Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

tvangsopløsningseksperter

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Aarhus C
Tilmeldt 28. Feb 11
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Wow! Det er da gratis og relevant hjælp så det batter. arguing, du er fra nu af min helt. Jeg synes at kunne se på dine svar at du ved hvad du taler om - det vil jeg selvfølgelig undersøge før jeg i virkeligheden har brug for professionel hjælp - men jeg er kunde i din forretning den dag behovet opstår...

Og til trådstarter: Fedt med konkrete spørgsmål. Jeg ved du helst ikke vil have noget i klemme hos din arbejdsgiver, men du har formået at skrive så vi andre kan sætte os ind i dine tanker. Fedt!

/Brian.

Webhosting og PHP-udvikling.
xsw.dk

Fra københavn
Tilmeldt 16. Nov 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tak for din venlighed:

1: er det lovpligtigt for ham at informere om tvangsopløsningen. Han har nemlig ikke informeret om noget inden påbegyndelsen af tvangsopløsningen. skal likvidator nu informere medarbejderne?

2. nu er det sådan at selskabet er styret groft uagtsomt, burde det ikke være nemt for en erfaren likvidator at se at der er noget galt? han er jo iøvrtigt slet ikke ansat eller noget så kan likvidatoren vel ikke snakke med ham men skal henvende sig til direktøren?

3. Udtrædelsen af bestyrelsen er foretaget langt før tvangsopløsningen, kan det hænge sammen med kreditorer?

5. hvis selskabet bliver opløst, lad os lege det er en tøjbutik eller en bar. skal forretningen så lukke eller kan der bare stiftes et nyt selskab og fortsætttes? jeg mener fx en bar har jo en bevilling, den kan et nyt selskab vel ikke bare overtage?

7. hvad er forskellen på llividator og kurator? dvs det handler i bund og grund for likvidator at betale alt gæld og så få stoppet virksomheden? eller er det mere sådan "nå hr direktør skal vi prøve at genoprette?"

8: det er vel i kreditorernes interesse at fortsætte driften? en åben butik er vel bedre end en lukket. det er så her det undrer mig om medarbejderne ikke skal fyres? det er vel i boets interesse at unødvendig udgift holdes nede? det virker slet ikke som om at en lukning har været aktuel for ledelsen til trods for disse hændelser.

9: jo det er vel det jeg mener, det er vel i en fysisk butiks interesse at holde åbent og få solgt nogen varer?

10: kan man ringe anonymt til likvidator og spørge? hvor lang tid tager en tvangsopløsning? har likvidator et skema han går efter? fx han kan vel se at vi kiommer ind i januar og februar hvor omsætningen typisk er lav. Hvilke hensyn tager han når han beslutter? han skal vel også sed regnskab og kan lugte lunten

Fra københavn
Tilmeldt 16. Nov 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er også henrykt over den gode vejledning jeg får.

Fra københavn
Tilmeldt 16. Nov 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :
tillægsspørgsmål: hvis nu han vil ansætte en imorgen, er det så likvidator der skal gøre det?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

jo han må ikke ansætte eller forpligte firmaet yderligere under en tvangsopløsning. Jeg ville da ikke være nervøs ved at tale med likvidator/kuratpr som sådan men først og fremmest må du vel høre chefen - hvad NU - Får jeg løn til den første? Hvornår slutter det hele - eller regner du med at vi kommer til at køre videre?

Det er vel naturlige spørgsmål, uden at du vel skal gå ind på, om det er ham eller konen der ejer eller hvad han gør med sine (eller statens eller hvis det nu måtte være) kontanter - altså blot koncentrere dig i første omgang på dig selv. Når du vil være anonym  i forhold til kurator, må det jo være udtryk for, at du ikke vil stå som anmelder af noget, og det skal man jo i alle fald ikke gøre heller, uden at være ret så stensikker i sagen - men er du det, ja så er det jo kurator der er mest naturlig at gi besked.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra københavn
Tilmeldt 16. Nov 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John: jeg læser med stor interesse alle dine indlæg, tak for dem. du ville ikke synes det var mærkeligt hvis din ufaglærte medarbejder pludselig begyndte at stille spørgsmål omkring disse ting? nu er sagen lidt mere kompleks end som så. jeg har sørget for afregning og sagt op. men et familiemedlem er ansat og jeg vil gerne sikre ham da han ikke har fået nogen kontrakt endnu. Det er primært derfor jeg er interesseret i likvidator da min bror står bedre i lønmodtagernes dyrtidsfond med en kontrakt. men det er vel ikke aktuelt at få fat i den daglige leder da han ikke har kompetencen længere, er det rigtig forstået? tak for din venlighed

Fra københavn
Tilmeldt 16. Nov 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

ps: hvor finder du at han ikke må ansætte nogen længere i loven?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

det ligger i, at han ikke længere kan forpligte firmaet  - det er likvidators rolle. Han må gøre de ting som er absolut nødvendigt for at undgå ulykker, men ikke forpligte firmaet - f.eks med egne ny ansættelser. Likvidator kan givet ansætte hvis han vil eller give tilladelsen - hvis han anser det for nødvendigt for at kunne redde det ene eller andet, men naturligvis vil man der informere den ansatte om en kort ansættelse.

Du har givet ret i, at der gerne skal en kontrakt til for at være sikret i forhold til lønmodtagernes garantifond - uden en sådan står man nok besværligt og i alle fald, vil det vel være så kort, at en evt opsigelsesperiode vil være meget kort - selv med en kontrakt Se evt her lidt copy paste:

Bemærkninger til selskabslovens §229:

Det præciseres i den foreslåede bestemmelse, at ledelsen i et kapitalselskab under tvangsopløsning frem til valg af likvidator alene må foretage de dispositioner, der er nødvendige, og som kan gennemføres uden skade for selskab og kreditorer.

Der gælder meget snævre rammer for ledelsens råderum for at kunne handle på selskabets vegne i den periode, der går fra selskabets oversendelse til tvangsopløsning eller beslutning om tvangsopløsning, og til der vælges eller udpeges en likvidator. Ikke desto mindre kan der i praksis opstå situationer, hvor den hidtidige ledelse har pligt til at handle for at undgå tab.

Ledelsen vil imidlertid aldrig være beføjet til at foretage usædvanlige dispositioner, som eksempelvis realisation af selskabets værdier. Aftaler i den forbindelse bør ske i samråd med den generalforsamlingsvalgte likvidator, henholdsvis skifteretten eller den person, som skifteretten måtte have udpeget.

I den foreslåede stk. 2 foreslås det som noget nyt, at den tidligere ledelse har pligt til at fremkomme med alle relevante oplysninger til brug for likvidators virke.

Efter stk. 2 er tidligere medlemmer af ledelsen også efter likvidators tiltræden forpligtede til i fornødent omfang at bistå likvidator med oplysninger om selskabets virke frem til likvidationens indtræden. Ledelsen skal herunder give likvidator de oplysninger, som måtte være nødvendige for likvidators vurdering af bestående og fremtidige krav. I koncerner gælder dette også moderselskabets likvidator.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra københavn
Tilmeldt 16. Nov 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

du må sige til hvis spørgsmålene bliver for mange. men det er som om hele tvangsopløsningskonceptet ikke trænger ind hos mig. A åbner en bar B. A´s ægtefælle styrer det hele. B afleverer ikke årsregnskab. og selskabet får status af under tvangsopløsning. likvidator bliver udpeget af skifteretten og overtager ledelsen. A´s ægtefælle fortsætter med at åbne forretningen hver dag og købe og bestille varer. en tvangsopløsning er vel ikke nogen straf hvis dit selskab ikke er insolvent? lad os antage at selskabet tvangsopløses, må han så ikke åbne op dagen efter? kan han ikke bare stifte et nyt aps og åbne dagen efter? jeg har svært ved at se formålet. likvidator er som jeg forstår det en advokat sidder langt væk på et kontor, skal han ringe til nogen, eller selv tage ned og sætte hængelås på døren? og hva med årsregnskabet, skal det afleveres selvom virksomheden opløses?

undskyld mine dumme spørgsmål men jeg forstår det bedst med papudskæring :) og tak for din tid

Fra københavn
Tilmeldt 16. Nov 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

og er det strafbart for ham at forpligte firmaet yderligere?(sjovt for han er jo slet ikke tilknyttet officielt)

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)