Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny virksomhed, tilbagebetaling af moms mm.

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 03:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Sikke noget sludder.. Læs momsloven..

"Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed."

Gør også stilfærdigt opmærksom på, at der er forskel på at drive virksomhed i driftsøkonomisk og skatteretligt forstand..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Virksomhed er en generel betegnelse for en organisation der driver økonomisk virksomhed. Det dækker over alt fra enkeltmandsvirksomhed til aktieselskaber.

Omkring trådstarters problem har John en pointe i at man ikke bare kan føre aktiviteterne fra et enkeltmandsvirksomhed over i et IVS. Her er der tale om to forskellige juridiske subjekter. Momsfradraget må høre til i enkeltmandsvirksomheden, hvor det i følge trådstarters er købt til.

Vælger trådstarter at lave et IVS kan dette kun ske ved at IVS køber tingene fra enkeltmandsvirksomheden. Da IVS kun er stiftet med 1 kr. må IVS jo så skylde. ...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Virksomhed er en generel betegnelse for en organisation der driver økonomisk virksomhed. Det dækker over alt fra enkeltmandsvirksomhed til aktieselskaber.

Det er faktisk Bent Zimmermann - revisor og tidl. i skat mig bekendt - nu revisor rådgiver - som flere gange har rettet mig, hvis jeg skrev virksomhed og et selskab og slået på, at virksomhed skal jeg bruge om personlig virksomhed - mens f.eks IVS og ApS + A/S skal beskrives som selskaber

Det ville vel heller ikke være korrekt - at skrive selskab - om en personlig virksomhed? - Eller kalde et IVS for en kapital virksomhed - det er et kapital selskab,

Formentlig er svaret - at man aldrig kan kalde personlig virksomhed for selskab - men godt omfatte selskaber under samlebetegnelse virksomhed

Jeg fastholder til videre (du kan belære mig Whiskey) - i lyset af Bent Z - og de mange revisions link der klart skelner mellem personlig VIRKSOMHED og så drive det i SELSKABsform, at der bør skelnes.

Afgiftspligtige har ikke noget med dette at gøre - det er man uanset man er momsregistreret eller ikke, når man blot driver virksomhed - også selv hvis det er så småt, at der ikke skal registreres.

Der er stadigt ingen som helst tvivl om at selskaber som IVS, ApS og A/S ikke må fratrække momsomkostninger fra inden starten på selskabet, med med mindre tingene er faktureret fra momsregistreret virksomhed til præcis det IVS / Selskab - evt - som - Under stiftelsen. Den er i øvrigt i mange tidl. fald bekræftet af revisorer i flere andre sammenhæng jeg følger - og bekræftes jo heldigvis også her af Whiskey (også revisor)

Jeg har skrevet til Rasmus i Dinero - om at de med fordel kunne skrive Personlig virksomhed og ikke kun virksomhed - når de beskriver ret til momsfradrag 6 mdr inden start - og at de bør tilføje, at denne ret kun gælder selskaber som IVS og ApS hvis faktura er udstedt til selskabets navn. Så undgås misforståelser

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Bent Z vil næppe være stolt over at blive kaldt revisor....😆

En virksomhed er et bredt begreb - personlig virksomhed er en afgrænsning af formen. Her er der tale om en indikation af ansvarsformen.

De færreste vil nok sige "jeg driver kapitalselskab med rådgivning" fremfor "jeg driver virksomhed med rådgivning". Personlig virksomhed, kapitalselskaber mv. giver efter min opfattelse kun mening, hvis ansvarsformen skal præciseres.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

"Virksomhed" er en generel betegnelse, hvilket også ses på f.eks. https://indberet.virk.dk/. Prøv at google "virksomhed": "De største virksomheder i Danmark" osv. Det er muligt, at et kapitalselskab kort kaldes "selskab" i revisorkredse, men det er ikke præcist. http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=selskab definerer selskab som (bl.a.) "handels-, industri- eller erhvervsvirksomhed". Det er jo ikke en definition, at "virksomhed" ofte anvendes om EMV og "selskab" ofte anvendes om kapitalselskaber. 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jørgen Kirkegaard:

Vedrørende fradrag, før virksomhedens start: http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1648476&vId=0). Klik "Når du starter virksomhed". Jeg ville således IKKE være bleg for at opfatte TS's køb for 15.000 som hørende til det nye selskab. 

momsmæssigt gælder det med garanti kun for personlig virksomhed - du kan godt tro mig - Det er livsfarligt at surfe og læse ting sådan vil jeg mene. Selskaber kan KUN fratrække hvis regningen er udstedt til dem - ikke fratrække moms fra noget som er købt privat inden opstart. Selve omk. kan jo fratrækkes ved at den sælges fra privat til selskabet - men IKKE momsen

På denne måde anser jeg klart Amino for farlig rent ud sagt. Bed skat om svar - om du kan trække ting du har købt i privat navn fra momsmæssigt i et selskab og du får nej er sikker på. Ellers har Bent Zimmermann, Whiskey (HK) og Tina online revisor - alle tre fuldt uddannede revisorer ikke forstået deres uddannelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunne nok tilføje - at ud over kravet om, at regningen skal være udstedt til selskabet under stiftelsen hvis den er inden - så selv om det ikke er direkte efter loven, så vil skat næppe gøre stort ud af momsfradrag, hvis det købte tydeligt ER til selskabet - f.eks. en hjemmeside/domæne med selskabets navn - selv om regning er til privat - men ikke computer, ipad - alm aktiver osv. Men lovmæssigt - momsmæssigt - skal regning være til selskabet før momsen må tages i selskabet direkte

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen, problemet er jo netop at udgifternetop er afholdt i en allerede eksisterende virksomheder. Der kan man altså ikke bare tage sige, at nu vil jeg hellere have det flyttet det over i et IVS.

Hvis det først har været inde og vende i en enkeltmandsvirksomhed kan man næppe sige at det anskaffet med henblik på brug i et IVS.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

wibber:
Nu skal vi så oprette IVS selskab

wibber:
Vi har lige indkøbt for 15.000,- materialer gennem privat konto

Okay - men det er så dér, vi ikke havde samme opfattelse. Hvad er rækkefølgen? Hvornår er "lige købt"?

wibber:
Vi bruger materialerne og sælger vores produkter

Jeg synes, ikke at det er så ligetil, som I påstår, men jeg hælder lidt til at give jer ret. Lidt. Det er måske med hiv og sving, at man kan godtgøre, at materialerne hang i limbo mellem emv og ivs. De er dog ikke betalt med emv's bankkonto. Ligger det 100% klart i kortene, at det var til emv - f.eks. hvis der tages moms af salget på 25.000? Hvordan ser fakturaerne f.eks. ud? Har man ført sig frem som emv ved tilbud? Har man opkrævet de 25.000 i emv's navn? ts må fodre os med flere oplysninger.

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)