Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

App til sundhedsvæsnet. Hvad nu?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Apr 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle. 

Jeg har i forbindelse med et innovationsmodul på min uddannelse, fået ideen til en app til brug i sundhedsvæsnet. Det er tænkt at appen skal optimere sundhedsprofessionernes daglige arbejde. Jeg har ideen, jeg har indsamlet en del information fra diverse faggrupper og jeg har første udkast til en prototype. Mit spørgsmål er så: Hvad nu? Skal jeg allerede nu begynde at søge patent? Hvad er næste skridt? 

Det skal lige siges, at jeg er bioanalytikerstuderende og aldrig har arbejdet med nogen form for innovation eller iværksætteri før, så jeg er helt grøn.

Jeg håber meget der er nogle kloge mennesker herinde, der vil hjælpe mig i den rigtige retning.

På forhånd tak.

Trine

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Trine, 

Jeg tvivler på at det er værd at søge patent på - og det er nok ret svært - garanteret dyrt. 

Du skal hellere bruge alle de penge på at få udviklet dit firma, og få det til at blive til noget før konkurrenten gør det :-) 

Det er oplagt at hospitaler, lægehuse etc får bedre IT systemer. Men det er et voldsomt stort projekt. 

Og når du så er færdig i DK, kan du tage NHS i england... De bruger noget så nymoderne som papir og kuglepen.. Stenalder teknologi. 

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Trine

Jannik har helt ret, det er sandsynligvis spild af penge at syge patent på din app - i det hele taget er Patent på software noget af en "rodebutik" for tiden - en del påstår at det kan man ikke andre eksperter mener det kan man godt.... Så her venter vel egentlig på at høre fra Højesteret og Eu-domstolen - eller noget i den stil Hmm

Trine Jespersen:
jeg har indsamlet en del information fra diverse faggrupper og jeg har første udkast til en prototype

Du skriver du har et udkast til en Prototype - hvad ligger du i det ? er det beskrivelse eller er det et Design ? Men hvis jeg nu fortæller dig lidt om min proces, så kan du nok selv hvor du er i forløbet - og den er som følger:

1. Vi holder et indledende møde hvor jeg får præsenteret oplægget/ideen.

2. Jeg oversætter det oplæg fra dansk til "Nerd" Wink - dvs jeg laver en specifikation af løsningen på et niveau der kan overdraget til en udvikler.

3. Vi koger denne specifikation ned til den "mindst mulige" løsning der stadig giver mening for dine kunder.

4. På baggrund af den specifikation får vi så lavet et oplæg til design af skærmbillederne.

5. Og når vi så er blevet enige om designet udvikler vi så løsningen.

6. Og herefter evaluerer vi og starter forfra ved step 3 igen med at udvide løsningen med de features der mangler.

efter step 4, 5, 6 (og måske også step 3) går du så ud får valideret hos dine kunder at vi er på rigtige spor, er vi ikke det så retter vi til og du går ud og spørge igen.

Når jeg altid starter småt, så er det fordi det holder omkostningerne nede. Du skal nemlig regne med at det du har nu en "én plan" og ikke "planen" - du kommer til at skulle rette til undervejs. Der er antagelser som du gør dig der ikke holder - og det er altid lettere og dermed billigere at få justeret disse inden der er skrevet for meget kode, og gerne allerede på det tidspunkt hvor vi stadig kun har et design. Og det er jo også spild af penge at begynde at udvikle noget som kunder bagefter siger at det har de egentlig ikke brug for.

Og hvornår er den så færdig ? Det bliver den aldrig - de udvikler jo f.eks stadig på både Google og Facebook - Når man har en software løsning så skal den jo hele tiden udvikle sig med behovet, der skal laves fejlrettelser osv osv, men det betyder jo ikke at du ikke kan begynde at sælge den, måske allerede efter de første iterationer, og så kommer der jo penge i kassen, som så bl.a. kan bruges på videreudvikling af løsningen.

Når det så er sagt, så skal du også være opmærksom på, at det ikke er en App du er ved at lave. Det er en virksomhed der sælger en App, og det betyder at du også skal tænke i Markedsføring, økonomi osv osv, Så hvis du ikke allerede har gjort det så er næste step helt sikkert at få lavet en forretningsplan. Her vil jeg anbefale dig at kigge på "Busines Model Canvas" - se f.eks her: http://www.kaskinkubator.dk/media/58882/haandbog_forretningsmodeller.pdf eller 

 

Hvis du har lyst, så skal du være velkommen til at sende mig en mail eller en PB herinde, hvis du gerne vil have yderligere input

Anyway så held og lykke med dit projekt

//Morten

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten du glemmer en vigtig vinkel.. 

1) Hele virksomheden bag det der skal opbygges

2) Der skal helt sikkert også et computer system til at supportere appen, altså en windows applikation eller et intranet af en art, hvor den ligesom ligger har en mere avanceret funktionalitet - da appen formenligt kun vil kunne tage det noget af vejen. 

Jeg har selv haft tanken - det er bare et for stort projekt, til at jeg har turde kaste mig over det. 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 01:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Trine Jespersen:
Hvad er næste skridt? 

For mig at se er den store barriere kunderne - altså formodentligt kommunerne, sygehuse etc. 

Det er nok ikke det nemmeste marked at trænge ind på, så hvis jeg var dig ville jeg nok sikre mig nogle aftaler om testperioder, inden jeg gik i gang med at bruge penge på udvikling. For det er ikke sjovt at bruge flere hundrede tusinde på app, infrastruktur etc. hvis ikke du kan overbevise kunderne om, at de skal bruge din app.

Snak med et par mulige kunder, og få deres feedback. Hvis det er positivt, og der er vilje til at indgå i en testperiode, så begynd udviklingsarbejdet. Måske endda bare med en demo app hvor funktionerne ikke helt er implementeret, men som giver et godt billede af hvordan det kommer til at virke.

Det er mit råd.

Mvh Carsten

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:
For mig at se er den store barriere kunderne - altså formodentligt kommunerne, sygehuse etc. 

Carsten har en rigtig god pointe her - du være opmærksom på at en del projekter i sundheds og medicinal branchen kører som GxP projekter, dvs de skal valideres - Eller på dansk der er nogle ekstremt regide krav til hvordan der skal udvikles, dokumenteres, testes osv.

Inden du overhovedet går videre skal du finde ud af om din App falder ind under denne kategori - hvis den gør det så skal du stoppe nu - eller få gang i et samarbejde med nogle der kender til den slags - og her taler vi de store drenge f.eks NNIT, og så bliver det et projekt af en helt andet størrelse - så kommer du ikke langt for 1 mio kr.

Men start med at få tegnet nogle skærmbilleder, det koster ikke en formue, og tag så dem med ud til dine potentielle kunder.

//Morten

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Apr 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for alle jeres inputs. Jeg er i gang med at lave en forretningsplan og jeg har allerede fået tegnet nogle skærmbilleder, så det jeg hører jer sige er, at næste skridt er at tage kontakt til sygehuse, kommuner og regioner? Men hvis det ikke er muligt at tage patent på sin ide, er det så ikke lidt risikabelt at tage rund og præsentere den for mulige kunder?

Jeg er opmærksom på at projektet vil komme til at koste mange millioner kroner. Jeg tror dog på, selvom dette måske lyder lidt naivt, at langt det meste kan fondes. Jeg mener at hvis min ide bliver en realitet, kan det i sidste ende spare samfundet for millioner. Man skal vel være lidt optimist for at gå ind i denne branche ;)

Jeg tror mit problem bliver, at jeg som sådan ikke har tænkt mig at starte en virksomhed. Jeg vil bare gerne gøre min ide til virkelighed for at hjælpe sundhedspersonalet (inklusiv mig selv) i det daglige arbejde. Det er ikke sådan jeg tænker der skal være flere projekter efter dette. 

//Trine

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Trine Jespersen:
Jeg tror mit problem bliver, at jeg som sådan ikke har tænkt mig at starte en virksomhed. Jeg vil bare gerne gøre min ide til virkelighed for at hjælpe sundhedspersonalet (inklusiv mig selv) i det daglige arbejde

Hejsa Trine

Det at stifte en virksomhed slipper du nok ikke uden om, eller det vil nok ikke være klogt at prøve at slippe udenom, så det skal du nok forvente at skulle gøre - Der er jo en hel masse med Skat, Ansvar osv osv - men tag fat I en revisor og få ham til at rådgive dig her. Du kan sikkert finde en her: http://www.agera.dk/

Held og lykke med det

//Morten

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Trine Jespersen:
Jeg tror mit problem bliver, at jeg som sådan ikke har tænkt mig at starte en virksomhed. Jeg vil bare gerne gøre min ide til virkelighed for at hjælpe sundhedspersonalet (inklusiv mig selv) i det daglige arbejde. Det er ikke sådan jeg tænker der skal være flere projekter efter dette.

Det her kommer du ikke uden om - på nogen punkter! Det er hardcore business, at komme ind på det markede, med fortrolige data, server drift, kundeservice, reel udvikling og virksomhedsdrift. 

Hvis du er seriøs om det, og du kan få nogle med så smid mig en mail på jh@jannikhansen.co.uk - måske kan jeg hjælpe dig. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)