SEO at gøre. Du må ikke blande de to ting sammen.
Nej, ikke ud over det jeg skrev ovenover... Hvis de nøgleord du bruger til din AdWords kampagne ud over at være nævnt i annoncen også er at finde på din landingpage, i teksten, i overskrifterne, i URL'en, teksten er 300+, der er gode troværdige links til siden, osv., så giver det en højere quality score.
Der vælger jeg så at være fræk nok til at hævde at hvis din SEO på landingpagen er i orden påvirker det 100% din karakter på landingpageoplevelsen og dermed quality score. Men igen, jeg kan tage fejl?
Der er desværre stadig mange misforståelser omkring hvordan Google virker.
Helt enig. Men jeg forstår slet ikke din påstand om at "on-site SEO" ikke overhovedet har nogen indflydelse på din ranking, men at kun indhold og autenticitet bestemmer din ranking?
Men vi bliver nok ikke enige ;)
Jeg erkender dog at jeg ikke er ekspert på området (er tilbage på skolebænken). Jeg har stadig meget at lære, men mange af de ting jeg skriver her er ting som jeg har undersøgt rigtig meget (jeg bruger dog primært nogle populære kilder som jeg dog også mener skulle være troværdige? MOZblog, SEOBOOK, Searchengineland, marketingland og så self. support.google.com).
Du har rigtig meget erfaring på dette område og jeg går ud fra du ved hvad du taler om, og så må vi bare håbe jeg bliver klogere på et tidspunkt ;)