Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skær moms ud i pap for en humanist tak! Moms er dealbreakeren for min nye virksomhed, hjælp tak!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Mar 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej eksperter, har virkelig brug for noget hjælp her. Jeg har en hamrende god forretningside, fundet en dygtig og billig producent i Tyrkiet osv. Alt afhænger dog af momsregnskabet, som jeg ikke kan greje, da det er altafgørende for om vi kan blive de billigste på markedet.

Planen er at starte en webshop i DK, der sælger varer fra Tyrkiet. Vi skal således bare agere mellemmand mellem en tyrkisk producent og det danske marked.

Momsen, momsen. Nogen der kan forklare hvordan momsregnskabet vil se ud i sådan en situation? Gerne skåret ud i pap tak.

Jeg er med på at salgsmomsen i DK altid er 25 %. Men hvad med import og købsmoms? Nogen har fået det til at lyde som om det slet ikke skal betales, mens andre snakker om modregninger jeg ikke kan forstå.

Lad os sige min producent i Tyrkiet kan producere en vare for 5000 kr.

Hvordan ser regnskabet så ud? Sagen er at slipper vi med en salgsmoms på 25 % har vores ide et kæmpe potentiale.

Hjælp tak!

Tilmeldt 16. Feb 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 31. Mar 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har set det link, men forstår det stadig ikke. Synes det er indviklet for en der aldrig har prøvet at starte virksomhed, og som sagt er jeg humaniora studerende, bruger det som undskyldning ;)

Håber en ser tråden her og virkelig kan skære det ud i pap!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

denlokalekøbmand:
som sagt er jeg humaniora studerende
Gør nu ikke humaniora studerende dummere end de er.

Det er ganske simpelt: Du skal beregne 25 % moms ved salg

At din leverandør kan producere en vare for 5.000 DKK siger jo ikke ret meget, da der er omkostninger til hjemtransport samt evt. told og din avance

Når du har fundet din slagspris ( varens pris + transport omk. + evt. told + din avance)  skal der pålægges 25 % dansk moms.  

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan jo også betale en bogholder for at klare det for dig. Importmoms koster ikke noget hvis du er momsregistreret men det skal angives korrekt alligevel som i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html  - Du skal så være importregistreret og momsregistreret

Importen koster de 5000 kr + fragt - formentlig som jeg husker ingen told fra tyrkiet - der bogføres og angives 25% af samlet værdi som salgsmoms men helt samme beløb tages som købsmoms = koster ikke noget.

Hvis du sælger det for 10.000 så er moms 2.000 kr (8000 + 25%) og du har så indtægt 8.000 kr minus køb 5.000 + fragt = overskud som du skal betale skat af

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 31. Mar 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Bumper lige denne tråd da jeg har snakket med skat, og nu står med modstrinde oplysninger.

Damen jeg snakkede med lagde det ud sådan her.

Jeg har en vare der koster 5000, der skal importeres. Hertil kommer importmoms på 25 %, så uden fragt og told er vi oppe på 6250.

Hvis jeg så sætter min avance til lad os sige 1000 kr., skal jeg tillægge salgsmoms på 25 % og dermed sælge varen for 7500.

Derefter sagde hun at jeg skulle modregne importmomsen med salgsmomsen, hvor der så i ovenstående tilfælde vil være en difference på 250 kr.

Importmomsen får jeg refunderet via fradrag, men dette foregår pr. kvartal.

Er dette korrekt eller hvad?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

denlokalekøbmand:

Bumper lige denne tråd da jeg har snakket med skat, og nu står med modstrinde oplysninger.

Damen jeg snakkede med lagde det ud sådan her.

Jeg har en vare der koster 5000, der skal importeres. Hertil kommer importmoms på 25 %, så uden fragt og told er vi oppe på 6250.

Hvis jeg så sætter min avance til lad os sige 1000 kr., skal jeg tillægge salgsmoms på 25 % og dermed sælge varen for 7500.

Derefter sagde hun at jeg skulle modregne importmomsen med salgsmomsen, hvor der så i ovenstående tilfælde vil være en difference på 250 kr.

Importmomsen får jeg refunderet via fradrag, men dette foregår pr. kvartal.

Er dette korrekt eller hvad?

Ja, det er korrekt forstået.

Resultatet i dit eksempel bliver: (når momsbeløbene fjernes)

Omsætning 6.000 kr.

varekøb 5.000 kr.

fortjeneste 1.000 kr.

 

Men som du også selv er inde på, så mangler du stadig at afregne eventuel told og fragt, og det tages direkte af din fortjeneste.

Tilmeldt 31. Mar 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay så går det jo ikke i nul, som nogle har givet udtryk for.

Importmomsen, skal den betales med det samme eller gælder her også en kvartalsordning ?

Og det fradrag bliver det bare udbetalt kontant hver 3. måned?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

denlokalekøbmand:
Okay så går det jo ikke i nul, som nogle har givet udtryk for.

Importmomsen, skal den betales med det samme eller gælder her også en kvartalsordning ?

Og det fradrag bliver det bare udbetalt kontant hver 3. måned?
du skal finde en bogholder for du har fået masser af links . Du skal IKKE betale importmoms - det er noget du skal angive men ikke betale, men du er rent ud sagt, så langt fra at klare det her selv, at du skal betale en eller anden måske 500 kr pr måned for at lave dit regnskab - og så laver du det du er bedst til

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)