Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Om at bruge DBA til at validere muligt ecommerce produkt; etisk korrekt?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra International
Tilmeldt 29. Jun 13
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle sammen,

Jeg fik en idé tidligere idag; jeg har længe gået og tænkt på at åbne en webshop, først ville jeg gøre brug af dropship men nu, efter at have læst en masse på r/Entrepreneur på Reddit og bloggen StartupBros, er jeg nået frem til at jeg vil starte med at importere produkter. Til at starte med at målet egentligt bare at lære en røvfuld uden at miste penge, jeg har nemlig ingen erfaring med importering af produkter - udelukkende online marketing.

Jeg har læst om folk der validerede deres business idéer gennem f.eks. Facebook annoncer, for at se om der var marked for at producere et produkt, for så først at begynde produktion når de havde nået X antal besøgende. Jeg hader at spilde tid og penge, så jeg synes dette virkede genialt.

Så jeg fik idéen om at smide betalte annoncer på DBA for produkter jeg egentligt ikke har på hænde, for at se hvor stor forspørgelsen var. Det skal lige siges at jeg har kontakt med producenterne af produkterne og det kun er et spørgsmål om tid før jeg får sendt et sample produkt.

Mit spørgsmål er så:

- Hvad synes I om denne form for validering?

- Er det overhovedet lovligt?

- Er det etisk?

- Er det noget I kunne finde på før I smed titusindevis af kroner efter en forretningsidé?

Jeg havde tænkt mig at svare på alle bud på DBA med at jeg pt var løbet tør, men at jeg ville vende tilbage så snart jeg havde nye produkter på lager. Jeg vil bare lige understrege at jeg aldrig kunne finde på at tage penge for noget jeg ikke kunne levere med det samme.

Jeg tænkte at så snart jeg havde i alt 10 købere, at min forretningsplan var økonomisk levedygtig. Hvad synes I om den målestok?

Det er ikke fordi jeg er bange for nogen vil stjæle min forretningsidé at jeg ikke linker til annoncen, eller nævner produktet, men da jeg ikke ved om jeg kan komme i problemer for det, vælger jeg at holde det for mig selv - ihvertfald indtil jeg har produkterne hjemme.

Mvh. Nicklas 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicklas Kingo:

Mit spørgsmål er så:

- Hvad synes I om denne form for validering?

- Er det overhovedet lovligt?

Det kan anses for bedrageri. Og i værste tilfælde give en fængseldom. Så måske du skulle finde en lidt smartere måde at teste din ide på.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra International
Tilmeldt 29. Jun 13
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Men er det ikke teknisk set kun hvis jeg prøver at sælge produkterne før jeg har dem?
Jeg mener, der er jo ingen der kan bevise at jeg ikke har produkterne - jeg accepterer jo ingen penge før produkterne er hos mig. Giver det mening?

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Du lover stadigvæk folk noget som du muligvis slet ikke kan levere. Og muligvis også til en pris der slet ikke holder. Hvordan ville du selv have det med den slags ?.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra International
Tilmeldt 29. Jun 13
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtigt, men folk kan jo bare købe et lignende produkt et andet sted, om end til en højere pris. Så det er ikke noget der ville holde mig oppe om natten. Jeg synes selv det er okay, da kunden, som sagt, bare kan købe fra et andet sted. Men jeg kan 100% godt forstå, og respekterer, din holdning.

Nicklas 

Tilmeldt 21. Jun 14
Indlæg ialt: 330
Fra  Weebio Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder som en rigtigt sjov ide!  Etik må du lade andre om, hvor vidt det er bedrageri ved jeg ikke, men jeg er jo heller ikke advokat eller politimand. Hvis du vil sikre dig størst mulighed for success er det netop ved bruger undersøgelser og her har du en måde at teste dit produkt.

Som du selv skriver så har du ikke tænkt dig at tage nogle ordrer eller modtage penge. Det selvfølgelig en kedelig følelse man må side med, som en potentiel kunde ikke at kunne få sin vare.

Om det er lovligt, bør du nok snakke med en advokat om.

Fra International
Tilmeldt 29. Jun 13
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input Bryan,

Jeg er også af den samme overbevisning som dig, men er stadig interesseret i hvad folk synes om idéen.

Hvis der er nogen der har erfaring, eller kender til tråde med gode råd om import fra Asien, så del endelig :)

Nicklas 

Tilmeldt 13. Feb 14
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Er ret sikker på at du ikke kommer i fængsel eller lignende for det :-) Tror politiet har andet at give sig til!

Der er jo til sammenligning mange folk som glemmer at slette annoncer på dba eller gul og gratis når de f.eks. har solgt deres havetraktor eller campingvogn.... Så skulle de jo også meldes til politiet...

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Bryan Johansson:

Det lyder som en rigtigt sjov ide!  Etik må du lade andre om, hvor vidt det er bedrageri ved jeg ikke, men jeg er jo heller ikke advokat eller politimand. Hvis du vil sikre dig størst mulighed for success er det netop ved bruger undersøgelser og her har du en måde at teste dit produkt.

Som du selv skriver så har du ikke tænkt dig at tage nogle ordrer eller modtage penge. Det selvfølgelig en kedelig følelse man må side med, som en potentiel kunde ikke at kunne få sin vare.

Om det er lovligt, bør du nok snakke med en advokat om.

Så efter din mening skal han bare gå igang med at ødelægge sit ry som forretningsmand ved at snyde kunderne for deres varer ?. Og så er det bare for at lave en falsk bruger undersøgelse, som er fuldstændig ubrugelig hvis det viser sig at han alligevel ikke kan skaffe varen. Det må sgu da være månedens dårligste råd.

Og hvis i ellers gad læse DBA´s regler, var i vel klar over hvad de mener om den slags.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Nicklas

Jeg syntes din strategi lyder super god. Det er selvfølgeligt ingen tvivl om, at de kunder der bestiller hos dig og ikke får deres varer, bliver skuffende. Men hvis du sender dem en æske chokolade eller en flaske rødvin, sammen med en forklaring og et tilbud om at de kan få at vide hvis du beslutter dig for at starte projektet, så tror jeg alle bliver glade.

Jeg tvivler meget på om der er tale om bedrageri, hvis man gør sådan. Hvis man ser på definitionen i følge Wikipedia http://da.wikipedia.org/wiki/Bedrageri så passer det ikke på det du vil, fordi kunderne aldrig kommer til at betale noget.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)