Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Funktionær langtidssyg - hvordan kan vi fyre ham?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 6. Feb 06
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 6 person

Hejsa,

Vi har en mindre virksomhed (5 ansatte). En af nøglepersonerne (funktionær) som har været ansat i 10 år, er langtidssygemeldt (4 mdr). Vi tror ikke på, at han kommer tilbage - og vi vil helst afbryde ansættelsesforholdet. Det belaster hårdt for en mindre virksomhed, at skal betale fuld løn. Vi får kun refusion for ca. 50% af hans løn. Er den nemmeste måde, at "komme af med ham", ved at vente til at han har været syg i 120 dage? Hvis vi fyrer ham før, så har han vel ret til 6 mdr. løn?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Virksom yder professionel og personlig rådgivning til alle de udfordringer, du møder på din vej som selvstændig – hvad enten du er ved at starte op, eller går med tanker om at videreudvikle din virksomhed. Læs mere om Virksom her. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Mit bedste råd til dig er at du skal tage kontakt til en rådgiver, der ved noget om personalejura, og derfor kan give dig en saglig rådgivning.

At afskedige en medarbejder med 10 års anciennitet, der er langtidssyg, kræver omtanke og styr på juraen. Ellers kan det blive en dyr affære for dig, og en rigtig belastende oplevelse for din medarbejder.

En af de ting, du skal have styr på, er om din medarbejder er handicappet i Forskelsbehandlingslovens forstand. Tilstande, vi tidligere mente var sygdom, kan efter nyere praksis være et handicap. Det betyder, at medarbejderen er ekstra beskyttet mod afskedigelse. Træder arbejdsgiver forkert her, kan det koste i nærheden af 12 måneders løn. Ud over løn i opsigelsesvarslet, som ganske rigtigt er 6 måneder.

 

 

 

 

 

Tilmeldt 6. Feb 06
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for svaret Gitte Aaberg. Det er ikke nemt at være lille virksomhed i dag, med al den jura. Ej heller nemt at have ansatte - der hviler store forpligtelser på virksomheden :-(

Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Der hviler store forpligtelser på virksomheden - ja, men din medarbejder har forpligtet sig loyalt til dig i 10 år, og har helt sikkert fortjent sin nøgleposition i virksomheden, så burde man ikke "belønne" dette med at give medarbejderen tid til (forhåbentligt) at komme sig ovenpå sin sygdom.

Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske du kan bruge dette til noget http://www.djoef.dk/r-aa-dgivning/ans-ae-ttelsesvilk-aa-r/opsigelse/arbejdsgiversopsigelse/opsigelse-af-funktion-ae-rer.aspx

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

jeg finder din måde fremstille det her på ret usmagelig, du nærmest spekulere i hvor længe der skal gå før du kan fyre ham retmæssigt. En medarbejder som har givet 10 år af sit arbejdsliv hos dig og som du uden videre bare vil vippe ud.

Jeg ved ikke om du er i dialog med din medarbejder, men det kan jo være vedkomne er røget ind i stress, depression eller andre alvorlige sygdomme, en fyrring oveni vil bare være en ekstra mavepuster.

Blev selv fyret da jeg gik ned med stress og depression for 5 måneder siden. Heldigvis er jeg næsten ude på den anden side igen efter intens samtaleterapi. men det havde min chef ikke tid og vente på, det var ud med mig og ind med den næste.

Beklager mit sure opstød, men jeg bryder mig ikke om ledere og chefer som kun ser sine medarbejdere som et nummer i bogen der kan hviskes ud og erstattes med et nyt ved de mindste problemer.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jacob Dalgaard:
Beklager mit sure opstød, men jeg bryder mig ikke om ledere og chefer som kun ser sine medarbejdere som et nummer i bogen der kan hviskes ud og erstattes med et nyt ved de mindste problemer.

Nej da, og så pyt da med om virksomheden bliver belastet rigtigt hårdt økonomisk, og måske er truet på eksistensen.

Der er stadig 4 loyale medarbejdere tilbage, som også gerne vil have løn i næste måned, fremfor at skulle finde sig et nyt job.

har du tænkt over det?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Der kan udarbejdes en mulighedserklæring mellem ansat og chef hvor de i fællesskab finder ud af hvor meget medarbejderen eventuelt kan arbejde så relationen til arbejdspladsen ikke tabes og den ansatte kan yde det bedste udfra situationen.

Det lader ikke til og være tilfældet i denne situation, sådan som jeg læser det gætter arbejdsgiver sig frem til vedkomne ikke kommer tilbage. Hvor er kommunikationen henne? Nej nej da heller fyre end tage en snak om hvordan det går og hvordan man evt. kan løse situationen og komme videre uden at fyre nogen.

Desuden vil jeg mene at man altid skal lægge til side til dårlige tider (som dem nu) og det er jo ejerens/chefens ansvar at firmaet bliver sikret økonomisk fremad for og klare et stormvejr. firmaet er jo ikke nystartet.

Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi kan jo ikke vide om dette allerede er sket og medarbejder blot ikke kan arbejde overhoved, men man kan jo prøve at vende den om, hvis en medarbejder skulle have lagt til side for så, at arbejde gratis i 5 måneder fordi virksomheden ikke have økonomi til det.

Jeg have selv noget familie der fik en stor green i hoved så hun have smerter/hovedpine det meste af dagen og selvom hun arbejdet nogle timer et par gange om ugen, så efter 4-5 måneder blev hun fyret og det var en ret stor virksomhed og egentlig forstår jeg dem godt, de have nok økonomi til det, men mange små kan ikke få det til, at hænge sammen med en syg medarbejder så længe hvis der skal en anden ind til at løse opgaverne, videreudvikling mm.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)