Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dublicate content

Side 5 ud af 6 (58 indlæg)
Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Indlæg ialt: 66
Fra  KLS Design Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Google på ingen måde afhængig af korrekt semantik, af den simple årsag at størstedelen af alle websider ikke er "korrekt" opbygget. 

Kære Mikkel, jeg er ked af at sige det, men det er simpelthen noget vrøvl? ;-)

Semantisk korrekt anvendelse af html har stor indflydelse på din SEO ranking, og nok netop fordi der er ufattelig mange der ikke gør det "korrekt" belønner Google dig for det.

Men, Google kan selvfølgelig sagtens trække indhold ud fra en side der ikke er semantisk korrekt opbygget. Resultatet bliver bare bedre hvis den er.

Mikkel deMib Svendsen:
Google kan, og har i mange år, (for det meste) godt kunne skelne mellem boiler plate indhold, som footer, navigation eller snippets af tekst der anvendes på tværs af sider.

Ja, netop fordi at indholdet i footeren ligger i <footer>, navigationen lige i en <nav> (ofte sammen med andre ting i en <header>), relateret indhold i en <aside>, citater i en <blockquote>, osv.

Mikkel deMib Svendsen:
Min klare erfaring er, at du skal op over 300 ord unik tekst på siden - både for at ranke, men også for at undgå filtrering for "tyndt indhold". 

100% enig. Indholdet er uden sammenligning den vigtigste "ranking factor" da det er denne Google bruger til at bedømme din relevans og til at trække "keywords" ud.

Men vil du ikke skrive 300+ ord til et produkt, så er der adskillige ting du kan gøre for at give din tekst mere værdi (html stykke struktur, url'en, osv). Disse tiltag styrker selvfølgelig også tekster på over 300 ord.

Man skal huske at det er mennesker man skal skrive til, og at teksterne skal være informative og "behagelige" at læse for dem. Hvis man sidder og absolut vil skrive en produktbeskrivelse på 300+ ord til sin webshop, så ender det ofte med at blive en underlig tekst som ikke giver mening for kunden, som i sidste ende måske forlader siden (underlige tekster, stavefejl mm styrker ikke din troværdighed).

Kan man ikke skrive lange produktbeskrivelser, så er min holdning at man skal lade være. Koncentrer dig i stedet om at lave gode tekster på dine kategori og landingpages.

Vh.

Kennet

Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Indlæg ialt: 66
Fra  KLS Design Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Til trådstarter.

Tror ikke du skal bekymre dig så meget om DC. Alle webshops har det, og Google straffer dig normalt ikke for det så længe der er dit eget indhold, og IKKE noget du har kopieret da en anden side.

Hvis du har mere DC indhold på dine produkt sider end unikt indhold, så bør du nok prøve at fortælle Google at dette ikke er relevant indhold da Google ellers kan finde på at klassificere det som boilerplate indhold (indhold skrevet ud fra en skabelon og derfor ikke relevant eller unikt).

Dette kan du gøre ved at bruge aside eller footer (eller lave det til et billede).

Vh.
Kennet

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kennet Leth Sørensen:
Kære Mikkel, jeg er ked af at sige det, men det er simpelthen noget vrøvl? ;-)

På ingen måde. Jeg ved hvad jeg snakker om. På same måde som med XML sitemaps for pages og i tilsvarebde i samme dur er det blot med til at gøre noget af arbejdet lidt lettere for Google. Så hvis du mener dit job er at hjælpe Google, så er det jo fint nok. Men mit job er markedsføring er der må jeg altså slå fast at det ingen indflydelse har på hverken indeksering eller ranking.

Noget andet er så, at der er alle mulige andre gode grunde til omhyggelig kodning, men block-level analyser og boiter plate filtrering var Google allerede ret gode til længe inde HTML5 kom på gaden. Så det ER dig der tager helt fejl i forhold til SEO. 

Kennet Leth Sørensen:
Indholdet er uden sammenligning den vigtigste "ranking factor"

Det er heller ikke korrekt. Autoritet er en langt vigtigere faktor - hvilket da også meget let kan demonstreres med websites der ranker godt helt uden indhold - hvorimod du stort set aldrig ser websites ranke godt (på keywords med konkurrence) uden autoritet. 

Du skal passe på med at lytte for meget på Google. Google giver først og fremmest gode råd, der gør det lettere for dem at lave en god søgemaskine, og al respekt for det. Men som sagt, mit arbejde er at markedsføre websites og der er det ikke altid det samme der gælder :-)

Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Indlæg ialt: 66
Fra  KLS Design Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

På ingen måde. Jeg ved hvad jeg snakker om.

Det er jeg ikke i tvivl om, du har noget mere erfaring med dette en jeg. ;-)

Mikkel deMib Svendsen:
 Så hvis du mener dit job er at hjælpe Google, så er det jo fint nok.

Det er jo ligesom essensen af det hele? At gøre det så nemt for Google som muligt at trække de oplysninger ud af siden du ønsker, samt ignorere det du ikke vil have den skal indeksere.

Mikkel deMib Svendsen:
 Men mit job er markedsføring er der må jeg altså slå fast at det ingen indflydelse har på hverken indeksering eller ranking.

Google bruger over 200 faktorer til at vurdere din ranking. Det flere af dem du bruger korrekt desto bedre bliver din ranking. Det er langt fra alle der har lige stor indflydelse, men mange bække små..

Mikkel deMib Svendsen:
 Det er heller ikke korrekt. Autoritet er en langt vigtigere faktor. 

Ja, det er rigtigt. Men så er vi ud over "om-site" SEO, og dette tager tid at opbygge ;-)

Mikkel deMib Svendsen:
 Du skal passe på med at lytte for meget på Google. 

Men Google dikterer da 100% hvilke faktorer der spiller ind for at få en god ranking på DERES søgemaskine?

Hvis det kun er indholdet og sidens autoritet der afgør hvor højt en side rangerer, hvad skal vi så bruge alle SEO folkene til?

Nu arbejder jeg mest med at gøre sider klar til AdWords, og der påvirker sidens SEO score i høj grad både pris og effektivitet på annoncerne?

Men det kan da sagtens være jeg tager fejl, jeg har dog flere gange fået rigtig gode resultater ved at lave on-site SEO på forskellige sites uden at ændre et eneste ord i teksten på siden. Jeg vil vove at påstå at det kan have stor effekt at "behage" Google ;-)

Vh

Kennet

Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Indlæg ialt: 66
Fra  KLS Design Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil lige tilføje at jeg før, efter at have leveret et godt resultat, er blevet spurgt om hvad det skal koste hvis jeg løbende skulle lave SEO på deres side.

Her har jeg måttet fortælle dem at det ikke ville give nogen mening at lave en sådan ordning med mig. Når man først har optimeret koden og strukturen på siden skulle denne spille?

Her har jeg fortalt dem at de skal have fat i nogle der har styr på marketing og analyse delen af SEO, og som kan holde styr på hvad der ændre sig på markedet og hvad konkurrenterne gør, og bruge dette til at fastholde sin position på Google.

Vh Kennet

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kennet Leth Sørensen:
Nu arbejder jeg mest med at gøre sider klar til AdWords, og der påvirker sidens SEO score i høj grad både pris og effektivitet på annoncerne?

Det har jeg alligevel aldrig hørt om, og jeg tvivler på det er korrekt. Min umiddelbare tanke er at det ville være direkte dumt af Google, hvis det forholdte sig sådan.
Men send da endelig gerne links, dokumentation eller andet for dette - for det er helt nyt for mig?

Tilgengæld er der naturligvis Adwords Quality Score, men det har jo ikke nødvendigvis noget som helst med SEO at gøre.

Enlighten me please... - kan vi få eksperter på banen? Surprise

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kenneth, du tager fejl på en række helt fundamentale og vigtige punkter. Lad mig lige ridse de vigtigste op ...

1) Der er (bortset fra et par enkelte meget ekstreme sager) vandtætte skodder mellem AdWords og de organiske resultater. Hvis du kan dokumentere det modsatte synes jeg du skal gøre det og sende det til Forbrugerombudsmanden, for det vil være klart ulovligt - og iøvrigt i strid med Googles officielle børsmeddelelser, så altså en MEGET alvorlig sag. 

2) I forhold til de organiske resultater er det ikke Googles opgave at markedsføre din virksomhed - det er deres opgave at lave en god søgemaskine. Selvom man godt kan sige, at deres og vores interesser er ens på nogle punkter (vi ønsker f.eks. begge parter, at flere mennesker bliver glade for at søge), så er der i praksis store forskelle på min opgave, som marketingmand, og deres som leder af en søgemaskine. Jeg har selv haft begge roller, så jeg er ganske godt inde i forskellene - og det er da også noget vi åbent har diskuteret i branchen i mange år. Senest havde jeg diskussionen på en konference i en paneldebat med Matt Cutts. 

3) Således er de gode råd Google kommer med til webmastere, noget der vil gøre deres arbejde lettere med at lave en god søgemaskine, men der er IKKE direkte lighedstegn mellem dette og så, at det giver bedre markedsføring for dig. Og nogle gange er det faktisk sådan, at Googles gode råd direkte kan skade din markedsføring i Google. 

4) Det er et meget dårligt råd at give folk, at man alene med semantik og kodning, kan komme udenom duplicate content-, indekserings- eller andre problemer. Det er ganske enkelt ikke i overensstemmelse med virkeligheden. 

5) Adwords Quality Score har intet med SEO at gøre. Du må ikke blande de to ting sammen. 

6) Du blander filtrering, indeksering og ranking faktorer sammen. Der er meget stor forskel på de ting. Det er meget vigtigt at forstå det, ellers ender du måske med en fin indeksering og ingen rankings - og det har kun Google glæde af (ved at kunne prale af et mere fuldt-dækkende indeks). Uden gode rankings er alt andet lige meget for dig, som virksomhed. Den efterhånden gamle IRTA-model kan være et godt redskab i arbejdet med at skille tingene ad. 

Der er desværre stadig mange misforståelser omkring hvordan Google virker. Jeg håber med ovenstående at have fået udryddet et par af dem :-)

Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Indlæg ialt: 66
Fra  KLS Design Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen ;)

Mikkel deMib Svendsen:

Der er (bortset fra et par enkelte meget ekstreme sager) vandtætte skodder mellem AdWords og de organiske resultater.

Du har misforstået det jeg skrev (jeg har ikke formuleret det godt nok). Jeg taler ikke om resultaterne i den organiske søgning, altså ikke din ranking.

Jeg taler om "SEO score". Et begreb man bruger til at angive hvor godt du har lavet din SEO. Det findes en masse sider der ude (f.eks. woorank, seositecheckup eller den danske http://analyzeme.dk/) som kan give dig en tjekliste og en SEO score for at se hvor langt du er. (disse skal selvfølge kun bruges som en slags tjekliste for at se om der et eller andet du har glemt/overset. En høj SEO score i på disse tjenester garanterer ikke en høj ranking.) 

Men, når man taler AdWords og quality score, så er den ene (af 6 overordnede) faktorer "quality of your landing page", altså landingssideoplevelsen.

For at få en høj karakter i din landingssideoplevelsen, så skal siden bl.a. gerne have en god, unik og relevant tekst, den skal være overskuelig med en god struktur, det skal være nemt at navigere, siden skal loade hurtigt, der må ikke være fejl i koden, osv.. Dette er jo faktisk alle elementer i en god SEO optimering.

Så det jeg mener med at god SEO (SEO score) påvirker din AdWords er at hvis din landingpage til din AdWords kampagne i forvejen er optimeret efter alle SEO's regler med godt indhold osv., så giver det en høj score i din landingpageoplevelse (der gives fra 1-10). og denne er så med til at hæve din samlede quality score og dermed gøre din kampagne mere effektiv og måske billigere. (Høj quality score gør at du kan vinde "auktionen" over folk der byder mere end dig. Budpris er også kun 1 af de 6 faktorer).

Dette må der da være nogen herinde der vil give mig ret i?

Mikkel deMib Svendsen:
 I forhold til de organiske resultater er det ikke Googles opgave at markedsføre din virksomhed - det er deres opgave at lave en god søgemaskine. 

Ja, og en god søgemaskine er en der viser relevante resultater, og du KAN altså via din kode fortælle Google hvad der er relevant på din side og hvad der skal ignoreres (som duplicate content).

Mikkel deMib Svendsen:
 Det er et meget dårligt råd at give folk, at man alene med semantik og kodning, kan komme udenom duplicate content-, indekserings- eller andre problemer. Det er ganske enkelt ikke i overensstemmelse med virkeligheden. 

Jeg har på intet tidspunkt sagt at man alene ved sematik og kodning kan løse alle problemer? Jeg har derimod sagt at det ikke er noget han bør bekymre sig om da Google normalt ikke straffer dig for den type DC som trådstarter nævner (Google kan som du selv nævner godt selv filtrere det fra).

Men hvis han alligevel bekymrer sig om det KAN man gøre rigtig meget med kodning og semantik for at afhjælpe det:

Ved at bruge "Canonical URLs" til at fortælle Google, ja dette er en side der er identisk med denne side (f.eks med vare i forskellig farver).


Ved at ændre din URL struktur så den samme vare der er i flere kategorier ikke får adskillige adresser:

http://webshop.dk/kategori-1/vare-1
http://webshop.dk/kategori-2/vare-1
http://webshop.dk/kategori-5/vare-1

ændres f.eks. alle til

http://webshop.dk/vare-1

Ved at placere indhold som går igen på alle sider i de tags som Google nedprioterer/ignorerer (header, footer, aside, blockquote, osv.)

Osv.. Det er meget du kan gøre for at Google ikke skal "straffe" dig for dit duplicate content.

Mikkel deMib Svendsen:
 Adwords Quality Score har intet med SEO at gøre. Du må ikke blande de to ting sammen. 

Nej, ikke ud over det jeg skrev ovenover... Hvis de nøgleord du bruger til din AdWords kampagne ud over at være nævnt i annoncen også er at finde på din landingpage, i teksten, i overskrifterne, i URL'en, teksten er 300+, der er gode troværdige links til siden, osv., så giver det en højere quality score.

Der vælger jeg så at være fræk nok til at hævde at hvis din SEO på landingpagen er i orden påvirker det 100% din karakter på landingpageoplevelsen og dermed quality score. Men igen, jeg kan tage fejl?

Mikkel deMib Svendsen:
 Der er desværre stadig mange misforståelser omkring hvordan Google virker. 

Helt enig. Men jeg forstår slet ikke din påstand om at "on-site SEO" ikke overhovedet har nogen indflydelse på din ranking, men at kun indhold og autenticitet bestemmer din ranking?

Men vi bliver nok ikke enige ;)
Jeg erkender dog at jeg ikke er ekspert på området (er tilbage på skolebænken). Jeg har stadig meget at lære, men mange af de ting jeg skriver her er ting som jeg har undersøgt rigtig meget (jeg bruger dog primært nogle populære kilder som jeg dog også mener skulle være troværdige? MOZblog, SEOBOOK, Searchengineland, marketingland og så self. support.google.com).
Du har rigtig meget erfaring på dette område og jeg går ud fra du ved hvad du taler om, og så må vi bare håbe jeg bliver klogere på et tidspunkt ;)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Kennet Leth Sørensen:
du KAN altså via din kode fortælle Google hvad der er relevant på din side og hvad der skal ignoreres (som duplicate content).

Nej, det er en misforståelse. Uanset din kodning kan du sagtens få problemer med DC. Problemet er, som det har været lige siden alle søgemaskiner droppede META-keywords er, at ALT for mange websites enten ikke bruger kode korrekt, der er fyldt med direkte syntax fejl og af dem der faktisk implementerer tingene rigtigt misbruger mange det i et forsøg på at snyde Google. Derfor kan Google ikke stole på disse signaler men bliver nødt til at forholde sig til det som brugerne faktisk ser. Det er et af mange klassiske problemer ved at lave en god søgemaskine :-)

Kennet Leth Sørensen:
da Google normalt ikke straffer dig for den type DC som trådstarter nævner

Google "straffer" aldrig for DC - det er endnu en misforståelse. Google "filtrerer" DC (og en masse andet) u af enten indexet eller søgeresultaterne, som de ikke mener gavner søgeoplevelsen. Der er STOR forskel på straf (som bestemt også sker - dog meget mindre end folk tror) og så på filtrering (selvom begge dele naturligvis kan opleves som lige skadeligt) - både i forhold til hvad der faktisk sker, men måske endnu vigtigere hvad du gør ved det. 

Kennet Leth Sørensen:
Helt enig. Men jeg forstår slet ikke din påstand om at "on-site SEO" ikke overhovedet har nogen indflydelse på din ranking

Det har jeg aldrig skrevet, men jeg kommenterede på din påstand om, at teksten er den vigtigste ranking faktor. Det er den ikke. Det er uden sammenligning autoritet - og som et godt eksempel på det er, at du kan få en side til at ranke uden indhold, men ikke uden autoritet. 

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2209
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg blevet nysgerrig, hvordan får en hjemmeside autoritet helt uden indhold? Måske fordi den er forbundet med en anden hjemmeside med meget stor autoritet - eller? Links kan vel ikke være nok i det tilfælde ...

Tekstforfatter, korrekturlæser, cand.mag., specialist i Emotionelle Kundetyper

Få en rådgivning for 0 kroner her.

Side 5 ud af 6 (58 indlæg)