Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Blanding af virksomheds typer + moms reg.

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Sikkert 2 dumme spørgsmål, men jeg er i tvivl ;)

Hvis jeg starter min virksomhed som eks fotograf som jeg har "pønset" på i lang tid, må man så godt lave andre "virksomheder" på samme CVR. nr. f.eks. både være fotograf, sælge antike møbler, og ordne haver for gamle damer, og køre det hele sammen, jeg kan godt se fordelen ved at adskille det hvis det bliver stort, men som en start.

Er der nogle problemer ved at være moms reg. i flere år i træk, hvis man omsætter for under 50.000,- eller er det bedre og vente med moms reg. til man nærmer sig de 50.000,-

Fætter

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Du kan lave det du vil under samme cvr. Hvis det er en personlig virksomhed, kan du i øvrigt kun få ét cvr.nr. Du kan så holde regnskab for hver af aktiviteterne, men det hele skal alligevel lægges sammen ved årsskiftet.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

2. Ikke at være momsregistreret har jo den fordel, at du ikke skal lægge moms på når du sælger. Dette gør en forskel, fordi dine momsregistrerede konkurrenters priser alt andet lige vil være 25% dyrere. Hvis du har en lang opstartfase med store udgifter og kan godtgøre, at den er reel, er det selvfølgelig en fordel at kunne trække momsen fra indtil indtægterne kommer.
Husk, at du skal momsregistreres, hvis omsætningen inden for en 12 måneders periode ser ud til at blive over 50.000. Du kan således ikke vente, til du var tjent de 50.000.

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar ; )

Hvis jeg vælger og starte uden at blive moms reg. skal jeg så reg. på anden måde, eller skal jeg bare lave et regnskab med omsætning minus udgifter (jeg ved der kan være forhold med afskrivning) og så skrive overskuddet på selvangivelse som B indkomst ?

Fætter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

ja uden moms er det indtægter minus udgifter for hele beløbet - du skal føre regnskab og gemme det i 5 år læshttp://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/kan-jeg-drive-forretning-uden-at-vre.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 07:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar, interessant læsning, ikke mindst muligheden med PMV, da jeg også gerne vil henvende mig til virksomheder.

Fætter 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):

Husk, at du skal momsregistreres, hvis omsætningen inden for en 12 måneders periode ser ud til at blive over 50.000. Du kan således ikke vente, til du var tjent de 50.000.

Hej Jørgen,

Der er i ML § 48 ikke nævnt noget om forventning. Men kan vente til omsætningen (på en 12 måneders periode) når 50.000 før man lader sig momsregistrere, uden at få problemer med Skat/lovgivningen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes nu ikke at læse § 48 sådan - den siger bare man skal registrere sig ved årlig omsætning på 50.000 kr. Jeg er enig i, at man godt må omsætte for 50.000 uden momsregistrering - men rammer man det på 6 mdr - og så kører videre med omsætning så man kommer langt over de 50 på den 12 mdr periode - så vil det kunne være grov uagtsomhed (sker næppe ved 60.000 hvis kan har registreret inden - men risiko)

Jeg er også uening ud fra, at flere registrerede revisorer  (og et par med tidl høje jobs i skat) flere gange her har gjort klart at man netop kan dømmes for grov uagtsomhed hvis man f.eks. når 50.000 på 7 mdr - registrerer og forsætter til 100.000 på 12. I de fald kan man dømmes moms for de første 50.000 og tilsvarende i bod - så ud fra alle de som har bekræftet dette (måske en som Whisky vil kommentere)

jeg er enig i loven bare taler om 12 mdr - men tør godt fastholde at grundet risiko for grov uagtsomhed for de som samlet måtte komme på ex 120.000 på 12 mdr - og først ha registreret sig efter 5 mdr da de 50.000 ramtes - skal man registrerer sig når man klart kan forvente at overstige.

Jeg siger som hovedregel - hvis man rammer 3.800 per måned og har fast stigende omsætning, så er det klogt at registrere for at undgå bod for uagtsom optræden

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Også Economic i deres rådgivning taler om registrering når det er TYDELIGT at man vil overstige de 50 t - https://www.e-conomic.dk/regnskabsprogram/ordbog/momsregistrering

Citat:

Hvis det er tydeligt, at omsætningen vil overstige grænsen, skal der indsendes en momsregistrering til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Når virksomheden er registret, skal alt salg herefter momses. Grænsen med 50.000,- skal ikke ses som et ”bundfradrag”. Hvis omsætningen i virksomheden ikke forventes at overstige 50.000,- om året, er der ikke momspligt, 

Citat slut (og bemærk - forvente og ikke ses som bundfradrag så de fatter loven som jeg og de revisorer jeg henviste til)

og jeg hittede copy/paste fra en tidl. forespørgsel fra mig til skat i kommunikation med svaret hvor jeg naivt spurgte: Er det OK at vente med momsregistrering til vi har omsat over 50.000 - og så registrer derfra, selv om vi så samlet kommer over måske 100.000 på et år?

Citat: Momsregistreringspligt indtræder iht momsloven ved en omsætning på 50.000 inden for 12 mdr. I skal derfor registrere jeg, hvis I ved I vil ha en højere omsætning. Hvis skat kan vurdere, at I klart burde ha forudset, at omsætningen på 12 mdr ville overstige 50.000 dkk, så kan i grundet grov uagtsomhed pådømmes moms og evt bod af den omsætning som I, under 12 mdr perioden, ikke var momsregistreret for    citat slut  

Den er godt nok fra 2011 skal jeg erkende - men det er nok fra den jeg er lidt fast i kødet med:

Registrer når I klart må forvente at ryge over de 50 t på en 12 mdr periode - der er risiko ved at vente i så fald

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

og her i LINK gældende  - så snart du regner med = på forventning 

med teksten citat fra skat selv: 

Du skal momsregistreres, så snart du regner med at sælge for mere end 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode. Du må altså ikke vente, til du har solgt for 50.000 kr. citat slut

Og fint link fra advokat der også gør FORVENTNING afgørende http://www.ivaerksaetteren.dk/flx/artikler/6/moms-eller-ikke-moms-942/ 

og her (godt nok historisk men gælder stadigt) bruger skat selv forventing

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=208740 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)