Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtage Onkel gård (slægtsgaard)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Apr 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg mangler lidt rådgivning angående køb/overdragelse af gård, hvilket jeg håber i kan hjælpe med.


Min Onkel bor på min slægtsgård gennem flere generationer

Gården er i følge skat vurderet til 3.200.000 ,-  (min onkel købte hele herligheden for 800.000 i ca 1994 af min bedstefar)

Gården består af:

-Hovedbygningen en 3 længet gård med beboelse i den ene længe, fyrrum, bearbejdningsrum til mink, gammel stald.
-Aftægtsbolig der ikke har været beboet i mange år (nedrivningsværdigt) 
-2 maskinhuse, hvor den ene også er til at rive ned
- Minkfarm der lejes ud til min lillebrors svigerfar
-24 hektat jord  (hvor evt. noget af det kan sælges fra (12 h.), men hvis det kan lade sig gøre ville jeg helst have det hele (Er jæger)   Alt jorden forpagtes ud til naboejendommen der betaler eu støtten for at leje det. 

Jeg har netop kontaktet agriteam med samme data for at få en ca. vurdering på hele ejendommen. 


Jeg er lidt spændt på hvad der kunne være af måder vi kan overdrage dette på, da 3.200.000 + nyt stuehus er urealistisk for mig.  Jeg har hørt der er noget med at man kan se bort fra stigningen på ejendommen, altså have “fokus” på de 800.000 i stedet for de 3.200.000 kr. 

Som info kan jeg fortælle at min onkel ikke kommer derfra inden han er tvunget til det, og jeg derfor overvejer at bygge nyt hus der hvor aftægtsboligen ligger, så han kan blive boende, og den dag han ikke er her mere kan stuehuset rives ned og jeg selvfølgelig blive boende på den anden ejendom og bruge driftbygningerne til værksted osv. (det er rent på tankebasis, da jeg ikke har snakket med kommunen eller noget som helst om det.)  Han er i øvrigt efter min overbevisning ikke en mand der mangler det mindste på bankbogen i og med minkavlere har haft mange gode år, uden han har udbygget osv. samt at han ingen penge bruger.  Så det er ikke helt udelukket at han ville kunne bidrage med noget til at det kunne lykkedes. Evt. de 50000 kr. han må give skattefrit om året. Evt. mere hvis det kan lade sig gøre.  Og evt en høj husleje der kan bidrage til at jeg kan få det til at hænge sammen.  han er 64 år, men ikke så frisk af hans alder, så realistisk set ville overdragelsen vel kunne ske over 5-10  år. 


Kom endelig gerne med henvisninger hvis der er noget jeg kan læse op på.

venter spændt på svar fra jer 

mvh Lars 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal da ikke udelukke, at du evt. kan få nogle guldkorn her. inde Men du/I bør bestemt inddrage en advokat i dette her, for juraen og rækkefølgen kan være af afgørende betydning.

Kontakt en jurist, der ved noget om generationsskifte.

Og så synes jeg personligt, at du giver for mange oplysninger om en anden person (din onkel). Ret evt. indlægget til, så det bliver lidt mere anonymt.

Held og lykke med det hele.

Tilmeldt 8. Apr 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for svar. Havde slet ikke tænkt på at adressen var på. det er rettet til.

Der skal på sigt også en advokat eller lignende på, men tænkte det var en god start selv at sætte sig lidt ind i tingene inden... 

mvh 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

lars795:
Evt. de 50000 kr. han må give skattefrit om året.

Det gælder kun til den nære familie - og det er du ikke i den forbindelse.

Omkring det øvrige projekt med overdragelse så få hjælp af Agriteam. De har folk der er eksperter i generationsskifte inden for landbrug. Den nærliggende løsning er, når du ikke selv har midlerne til at købe landbruget her og nu, at lave en successiv overdragelse. Her vil en omdannelse af landbruget til et selskab være vejen frem. 

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilken type jord er de 24 ha? Er det alm. markdrift eller skov? For synes det lyder til du får alt for lidt ud af de 24 ha, hvis de kun betaler EU-støtten i forpagtning...

Tilmeldt 8. Apr 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en blanding. Der er 12 hektar god agerjord og ca 8 der er lidt ringere (stenet/sandet) og det resterende er skov/brak/eng. 

Det ville jo være rart at kunne have et ca. tal at regne med for forpagtning af jorden. 

mvh Lars 

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville regne med 4000 pr. ha. Måske 4500 for den gode agerjord, og 3000 for den lidt dårligere. Afhængig af hvor dårlig... Men kast den ud i åbent bud blandt lokale landmænd...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)