Hej Amino Nu har jeg søgt og læst en del herinde, men har alligevel en bunke spørgsmål, som jeg vælger at putte ind i tråden her. Min nye virksomhed lanceres inden så længe. Butikken bevæger sig inden for tilbehør til motorcykler og motorsport, så en ikke så bred målgruppe herhjemme, men alligevel en ret købestærk gruppe. Varene er specialvarer jeg selv får produceret i Kina og importeret under mit eget brand. Derudover får jeg forhandling af dele fra nogle store mærker i Europa og har forhandlerstatus af disse. Til information kører jeg selv ræs på motorcykel. 1. I forbindelse med vareforbrug, har jeg brugt en meget stor pose penge på at bygge min egen motorcykel op med dele, både før jeg fik CVR nummeret, og efter. Ydermere har jeg via min nyelige forhandlerstatus købt dele til cyklen for små 20.000kr som skal på cyklen. Hvordan bogføres disse? I og med jeg handler dem i tyskland uden moms aner jeg ikke hvordan jeg bogfører dette. 2. Jeg planlægger at reklamerer meget begrænset via Google og Facebook, da miljøet omkring ræs er meget tætpakket og nemt og nå ud til. Jeg har derimod tænk mig at sponsorere et par kørere fra DK der deltager internationalt. Hvordan forholder jeg mig til dette bogføringsmæssigt? Det er udelukkende produkter og ikke penge. Mit Return of Investment er, at højt placerede kørere har mit brand på motorcyklen i deres løb og de dermed agerer reklamesøjler for mine produkter. Målet er, at andre ser dette nok til at øge trafikken/kendskaben til mit produkt. Jeg har læst en del tråde herinde, men håber alligevel at jeg kan trække et svar eller to ud af jer, da jeg ikke syntes jeg har fundet konkrete svar. Mvh Ps. Har købt mig et par timer ved en revisor, men venter med at benytte dem til jeg er igang om et par uger. Denne opstart med produkter til demo, varelager, hjemmeside, reklame, Dinero, IT, grafik osv osv har været en seriøs investering, men jeg mener at have et solidt fundament, på trods af jeg er alene om det. Alting er købt kontant, så ingen lån ;) |
her skal du finde en revisor der tør foretage egen vurdering - eller ha bindende svar fra skat. Det er meget langt fra sikkert du overhovedet har noget som helst fradrag i hverken importmoms eller omkostning for de dele du bruger på egen maskine - måske et eller andet mindre men jeg tror det knapt - så enten en revisor der tør lægge hovedet på bloggen (motorbloggen) eller bindende svar - eller meget stor risiko for at alt forkastesChristian Dela:1.
I forbindelse med vareforbrug, har jeg brugt en meget stor pose penge på at bygge min egen motorcykel op med dele, både før jeg fik CVR nummeret, og efter.
Motorcyklen står mere eller mindre klar i forbindelse med marketing, men skal selvfølgelig have alle de dele jeg får hjem bygget på. Så her kommer spørgsmålet; Hvordan bogfører jeg at jeg bruger af mit eget varelager? De bliver jo siddende på cyklen når jeg er ude og køre og når den står som reklame?Ydermere har jeg via min nyelige forhandlerstatus købt dele til cyklen for små 20.000kr som skal på cyklen. Hvordan bogføres disse? I og med jeg handler dem i tyskland uden moms aner jeg ikke hvordan jeg bogfører dette.
den revisor du har købt 2 timer til - se til at det er en faktisk revisor og ikke en af os andre - for alle kan hedde det - og her er der behov for en registreret/godkendt en af slagsen vil jeg mene -
Det er vigtigt at få sondret og begrundet så skat ikke ved kontrol mener anderledes og koster dig en masse penge den gale vej (eller bindende svar fra skat) for du har jo kørt med delene hidtil og kører jo videre selv for sjov med dem - og hvad er sjov og hvad er nu reklameværdi - og duer det at du køber dele til din private maskine uden moms fra EU eller var det noget der skulle være købt privat (de 20.000 kr du har købt for som momsreg uden moms) - og GIVET med en del af momsen som privat og dermed ikke momsfradrag for det hele vil jeg mene.
Jeg turde feks. ikke tage stilling her - det skal være en der måske har tilgang til lidt fortilfælde - og jeg tør slet ikke tænke på hvis du trak det hele fra og endte med underskud samlet - men jeg kan være pivet -
Det her var meget lettere, hvis maskinen IKKE var en du hele tiden havde kørt på og forsat kørte privat som hele tiden - nu bare som reklame. En der kun stod som reklame, og så dele betalt til andre og ikke din egen maskine - som markedsføring i dit pt 2
Ja hvis det er helt 3. personer du sponsorer så kan du bestemt hævde at det gør du udelukkende af markedsføringsårsager og så er det en markedsføringsomkostning - og det er din indkøbspris som bliver til en omkostning - hvad den jo gør ved, at de varelager går ned som modpost. Du bør så bogføre dit lager løbende - ved at bogføre fra varekøb (i kredit nu) til varelager i status (debet) - så har du dit lager der.Christian Dela:2.
Jeg planlægger at reklamerer meget begrænset via Google og Facebook, da miljøet omkring ræs er meget tætpakket og nemt og nå ud til. Jeg har derimod tænk mig at sponsorere et par kørere fra DK der deltager internationalt. Hvordan forholder jeg mig til dette bogføringsmæssigt? Det er udelukkende produkter og ikke penge. Mit Return of Investment er, at højt placerede kørere har mit brand på motorcyklen i deres løb og de dermed agerer reklamesøjler for mine produkter. Målet er, at andre ser dette nok til at øge trafikken/kendskaben til mit produkt.
Igen, hvordan bogfører jeg dette? Er det blot markedsføringsomkostninger, og i så fald, er det min indkøbspris eller min salgspris, der trækkes fra?Jeg har læst en del tråde herinde, men håber alligevel at jeg kan trække et svar eller to ud af jer, da jeg ikke syntes jeg har fundet konkrete svar.
Så gir du noget til en fremmed kører så - debet markedsføringsomkostning og kredit varelager i status eller du må ha liste over det og bogføre ved visse intervaller f.eks. kvartalsvis
vh John Hannover