Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vareforbrug og sponsorater - bogføring?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Valby
Tilmeldt 23. Nov 14
Indlæg ialt: 28
Fra  Race-faster.com Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Nu har jeg søgt og læst en del herinde, men har alligevel en bunke spørgsmål, som jeg vælger at putte ind i tråden her.

Min nye virksomhed lanceres inden så længe. Butikken bevæger sig inden for tilbehør til motorcykler og motorsport, så en ikke så bred målgruppe herhjemme, men alligevel en ret købestærk gruppe. Varene er specialvarer jeg selv får produceret i Kina og importeret under mit eget brand. Derudover får jeg forhandling af dele fra nogle store mærker i Europa og har forhandlerstatus af disse.

Til information kører jeg selv ræs på motorcykel.

1.

I forbindelse med vareforbrug, har jeg brugt en meget stor pose penge på at bygge min egen motorcykel op med dele, både før jeg fik CVR nummeret, og efter.
Motorcyklen står mere eller mindre klar i forbindelse med marketing, men skal selvfølgelig have alle de dele jeg får hjem bygget på. Så her kommer spørgsmålet; Hvordan bogfører jeg at jeg bruger af mit eget varelager? De bliver jo siddende på cyklen når jeg er ude og køre og når den står som reklame?

Ydermere har jeg via min nyelige forhandlerstatus købt dele til cyklen for små 20.000kr som skal på cyklen. Hvordan bogføres disse? I og med jeg handler dem i tyskland uden moms aner jeg ikke hvordan jeg bogfører dette.

2.

Jeg planlægger at reklamerer meget begrænset via Google og Facebook, da miljøet omkring ræs er meget tætpakket og nemt og nå ud til. Jeg har derimod tænk mig at sponsorere et par kørere fra DK der deltager internationalt. Hvordan forholder jeg mig til dette bogføringsmæssigt? Det er udelukkende produkter og ikke penge. Mit Return of Investment er, at højt placerede kørere har mit brand på motorcyklen i deres løb og de dermed agerer reklamesøjler for mine produkter. Målet er, at andre ser dette nok til at øge trafikken/kendskaben til mit produkt.
Igen, hvordan bogfører jeg dette? Er det blot markedsføringsomkostninger, og i så fald, er det min indkøbspris eller min salgspris, der trækkes fra?

Jeg har læst en del tråde herinde, men håber alligevel at jeg kan trække et svar eller to ud af jer, da jeg ikke syntes jeg har fundet konkrete svar.

Mvh
Christian

Ps. Har købt mig et par timer ved en revisor, men venter med at benytte dem til jeg er igang om et par uger. Denne opstart med produkter til demo, varelager, hjemmeside, reklame, Dinero, IT, grafik osv osv har været en seriøs investering, men jeg mener at have et solidt fundament, på trods af jeg er alene om det. Alting er købt kontant, så ingen lån ;)
Igen, håber I kan hjælpe!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Dela:

1.

I forbindelse med vareforbrug, har jeg brugt en meget stor pose penge på at bygge min egen motorcykel op med dele, både før jeg fik CVR nummeret, og efter.
Motorcyklen står mere eller mindre klar i forbindelse med marketing, men skal selvfølgelig have alle de dele jeg får hjem bygget på. Så her kommer spørgsmålet; Hvordan bogfører jeg at jeg bruger af mit eget varelager? De bliver jo siddende på cyklen når jeg er ude og køre og når den står som reklame?

Ydermere har jeg via min nyelige forhandlerstatus købt dele til cyklen for små 20.000kr som skal på cyklen. Hvordan bogføres disse? I og med jeg handler dem i tyskland uden moms aner jeg ikke hvordan jeg bogfører dette.

her skal du finde en revisor der tør foretage egen vurdering - eller ha bindende svar fra skat. Det er meget langt fra sikkert du overhovedet har noget som helst fradrag i hverken importmoms eller omkostning for de dele du bruger på egen maskine - måske et eller andet mindre men jeg tror det knapt - så enten en revisor der tør lægge hovedet på bloggen (motorbloggen) eller bindende svar - eller meget stor risiko for at alt forkastes

den revisor du har købt 2 timer til - se til at det er en faktisk revisor og ikke en af os andre Smile - for alle kan hedde det - og her er der behov for en registreret/godkendt en af slagsen vil jeg mene -

Det er vigtigt at få sondret og begrundet så skat ikke ved kontrol mener anderledes og koster dig en masse penge den gale vej (eller bindende svar fra skat) for du har jo kørt med delene hidtil og kører jo videre selv for sjov med dem - og hvad er sjov og hvad er nu reklameværdi - og duer det at du køber dele til din private maskine uden moms fra EU eller var det noget der skulle være købt privat (de 20.000 kr du har købt for som momsreg uden moms) - og GIVET med en del af momsen som privat og dermed ikke momsfradrag for det hele vil jeg mene.

Jeg turde feks. ikke tage stilling her - det skal være en der måske har tilgang til lidt fortilfælde - og jeg tør slet ikke tænke på hvis du trak det hele fra og endte med underskud samlet - men jeg kan være pivet -

Det her var meget lettere, hvis maskinen IKKE var en du hele tiden havde kørt på og forsat kørte privat som hele tiden - nu bare som reklame. En der kun stod som reklame, og så dele betalt til andre og ikke din egen maskine - som markedsføring i dit pt 2

Christian Dela:

2.

Jeg planlægger at reklamerer meget begrænset via Google og Facebook, da miljøet omkring ræs er meget tætpakket og nemt og nå ud til. Jeg har derimod tænk mig at sponsorere et par kørere fra DK der deltager internationalt. Hvordan forholder jeg mig til dette bogføringsmæssigt? Det er udelukkende produkter og ikke penge. Mit Return of Investment er, at højt placerede kørere har mit brand på motorcyklen i deres løb og de dermed agerer reklamesøjler for mine produkter. Målet er, at andre ser dette nok til at øge trafikken/kendskaben til mit produkt.
Igen, hvordan bogfører jeg dette? Er det blot markedsføringsomkostninger, og i så fald, er det min indkøbspris eller min salgspris, der trækkes fra?

Jeg har læst en del tråde herinde, men håber alligevel at jeg kan trække et svar eller to ud af jer, da jeg ikke syntes jeg har fundet konkrete svar.

Ja hvis det er helt 3. personer du sponsorer så kan du bestemt hævde at det gør du udelukkende af markedsføringsårsager og så er det en markedsføringsomkostning - og det er din indkøbspris som bliver til en omkostning - hvad den jo gør ved, at de varelager går ned som modpost. Du bør så bogføre dit lager løbende - ved at bogføre fra varekøb (i kredit nu) til varelager i status (debet) - så har du dit lager der. 

Så gir du noget til en fremmed kører så - debet markedsføringsomkostning og kredit varelager i status    eller du må ha liste over det og bogføre ved visse intervaller f.eks. kvartalsvis

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 23. Nov 14
Indlæg ialt: 28
Fra  Race-faster.com Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

1.

her skal du finde en revisor der tør foretage egen vurdering - eller ha bindende svar fra skat. Det er meget langt fra sikkert du overhovedet har noget som helst fradrag i hverken importmoms eller omkostning for de dele du bruger på egen maskine - måske et eller andet mindre men jeg tror det knapt - så enten en revisor der tør lægge hovedet på bloggen (motorbloggen) eller bindende svar - eller meget stor risiko for at alt forkastes

den revisor du har købt 2 timer til - se til at det er en faktisk revisor og ikke en af os andre Smile - for alle kan hedde det - og her er der behov for en registreret/godkendt en af slagsen vil jeg mene -

Det er vigtigt at få sondret og begrundet så skat ikke ved kontrol mener anderledes og koster dig en masse penge den gale vej (eller bindende svar fra skat) for du har jo kørt med delene hidtil og kører jo videre selv for sjov med dem - og hvad er sjov og hvad er nu reklameværdi - og duer det at du køber dele til din private maskine uden moms fra EU eller var det noget der skulle være købt privat (de 20.000 kr du har købt for som momsreg uden moms) - og GIVET med en del af momsen som privat og dermed ikke momsfradrag for det hele vil jeg mene.

Jeg turde feks. ikke tage stilling her - det skal være en der måske har tilgang til lidt fortilfælde - og jeg tør slet ikke tænke på hvis du trak det hele fra og endte med underskud samlet - men jeg kan være pivet -

Det her var meget lettere, hvis maskinen IKKE var en du hele tiden havde kørt på og forsat kørte privat som hele tiden - nu bare som reklame. En der kun stod som reklame, og så dele betalt til andre og ikke din egen maskine - som markedsføring i dit pt 2

2.

Ja hvis det er helt 3. personer du sponsorer så kan du bestemt hævde at det gør du udelukkende af markedsføringsårsager og så er det en markedsføringsomkostning - og det er din indkøbspris som bliver til en omkostning - hvad den jo gør ved, at de varelager går ned som modpost. Du bør så bogføre dit lager løbende - ved at bogføre fra varekøb (i kredit nu) til varelager i status (debet) - så har du dit lager der. 

Så gir du noget til en fremmed kører så - debet markedsføringsomkostning og kredit varelager i status    eller du må ha liste over det og bogføre ved visse intervaller f.eks. kvartalsvis

vh John Hannover

Jeg håbede lidt du var ved tasterne her til aften John ;)
Jeg tager lige punkterne slavisk.
1.
De to timer er via mit køb af Dinero Pro. Jeg vil lige prøve at ringe rundt i løbet af ugen og se om jeg kan finde en som har noget erfaring med motorsport! Der er jo en liste via købet som giver adgang til et par timer hos en revisor. Jeg skulle bruge Dinero uanset, så valgte den løsning.
Jeg har betalt tysk moms på rigtig mange af tingene uden oplysning af CVR nummer, og 25.000kr for fælge har jeg fx holdt i privatkøb uden at lægge dem i firmaet, fordi det netop er så dyrt et indkøb. Dog er de fra et marketingssynspunkt vigtige, da de skal være nye når der skal tages billeder.
I forbindelse med brug af dele, har jeg lagt nogle af delene ind i regnskabet, men meget få. Har lige bestilt for 1000€ som skal på cyklen, men det er dele jeg skal sælge og skal fx tage billeder i forbindelse med marketing til egen forretning. Mener du, at fordi cyklen er min egen og jeg bruger den som reklamesøjle i firmaet, at interesserne er delte og jeg muligvis er ved at bevæge mig ind på gyngende grund? Tanken var at cyklen også skulle bruges til demo når jeg er afsted, da jeg også hjemtager noget elektronik, som potentielle kunder kan prøve på min cykel.... At jeg så selv bruger cyklen også er en anden ting. Skulle jeg købe en ekstra motorcykel for at klare det punkt ville min pengepung ikke klare sig må jeg indrømme.
Men jeg må prøve at finde en revisor der kan hjælpe mig. Inden jeg slipper emnet helt; er det ingen hjælp at delene kommer på cyklen for at jeg kan tage fotos til marketing og hjemmesiden? Er det pga. at cyklen er min privat at min tankegang fejler?
2.
Kørende er nogle jeg kender, men fra et forretningsstandpunkt er de udelukkende en forretning. Ydermere har jeg en udenlandsk kører der skal sponses i et af de helt store løb i sæsonen. Udover ikke at være så skarp i bogføringen endnu, så lægger jeg simpelthen en post ind som 'salg' og markedføring, og manuelt justerer mit varelager ned derfra, eller? Og hvordan dokumenterer jeg dette i forbindelse med at skat fx tropper op? Skal der foreligge kontrakt eller er det legalt for mig at sponse og notere forbruget, og blot lægge det ind som marketingsudgift?
Mht. varelager og justeringer er jeg helt grøn. Der håber jeg revisoren kan give mig nogle guidelines.... 
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener ikke skat vil godkende at du trækker fælge for 20.000 eller for den sags skyld 1000 € or whatever fra - for at ha nye dele at fotografere nej - og så er der måske tilmed en situation hvor skat ville ha et synspunkt og moms et andet-for moms er MEGET streng med ikke at trække moms (importmoms ikke under købsmoms)for privat anvendte dele . Ja det er det at du selv racer rundt på maskinen som din hobby der gør det besværligt med at købe lækre dele til dem med fuldt fradrag men det er der en revisor må byde ind - evt ved at foreslå at du får bindende svar fra skat. Nogen mener det er lettere at få tilgivelse end tilladelse, men omvendt kan det jo så være en del penge man bliver ramt med ved kontrol

Der var jo intet i vejen for at købe delene hjem - fotografere løs og tage dem af igen og sætte dem til salg og kører videre med private dele - vil jeg bestemt tro er skats holding - men så er der den med at du gerne vil ha maskinen til at "stå" som reklame i sig selv.

God ide at se at søge en der måske har med race eller lignende at gøre - de hænger nok ikke på træerne men måske i har en union som kan henvise 

2 ja lav en formel kontakt med dem du sponsorerer absolut -

Lager er ikke en udgift. Varer du køber er samme værdi som penge i banken - først når du sælger varen så den udgår (eller bruger som markedsføring) er den en udgift - det kan du gøre ved at køre løbende lagerstyring (ikke dineros stærke side) eller ved manuelt at gøre lager op f.eks. kvartalsvis. Her ved du så hvad du har solgt i antal af div - og forskel mellem det og lager = det du har brugt i markedsføring - hvis dine ting stemmer

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 23. Nov 14
Indlæg ialt: 28
Fra  Race-faster.com Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt se at jeg trods mine anstrengelser omkring forberedelser på dette, står i en lidt ærgelig situation omkring disse betragtninger. Jeg kan godt se det fra din side når det er forklaret, og jeg har ingen intentioner om at hverken snyde i moms eller skat.

Jeg går ud fra at jeg kan bruge af mine varer til indkøbspris, men skal selvfølgelig have en snak med revisoren hvordan jeg bogfører det, så jeg ikke gør noget forkert ifht. moms og skat. Revisoren må også hjælpe mig med at vurderer hvordan jeg kan arbejde demo-cykel og reklameværdi ind i min cykel, om det så kræver bindende svar fra skat og lidt ekstra fodarbejde. Det er måske 250.000kr i at bygge cyklen op som den er, så det bliver aldrig en option at have en ekstra kun til reklame ;)

Jeg siger mange tak for hjælpen, jeg hopper videre til en revisor inden for et par uger - og undlader at bogføre noget som helst inden da!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

ja varer til indkøbspris + moms kan du altid fakturere til dig selv - men altid alm moms og faktura 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 23. Nov 14
Indlæg ialt: 28
Fra  Race-faster.com Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mangler vist at lære lidt omkring den her del John Surprise

Allerede nu er der dele hjemme som jeg skal bruge, som er købt uden moms. De er jo købt for mine penge allerede, så skal jo 'blot' have afregnet momsen. 
Men jeg kan så regne ud, at for at de ikke skal stå i firmaet, skal regningen indføres som vare-indkøb og så sælges til samme pris+moms. På dette udarbejder jeg så en faktura, som blot er udstedt til mig som privatperson. Jeg håber inderligt det er rigtig forstået... 

Men igen, tak for altid at være til hjælp John, 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Dela:
Men jeg kan så regne ud, at for at de ikke skal stå i firmaet, skal regningen indføres som vare-indkøb og så sælges til samme pris+moms. På dette udarbejder jeg så en faktura, som blot er udstedt til mig som privatperson. Jeg

altså de dele som du har købt uden moms til dig selv - dem har du vel købt til firmaet, det er jo derfor de er uden moms. Du har bare måske betalt dem selv når du siger - "købt for mine penge" Det skal du jo så først ha sikret

Forudsat det er korrekt - så bliver de til bogføring - vareindkøb og modkonto bliver privat indskud hvis du har betalt vare personligt -Ikke en faktura fra dig selv til firmaet men købt ved at du har "lagt" penge ud

Har firmaet betalt dem over firma bank - så er den jo klaret på forhånd ved bogføring vare-indkøb mod firma bank - og i alle tilfælde ja:

Så laver du en helt alm faktura til dig selv som privatperson for varen til indkøbspris med moms jep

Du hænger da fint med - jeg tror sagtens du og din kommende revisor kan tale samme sprog

vh John Hannoiver

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 23. Nov 14
Indlæg ialt: 28
Fra  Race-faster.com Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

altså de dele som du har købt uden moms til dig selv - dem har du vel købt til firmaet, det er jo derfor de er uden moms. Du har bare måske betalt dem selv når du siger - "købt for mine penge" Det skal du jo så først ha sikret

Forudsat det er korrekt - så bliver de til bogføring - vareindkøb og modkonto bliver privat indskud hvis du har betalt vare personligt -Ikke en faktura fra dig selv til firmaet men købt ved at du har "lagt" penge ud

Har firmaet betalt dem over firma bank - så er den jo klaret på forhånd ved bogføring vare-indkøb mod firma bank - og i alle tilfælde ja:

Så laver du en helt alm faktura til dig selv som privatperson for varen til indkøbspris med moms jep

Jeg må så krybe til korset og sige der ikke er styr på afstemningen og penge der er skudt ind i firmaet.
Da jeg startede valgte jeg en-mandsfirma, da jeg rent regnskabsmæssigt ikke ville arbejde med lånte penge, penge i firmaet, tungere regnskabsregler osv osv. Jeg tjener ok i mit dayjob til at smide penge ind løbende, men de er ikke konteret som indskud eller at jeg har lånt firmaet pengene.

Det bliver dog noget jeg skal gennemgå med revisoren ligeledes, for jeg har efterhånden skudt så meget ind at det er lige på kanten af at jeg kan lægge det over i et Aps allerede. Jeg manglede alt i IT og med varelager, shippingmaterialer, webshop osv, så har jeg pludselig brugt ustyrligt mange penge på at få fundamentet i orden.

Men jeg har det som post, at jeg skal have styr på afstemningen og har udvidet dette med at få overblik over afstemning af varelageret kvartalsvis. Det må kunne gå an. 

Men ja, jeg har et bedre overblik nu end tidligere. Det med regnskab er en stejl læringskurve, men det skal nok ende fornuftigt. Fordelen lige nu er, at intet er for lånte penge, så uanset hvordan revisoren udlægger reglerne, så bliver det ikke et problem - endnu :D

Tak John Cool

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

lyder godt- Du må kunne finde ud af hvad du har skudt ind synes jeg. Enten er ting købt privat - og du har ikke regninger med moms - og så kan du ikke bare tage dem ind men må sælge dem fra privat til firmaet uden moms til markedsværdi = det som tilsvarende brugt kan fås for. Det du ikke har regninger for men betalt privat vil du ikke normalt kunne betragte som indskud og købt til firmaet

Eller du har regninger og så må du kunne se om de er betalt privat eller firma - og hvis ikke - så tag den revisor hurtigt, for så skal du helst ikke mødes af en tidlig skattekontrol Big Smile

OM du så vil omdanne til ApS - så skal det ske som apport stiftelse (vil koste en del i revisorerklæring - regn med det kunne være 10.000 kr) og så får du lidt andre udgifter fast men jo også anden hæftelse. OM du så har glæde af det, om du har risiko som sådan må du jo afgøre op med fordelene ved personlig virksomhed http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)