Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk kreativitet - spanske råvarer

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 22. Mar 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Aminos,

Min kammerat og jeg går med seriøse overvejelser om at åbne (forpagte) en restaurant/café i Spanien, nærmere bestemt Torrevieja (lige syd for Alicante). Vi har set, at der er en del restauranter til udlejning i området.

Selve idégrundlaget er, at vi ud fra en grundig field-resarch (vi har hørt en fugl synge om), at der er langt imellem de gode spisesteder i det område. Der skulle i hvert fald mange, der sjusker mere med maden, end hvad godt er. Derudover er vi begge plask-forelskede i idéen om at bo under nogle varmere himmelstrøg (hvilket vel også er en ganske valid grund i sig selv).

Jeg driver til daglig mit eget lille sted i Nordjylland, hvor jeg har fundet en form for niche og lavet et ret gennemført koncept, bygget på kreativitet og hårdt arbejde og med fokus på kvalitet og gode råvarer. Jeg står paradoksalt nok lige foran at komme til at tjene de penge, jeg har knoklet 80 timer om ugen det sidste halvandet år for at komme til. Summa og summarum - jeg stoler på mine egne evner og idéer og med en mindst lige så kreativ makker ved min side, er jeg ikke så bange for, at vi finder frem til et gangbart koncept.

Der hvor jeg føler mig helt og aldeles på bar bund, er når det kommer til de - i Spanien gældende - firmatekniske, og nok også kulturelle forhold. Jeg ved fra mine spansk-lektioner på Handelsskolen, at man har et langt mere løssluppen forhold til forretning, og at man i højere grad tager tingene mere, som de kommer. Der er jeg meget dansk, og jeg forsøger helt aktivt at undgå folk, der snakker mere end de handler.

- SKAL jeg være mindre kompromisløs på den front?

Det ville være så fantastisk, hvis der er nogen af jer, der kan hjælpe mig i den rigtige retning på et par nøgle-områder, som er besværlige at Google sig frem til:

- Først og fremmest: Nogen der har/kender nogen, der driver/har drevet restaurant i Spanien, som kan fraråde det?

- Når man indgår en aftale om leje/forpagtning af et lokale, er det normalt at lægge penge under bordet?

- Har folk generelt en ærlig tilgang til forretningsdrift? Altså kan vi forvente, at hvis der springer et vandrør, el.lign., kan/vil der gå længe, før skaden bliver udbedret?

- I lige så høj grad, kan man forvente, at hvis man bestiller sine råvarer til onsdag, at de så dukker op onsdag?

- Fungerer forsikringsselskaberne nogenlunde lige så godt som herhjemme?

- Er det lige så bøvlet at skille sig af med medarbejdere, som det siges?

Håber, der er en eller gerne flere, der har nogle konstruktive inputs - Jeg er ellevild for at komme til spanien og leve/arbejde, da jeg har en kæmpe kærlighed til deres kultur og sprog. Men det bliver ikke med hovedet først, da jeg ofrer en virksomhed herhjemme, som er i vækst, så jeg har brug for alle de inputs, jeg kan komme i nærheden af. Jeg er lidt i kontakt med nogen, der er dernede, men på Amino er det trods alt mere eller mindre ligesindede, der udveksler tanker og idéer. 

//Teit

Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 03:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan prøve at kontakte Michael fra El Pequeño Jardin / Torremolinos (http://www.elpeqenojardin.net/) Han er dansk og har drevet restaurant i Spanien i mange år.

Jeg har ikke selv drevet en, men kender nogle (ikke personligt), men som jeg har snakket med dernede og det er som jeg hører det utrolig svært, der er simpelhen så mange dernede selv i de små byer.

Der er så mange lokaler dernede der er ledige, at jeg tror du bare betaler xx måneders leje så er du inde, men der er mange regler som i DK der skal opfyldes fra myndighederne, men kender ikke jeres branche, men bare almindelige kontorer har en del regler, så tvivler på at restauranterne har det nemmere ;)

Omkring forsikringsselskaber så har jeg aldrig skulle bruge et, men man skal naturligvis være forsikret og det er min erfaring uden at jeg har meldt en skade endnu, at det fungerer udmærket.

Du får nok dine leveringer på de dage du bestiller dem til, men ellers kan man jo smutte forbi metro og hente det.

Tror det er nogenlunde som i Danmark at komme af med medarbejderne, er de syge er det svært, er de raske er det nemmere :)

Tilmeldt 22. Mar 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bacardil,

Tak for svarene!

Lyder interessant med Michael. Han har måske hjulpet flere andre danskere med deres opstart?

Jeg er helt med på, at det bliver utrolig svært at få hul på markedet - Men uanset hvor man starter restaurant/spisested, vil der vel i de fleste tilfælde være præcis det antal konkurrenter, som markedet kan bære. Ligesom i alle andre brancher handler det vel om at have produkt, man tror på, være synlig og ikke mindst kontinuerlig med sin kvalitet. Vi har idéer til det hele, men det er jo altid nemt at sidde her bag sin skærm at sige ;-)

Ang. medarbejdere har jeg bare ladet mig fortælle, at man skal betale nogle sociale ydelser efter endt ansættelse. Men synes det virker lidt sløret, helt præcist hvordan det forholder sig.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Teit85:
at der er langt imellem de gode spisesteder i det område. Der skulle i hvert fald mange, der sjusker mere med maden
Det sidste kan man sikkert også sige om nogle i DK - imidlertid overlever de sjældent lang tid. Mht langt imellem de gode spisesteder .... - så er der tilgengæld masser af dem - så hvis vi ikke taler om egentlige turistfælder - så får vi dem stille og roligt luset fra - efterhånden som vi når rundt -

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 22. Mar 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en overflod af elendige spisesteder, fordi restauratører lægger deres prioriteter de forkerte steder.
Kan man skabe god merværdi på ens råvarer, og er man god nok til at vise det til verden, ligger successen lige foran. Man skal bare have energien til at holde det niveau, man lagde fra land med. Der tror jeg, at de fleste knækker nakken. Man har jo et vist drive, når man er ny-opstartet. Mange bliver nok bare overraskede over, hvor hårdt det er at holde niveauet - specielt i restaurantionsbranchen.

Fra Lausanne, Schweiz
Tilmeldt 6. Aug 15
Indlæg ialt: 20
Fra  NordicJobsAbroad Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med dig i, at der er rigtigt mange elendige restauranter i Sydspanien og langt de fleste er turistfælder, så jeg synes egentlig din ide er god nok - og hvis du foretrækker at bo i Spanien, synes jeg helt klart, at du skal gøre det!

Jeg ville nok prøve at spørge i et par internationale fora som f.eks. http://www.expatforum.com/ o.lign. for at få flere svar. Herudover kan du jo prøve at rejse derned og tale med personalet/ejerne af de forskellige restauranter. Hvis du gør det til dit primære formål med rejsen, kan du få masser af viden på blot en weekend.

Tilmeldt 18. Jun 12
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bor i sydspanien og går meget op i mad, men har dog ikke arbejdet indenfor branchen. Så jeg vil svare på det jeg har en ide om og har lidt kendskab til fra venner der driver restaurant eller bar. Jeg har dog overhovedet ikke noget kendskab til Torrevieja.

Mht. konkurrence, så ja der er normalt meget konkurrence, men også mange kunder. Spanierne går meget ud og spiser. Det handler jo så om at finde den rigtige relation pris-produkt, men priserne på restauranterne er ret lave. Men det ved du jo nok en del om alligevel, da det vel er universelt.

Penge under bordet, så er det som du vil. Hvis du tilbyder det, tror jeg de færreste siger nej, men det er heller ikke noget problem at finde et sted, hvor det ikke sker. Hvis du kan alliere dig med en lokal der har lidt erfaring, tror jeg det er en god ide.

Levering af varer. Det kan være lidt svingende, men generelt så leveres der til tiden. Ellers er der jo ofte flere leverandører og det er nemt at skifte.

Udbedring af skader. Bestiller du en håndværker, så er det nok som den generelle stereotype håndværker, mange dukker op senere end aftalt. Igen er der jo mange, så man skal have fundet de rette til jobbet. Når du får bygget et netværk, vil man ofte kunne få nogle anbefalinger.

Min oplevelse af forsikringsselskaberne er at det er nogenlunde det samme som dk.

At flere skriver at der er mange dårlige restauranter, er måske fordi at der i turistområder er en del udskiftning af kunder og ikke samme krav til kvalitet, da man ikke lever så meget af stamkunder. Der er normalt også stor udskiftning i ejere af restauranter.

Lige et lille tip til dem der har prøvet meget dårligt mad. Undgå restauranter med billeder på menukortet og med et meget stort menukort. Gå efter steder med mange spaniere.

Spanierne er generelt meget kvalitets- og prisbevidste, så vær opmærksom på det, hvis du sigter efter dem som kunder. Specielt nu hvor der er krise, så er der mange restauranter med lidt højere niveau (og priser) der er lukket.

Spanierne er gode til at lave mad, men de er gode til at lave spansk mad. Når det kommer til italiensk, amerikansk (altså en almindelig burger) m.m. så går det stærkt ned ad bakke, her er der rigtig langt imellem de gode steder. Man skal fx aldrig bestille pizza på en spansk restaurant.

Der er et område, hvor man i Spanien måske ikke gør så meget ud af det og det er anretning/pynt af tallerken. Tidligere og til dels stadigvæk, er tilbehør ikke noget man gør meget ud af. Man koncentrerer sig om hovedproduktet og kvaliteten af denne. Så kan man få pommes frites til det meste. I turistområderne er det lidt anderledes og har ændret sig en del og nogle steder pyntes der.

Noget du også skal være meget opmærksom på, er arbejdstiderne i Spanien og dette har også relation til hvilke kunder du henvender dig til. Spanierne spiser meget sent. Hvis man mødes med spaniere for at spise ude, sker det aller tidligst kl. 21.00 og det normale er 21.30 (og så bestiller man jo normalt ikke får klokken er næsten 22.00. Mange steder ser jeg, at der kommer kunder for at spise kl. 23.00.

Frokost starter kl. 14.00. Hvis du er i et turistområde og gerne vil ramme både spaniere og turister, så starter frokost kl. 12.00 indtil kl. 17.00 og aftensmad kl. 18.00 til kl. 01.00. Så du kan få nogle lange arbejdsdage.

Tilmeldt 5. Nov 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Har arbejdet som køkkenchef dernede i et par år i marbella. 

massere af kokke som søger arbejde og arbejder hårdt .. hvor teknisk dygtige de er er en anden sag .

jeg hyrede argentiner .. Dygtige stegekokke , glade og hårdtarbejdende .. husk på i Spanien står folk i kø for at arbejde , så generelt kommer de hellere syge på job end at blive hjemme .

hygiejne og egenkontrol eksistere , dog langt fra så megen kontrol som her . De kommer når du åbner og så er du heldig hvis du ser dem igen de næste par år.

spaniolerne laver fantastisk mad af simple råvarer .

medmindre du er født i Spanien eller ansætter en lokal mama , så gør dig ikke meget håb om at tiltrække de lokale for maden skyld .. De er meget nidkære omkring deres traditioner .. Og kan uden at blinke fortælle dig hvorDan hver enkelte ret skal smage. Og du har ikke en chance for at ramme den smag uden selv at have vokset op med den ret hele dit liv.

gå selv altid på marked og hent hvad du skal bruge . Betal dine regninger og du får nogle super leverandører af lokale produkter med tiden som du lærer dem at kende .

sving ikke for meget i dit koncept , hold et stram linie i dit personale og du skal nok få den ønskede succes ..

held og lykke 

Tilmeldt 23. Sep 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 07:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 30. Sep 15
Indlæg ialt: 1
Fra  About Ideas ApS Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Teit

Spændende drøm du har. Her link til en anden dansk kok, som får nogle år siden gjorde noget tilsvarende:

http://www.ladanesa.com/profiler/41-nyheder/profiler/4419-der-hvor-kragerne-vender-familien-donso-et-liv-med-fodbold-flamenco-og-faelles-beslutninger

Jeg kender ikke så meget til Spanien, men som andre har skrevet, så vær opmærksom på, at der i nogle områder er kæmpe forskel på, om det er indenfor eller udenfor turistsæsonen. Og så er Spanien nogle af dem, som har haft lidt ondt i økonomien de seneste år og har haft en øget arbejdsløshed. Dette er muligvis også gået ud over restaurationsbranchen.

Du skriver "Selve idégrundlaget er, at vi ud fra en grundig field-resarch (vi har hørt en fugl synge om), at der er langt imellem de gode spisesteder i det område." For mig er der stor forskel på grundig field-research og på at "høre en fugl synge". Hvis i ikke selv har besøgt området, synes jeg, at det skal være din næste feriedestination. Så kan du se om fuglen synger rigtigt, og om du selv kan spotte nogen gode muligheder eller problemstillinger i området.

Har du overvejet den bløde mellemvej og blive i Danmark et par år endnu? Få din nuværende forretning helt op at køre og hive nogle penge hjem samtidig med, at du også får noget mere erfaring som selvstændig. Ved siden af kan du udvikle dit "spanske koncept", blive bedre til sproget og andre ting, som du kan bruge når I så rykker sydpå. Uanset hvordan du griber det an, så held og lykke med projektet.

Hilsen
Jesper

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)