Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændre andel af procenter i IVS

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Oct 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med!

Står i en situation, hvor vi sidder fire venner der har startet et IVS og hver på nuværende tidspunkt ejer ligeligt 25 % af en virksomhed. Virksomheden er en online platform, som vi har arbejdet på de sidste tre måneder på hobbystadie, og der er derfor endnu ikke noget konkret værdi i virksomheden i form af salg eller andet.

Situationen er nu den, at to af os har fået mulighed for at gå fuldtid på projektet og vi har derfor internt aftalt at vi hver får 35 % af virksomheden og de resterende to går ned på 15 %, hvilket er noget vi er blevet enige om i fællesskab, så der er ikke dårlig stemning eller noget.

Men hvordan går vi dette rent praktisk, skal andelene sælges til en kontantpris (evt. den 1. kr. som virksomheden blev registreret med) eller er det blot registrere ændringen ved alle offentlige instanser?

Det skal siges at vi alle har andre engagementer, og det herigennem er hver vores holdingsselskaber som ejer andelene i den nye virksomhed.

Håber I kan hjælpe derude :)

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden er være sikker da det omhandler en total sum på 1kr, men i kan jo købe og sælge andele så hvordan dette udregnes ved jeg ikke men, i kan vel sælge/købe dem til 10 øre og gøre det sådan? :)

Tilmeldt 14. Oct 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager det ikke lige er præciseret nok, men der er tale om et kapitalindskud pr. holding på 1kr for de nuværende 25 %

Vores tanke er så om man kunne købe de 10 % af hver for x kroner uden større involvering fra revisor eller andet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er ofret en krone for 25% så er det 4 øre per procent og det beløb skal overføres via netbank eller i alle fald - lidt formelt betales vil jeg råde til og så skal ejerbog ændres og registrering i det offentlige ejerregister ændres og vedtægter og livsvigtig ejeraftale gennemgås for ændringer

Man må håbe I er opmærksomme på, at I jo skal lave udlæg eller - formentlig et formelt lån med lovpligtig markedsrente hvis I har udgifter på over 1 krone inden der kommer indtægter - f.eks har I jo krav på jer om arbejdsskadeforsikring for alle 4 uanset løn og/eller resultat - måske 1500 - 1800 per person og ofte udgift til visitkort, hjemmeside og hvad ved jeg - og det kan jo ikke betales af selskabet når det kun har 4 kroner i banken. Pas på ikke at få brudt en række formelle regler, bare fordi IVS virker så lige til - Læs gerne min E bog om IVS link - med huskelister og meget andet nyttigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Oct 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret John. Det vil sige vi omregner det indskudte kapital til pris pr procent og så køber for dette beløb. I forhold til det skal gøres formelt, så skal dette være gennem netbank, er det ikke "nok" at udforme et dokument som påpeger dette? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

jo der er ikke formelt krav om netbank - et dokument er jo fint - Det med netbank kunne bare understøtte - for køber at han rent faktisk  SAMMEN med dokumentet i bør lave i alle fald - har betalt - HVIS der siden var diskussion og nogen sagde - I har aldrig købt de andele (arvinge om føje år) - så kunne man med dokument påhæftet netbank jo endnu bedre påvise handlen

Jeg køber ind imellem for et selskab en rettighed - kunne være til en historie/manus - hvor selve rettigheden måske overdrages for 1 krone - mod så f.eks. xxx.xxx kr ved udnyttelse/udgivelse/film osv - og sådan 1 kr - overføres skam officielt via netbank og udskrift gemmes med aftalen Big Smile Nogen vil sige overkill - men det er jo ikke et stort besvær

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Oct 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

1258.Samlet - eksempel til Amino.pdf

Tak for svarene I kom med for to-tre uger siden.

Vi har haft travlt og har først nu fået kigget mere på dokumenterne, dertil er der sket den forandring af én vil helt ud, og dertil har vi fået mulig for at vi tre andre fortsætter fuldtid pr. 01.12.2015.

Dog er vi i tvivl om dokumentet er korrekt lavet og om der er andre ting vi skal være sikre på?

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har brug for en jurist til at kigge det igennem til en god pris må du sige til. 

Husk også, som John siger, ejeraftalen når i er 3 i selskabet!! :) 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)