Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fakturere sig selv?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Vi er ved at lave en side, hvor vi er bindeled mellem forbruger og forskellige servicevirksomheder. Konkret vil det betyde at vi modtager betaling fra forbrugeren for X, hvortil vi sender forbrugeren gavebevis, samtidig booker vi servicevirksomheden til at udføre ydelsen.

MEN, da vi med det samme booker servicevirksomheden skal vi have en faktura på dette for at moms osv. ikke bliver en større problemstilling.

Men hvordan løser man dette bedst? Må vi godt selv bare generere en faktura eller hvordan?

Håber det sidder en derude som kan hjælpe!

Fra København
Tilmeldt 28. Jul 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

hvis jeg forstår det helt korrekt - så modtager i penge fra forbrugeren og sender et gavebevis retur, hertil skal selvfølgelig laves en faktura fra jer til forbrugeren, det er ganske simpelt at skabe automatisk.

Pengene i modtager skal betales videre til servicevirksomheden, som skal levere ydelsen. Normalt ville man modtage en faktura fra leverandøren, men hvis det skal foregå som et automatisk flow vil det kræve adgang til alle leverandørers fakturasystemer. Løsningen kan være, at i genererer en kreditnota som fremsendes til leverandøren, når i modtager bestillingen fra forbrugeren. På den måde vil i have kontrol med flowet fra "salg til køb", hvis man kan sige det sådan og der skal ikke laves integration til leverandører.

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian

Tak for svaret! og det er fuldstændig korrekt forstået i forhold til forbrugeren og egentlig også den anden vej :)

Vores problemstilling er, at vi SKAL sælge til forbrugeren og købe hos servicevirksomheden samme dag, for at udligne momsen og dermed ikke stå i en situation hvor vi pludselig har en masse salgsmoms som skal betales. 

Vi vil umiddelbart ikke kunne få adgang til alle leverandørenes fakturasystemer da dette både kan være online og offline. Men hvis vi opretter en kreditnote på købet og sender til servicevirksomheden, så skal servievirksomheden ikke til at sende en faktura til os vel? og fakturadatoen for salg og køb vil også være den samme, så der er styr på momsen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

ja faktura med moms til forbrugeren. Jeg mener ikke længere man må sende leverandører kreditnota - for at spare dem at fakturere - kreditnota må kun bruges hvis man selv har en faktura man skal kreditere er jeg ret sikker på - men kan forestille mig man kan lave afregningsbilag som også er med her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/faktura-krav-til-faktura.html 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 28. Jul 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med jer begge. Man kan bruge denne metode, hvis der indgås en aftale mellem dig og serviceleverandøren om at afregningen sker på denne måde. Så kan hele processen klares på én gang, indtægt fra forbruger og afregning til leverandør.
Du skal dog være opmærksom på, at når afregning sker med moms til leverandøren, så er det din pligt at sikre at sælgeren (serviceleverandøren) er momsregistreret, da denne jo skal betale momsen til SKAT.
Og ellers er der som John skriver samme krav til afregningen som en alm faktura.

Fra København
Tilmeldt 28. Jul 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Og nej, hvis afregningen foregår på denne måde, så skal servicevirksomheden faktisk ikke foretage sig noget andet end at bogføre afregningen fra dig :)

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret begge to! Det er jo helt fantastisk, så slipper vi for en masse administrativt arbejde.

I forhold til løbenr på fakturaren hvordan håndteres det så? Vil vi bare lave en ny serie som starter fra eksempelvis 10.000 eller hvordan løses dette?

Når der skal forelægge en aftale mellem parterne, er det så iorden dette sker i forbindelse med den samarbejdsaftale vi laver med servicevirksomheden eller skal denne være særskilt?

Igen mange tak!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter S Nielsen:

Hej.

Vi er ved at lave en side, hvor vi er bindeled mellem forbruger og forskellige servicevirksomheder. Konkret vil det betyde at vi modtager betaling fra forbrugeren for X, hvortil vi sender forbrugeren gavebevis, samtidig booker vi servicevirksomheden til at udføre ydelsen.

MEN, da vi med det samme booker servicevirksomheden skal vi have en faktura på dette for at moms osv. ikke bliver en større problemstilling.

Men hvordan løser man dette bedst? Må vi godt selv bare generere en faktura eller hvordan?

Håber det sidder en derude som kan hjælpe!

Jeg er ikke uenig med de forrige indlæg om at du sagtens kan fakturere kunden direkte og derefter selv modtage en faktura fra din underleverandør.

 

Men i forhold til om du skal pålægge salgsmoms på dine fakturaer til kunden, kan man ikke bare uden videre konkludere der skal moms på fakturaen. I den sammenhæng er der (efter min mening) 2 forhold du skal tage i betragtning før du pålægger salgsmoms.

 

Først og fremmest; når du skriver du sælger et gavebevis, giver det så ret til at indløse en mere eller mindre på forhånd defineret ydelse eller er det nærmere et gavekort som kan anvendes til en lang række ydelser og kan dit gavebevis konverteres til kontanter? 

Problemet er at gavebeviser pr. definition ikke kan kategoriseres som en "afgiftspligtig transaktion", hvis det (lidt firkantet sagt) i praksis er en anden måde at bytte betalingsmidler på.

 

Hvis salget til kunden er en "afgiftspligtig transaktion", så skal selve ydelsen vurderes i forhold til om den pågældende aktivitet er fritaget efter en af punkterne i momslovens § 13, stk. 1. Nu ved jeg ikke hvad du sælger da du skriver ydelse X, men helt grundlæggende skal du vurdere den ydelse(r) du sælger og tjekke om der er fritagelser.  

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.

Tak for svaret, og jeg kunne selvfølgelig også have præciseret konceptet yderligere så det var nemmere at forstå.

Konkret er der tale om fotografiske ydelser, hvor forbrugeren i forbindelse med køb er fuldstændig klar over hvad de køber og hvornår dette skal finde sted. Dermed skal de vel faktureres efter almindelig salg på trods af det sker som gavebevis/værdibevis.

Håber dette er mere forståeligt nu, og de ovennævnte kommentarer stadig er gældende

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter S Nielsen:

Konkret er der tale om fotografiske ydelser, hvor forbrugeren i forbindelse med køb er fuldstændig klar over hvad de køber og hvornår dette skal finde sted. Dermed skal de vel faktureres efter almindelig salg på trods af det sker som gavebevis/værdibevis.

Håber dette er mere forståeligt nu, og de ovennævnte kommentarer stadig er gældende

Hej Peter,

 

Det præciserer bestemt konceptet. Og alle tidligere kommentarer er fuldt ud gældende.

 

Ud fra hvad du beskriver er jeg umiddelbart ikke i tvivl om, at der ikke er noget problem i at ligge salgsmoms på fakturaen til dine kunder. Det var heller ikke intentionen at "annullere" tidligere kommentarer, jeg kunne bare ud fra din beskrivelse i det oprindelige indlæg se en potentiel faldgruppe som jeg ikke synes blev omtalt. 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)