Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvordan undgår jeg dansk moms ved salg i USA via min virksomhed i Danmark?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har en webshop i Danmark, men vil gerne i gang med salg i USA. Jeg sælger plakater - egen produktion. Tanken er, at jeg skal have trykt et batch i USA, der skal sælges via samme hjemmeside (kunden i USA bliver så ledt ind på en anden landing-page). Jeg søger en distributør derovre, der skal arbejde med salg og pakning/forsendelse.

For at beholde tråden lidt i det hele, når jeg ikke kender vedkommende særligt godt, havde jeg tænkt at betalingen gik igennem min Pay Pal konto her i DK og jeg så udbetalte royalty - altså fast pris per solgt plakat til distributør i USA, men er det så dansk moms problemet jeg render ind i? Er pengene tjent i DK eller i USA?

Jeg aner ikke, hvordan jeg skal komme videre før jeg finder en løsning på det her og jeg tror ikke, at SKAT er behjælpelige. Det er jo noget af en konkorrenceulempe at skulle lægge 25% moms på prisen på det amerikanske marked hvis jeg mere rimeligt kunne nøjes med den lokale sales tax.... jeg ville helst undgå at skulle bøvle med at oprette et selskab i USA (frygter for advokatregninger, underlige sagsanlæg mv)

Og for at komme i gang med en distributøraftale skal jeg jo beregne omkostningerne...

Håber, at der er nogen, der kan hjælpe.

Bedste hilsner,

Sara "Sneharen".

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Som dansk sælger vil du ha dansk skatte og momspligt som jeg ser det. Du kan ikke fakturere uden moms til privat i USA - uanset hvor varen er lavet  - fra DK (og du kan ikke som dansk firma undgå at salget sker fra det firma). Du kan undgå dansk moms ved USA selskab men det er jo bøvl der vil noget

vent på andre klogere svar

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Sneharen:

Jeg har en webshop i Danmark, men vil gerne i gang med salg i USA. Jeg sælger plakater - egen produktion. Tanken er, at jeg skal have trykt et batch i USA, der skal sælges via samme hjemmeside (kunden i USA bliver så ledt ind på en anden landing-page). Jeg søger en distributør derovre, der skal arbejde med salg og pakning/forsendelse.

Hej Sara,

Bare lige for at være sikker på jeg har forstået dit indlæg, så snakker vi om en vare der bliver produceret, distribueret og solgt i USA, altså varen er rent fysisk aldrig i DK? Eller noget andet EU-land?

Sneharen:

For at beholde tråden lidt i det hele, når jeg ikke kender vedkommende særligt godt, havde jeg tænkt at betalingen gik igennem min Pay Pal konto her i DK og jeg så udbetalte royalty - altså fast pris per solgt plakat til distributør i USA, men er det så dansk moms problemet jeg render ind i? Er pengene tjent i DK eller i USA?

Det skal lige bemærkes at mit svar er baseret på du svarer "varen kommer aldrig fysisk til DK eller et EU-land" 

Helt grundlæggende i forhold til moms skal leveringsstedet, i henhold til momsloven, fastsættes til at være i Danmark. Det kræver som et minimum at varen rent fysisk har befundet sig i Danmark. Det følger af momslovens § 14. Så umiddelbart kan der aldrig komme dansk salgsmoms på dit salg. 

Reglerne er ens i hele EU så momspligten kan ligeledes indtræde hvis varen har befundet sig i et andet EU-land, men det formoder jeg ikke fra dit indlæg.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

godt set jesper - hvis varen aldrig har været i DK er der jo ikke en eksport og til USA vil det jo altid være uden dansk moms (og heller ikke en købsmoms at fratrække så på købet) I bogføring må det stadigt være salg til 3. land uden moms bare indberetningsmæssigt ville jeg tro?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset om varen sender fra Danmark eller USA til Kunder i USA så skal der ikke betales dansk moms.  Dendes varen fra DK til USA må du forvente at varen pålægges told og evt. Sales tax.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Uanset om varen sender fra Danmark eller USA til Kunder i USA så skal der ikke betales dansk moms.  Dendes varen fra DK til USA må du forvente at varen pålægges told og evt. Sales tax.
Jep - klart - aldrig moms ind når det er USA kunde og ikke EU - og så må det vel - selv om varen aldrig har været i danmark være moms indberetning som salg til 3.land uden moms?

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
selv om varen aldrig har været i danmark være moms indberetning som salg til 3.land uden moms?

Du har ikke eksporteret noget og kan derfor heller ikke fremvise dokumentation for udførsel af EU som er forudsætningen for at bruge den rubrik. Jeg kender ikke de amerikanske regler for sales tax - men hvis der bare er en nogenlunde lighed med EU's regler så kræver det registrering for sales tax. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Du har ikke eksporteret noget og kan derfor heller ikke fremvise dokumentation for udførsel af EU som er forudsætningen for at bruge den rubrik. Jeg kender ikke de amerikanske regler for sales tax - men hvis der bare er en nogenlunde lighed med EU's regler så kræver det registrering for sales tax. 

aha - nej der er jo intet eksporteret - det var også min bekymring med spørgsmålet til hvordan man indberetter i DK - så godt punkt Man kan ikke bruge rubrik C bare  men stadigt er det jo et salg uden moms -

Der kræves så sikkert helt du er inde på, en registrering i USA for den lokale sales tax - Og så måske en i virkeligheden helt anden bogføring - for at kunne indberette den USA sales tax - Ikke så let at være til Big Smile

Hvis trådstarter ender med et korrekt svar (som Whiskeys nok er næmest) så var det godt at kende det. Måske ambassaden kan hjælpe?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Sara

Nu har john Co hvis gjort det hele lidt uoverskueligt ;-)

Med hensyn til eksport kan du så gratis hjælp hos eksportrådet under udenrigsministeriet,  De vil kunne hjælpe dig med oplysninger om US told og sales tax. 

Mvh

Ravn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Nu har john Co hvis gjort det hele lidt uoverskueligt ;-)
sure gamle mand - Whiskey gjorde opmærksom på hvad hverken DU - Jesper eller jeg gjorde - at det sikkert udløser krav om registrering for USA tax

Helt som hvis vi tænker dansk virksomhed fremstiller plakater i Tyskland og sender fra tysk trykker til tysk privat - så gør man ikke handlen momsfri for tyskeren - der skal ske registrering i Tyskland, som jeg forstår Whiskey

Trådstarter skal da være glad for den ekstra info som du da bare slet ikke havde med - Havde trådstarter kun læst dig (og os andre) og ikke Whiskey - så var det jo galt

Udenrigsministeriet er en mulig hjælp - eller som tidl. skrevet - den danske ambassade i USA som jo bla.a. er til for danske virksomheder der sælger i USA

Spørgsmål må være "Jeg er dansk virksomhed og skal sælge til USA private - Jeg lader varen fremstille i USA og sender direkte fra producent til privat kunde - hvorledes skal jeg forholde mig til evt USA tax registering ved dette"

Jeg tror noget i den stil kan besvares af  ambassade eller udenrigsministeriets handelsafdeling

Gerelt Ravn Tag og vær venlig og hjælp frem for det mindreværd du udtrykker i tråd på tråd Ravn - vi prøver at hjælpe hinanden og ikke at udstille os selv som bedre

Det er super - også med din viden herinde - men vi behøver ikke være grove i tide og utide

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)