Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero - problem med bogføring af betaling fra udlandet

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 13. May 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!


Måske er det mig som er lidt dum, men jeg synes jeg konstant har problemer med at bogføre betaling på fakturaer udstedt i andre valutaer til udlandet.

Lad mig prøve og illustrere med et eksempeleksempel. D. 9 juni har jeg udstedt en faktura til Norge, på 19.297,00 NOK (17.670,26 DKK) 

Igår har jeg modtaget betling på 17.647,01 DKK. Forkellen er vel at skyldes valutaændringer.

Så under Registrer betaling har jeg tastet dette beløb ind og rettet kursen til det det som passer med det fakturerede beløb. Dog kan Dinero kun tage 2 decimaler her, så der bliver en lille ubetalt rest på 0,10 kr, som jeg også registeret som betalt for at der ikke skal blive sendt ånssvage rykkere etc.

Går jeg nu ind og kigger under Regnskab/Rapporter/Balance så "mangler der" 23.xx kr "ubetalt hos debitorer" eller hvad det nu hedder på konto 53000. Dette har jeg rettet manuelt gennem at kreditere/debitere konto 7200 Porto og Gebyrer, hvilket min revisor syntes var den bedste måde at løse det på. Men det føles jo ikke holdbart at gøre det i al fremtid.

Hvordan skal jeg angribe dette? Er sikker på at det findes en smartere metod at gøre det på...

Tak for al hjælp! 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er regnskabsmæssigt en uskik at begynde at justere på valutakurser.

Jeg ville bogføre fakturaen som betalt til det fakturede beløb i danske kroner og forskelle på en konto for valutakursgevinster/tab.

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

arose:

Hej!


Måske er det mig som er lidt dum, men jeg synes jeg konstant har problemer med at bogføre betaling på fakturaer udstedt i andre valutaer til udlandet.

Lad mig prøve og illustrere med et eksempeleksempel. D. 9 juni har jeg udstedt en faktura til Norge, på 19.297,00 NOK (17.670,26 DKK) 

Igår har jeg modtaget betling på 17.647,01 DKK. Forkellen er vel at skyldes valutaændringer.

Så under Registrer betaling har jeg tastet dette beløb ind og rettet kursen til det det som passer med det fakturerede beløb. Dog kan Dinero kun tage 2 decimaler her, så der bliver en lille ubetalt rest på 0,10 kr, som jeg også registeret som betalt for at der ikke skal blive sendt ånssvage rykkere etc.

Går jeg nu ind og kigger under Regnskab/Rapporter/Balance så "mangler der" 23.xx kr "ubetalt hos debitorer" eller hvad det nu hedder på konto 53000. Dette har jeg rettet manuelt gennem at kreditere/debitere konto 7200 Porto og Gebyrer, hvilket min revisor syntes var den bedste måde at løse det på. Men det føles jo ikke holdbart at gøre det i al fremtid.

Hvordan skal jeg angribe dette? Er sikker på at det findes en smartere metod at gøre det på...

Tak for al hjælp! 

Hej Hej.

Vil meget gerne ind og kigge på din konto.

Har du mulighed for at sende mig en mail på support@dinero.dk med :

1. ID som står i bunden når du logger ind

2. link til denne tråd

De bedste hilsner

Rasmus

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Det er regnskabsmæssigt en uskik at begynde at justere på valutakurser.

Jeg ville bogføre fakturaen som betalt til det fakturede beløb i danske kroner og forskelle på en konto for valutakursgevinster/tab.

Tja, forbavsende enkeltYes

Differencen er så evt. bankgebyrer og valutakursændringer - Meget enkelt.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 13. May 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny og Henrik (dejligt stede du bor for resten), Tak for jeres svar.

Aha. Det er jo en noget mere elegant og enkel løsning... ;)

Det eneste konto jeg har i kontoplanen som har med valuta at gøre er 

2400 Valutakursdifferencer, import


Kan det bruges selv om det faktik handler om tjenester jeg udfører i udlandet? Eller skal man oprette noget nyt? Hvis ja, hvordan skal det se ud (skal vel være uden moms når det kun gælder betalinger fra udlandet?)?.

Og Tonny, er det OK at inkludere bankgebyrer her eller skal de posteres separat (får en opsamlig med alle begyr sidst på måneden)?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

arose:

Det eneste konto jeg har i kontoplanen som har med valuta at gøre er 

2400 Valutakursdifferencer, import


Kan det bruges selv om det faktik handler om tjenester jeg udfører i udlandet? Eller skal man oprette noget nyt? Hvis ja, hvordan skal det se ud (skal vel være uden moms når det kun gælder betalinger fra udlandet?)?.

Og Tonny, er det OK at inkludere bankgebyrer her eller skal de posteres separat (får en opsamlig med alle begyr sidst på måneden)?

Ja, du kan udmærket bruge den anførte konto til såvel valutakurser og bankgebyrer, da dette alt andet lige vil være mest korrekt, da dette er omkostninger som relaterer sig til salget.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville bruge din konto 2400 og så have en konto for gebyrer. Alle uden moms.

Fra København
Tilmeldt 13. May 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres tålmodighed og hjælp.

Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan berette at dette problem (eller et lignende) stadig eksisterer i Dinero.

Eksempel:

- Oprettet faktura på EUR 1.140,00 (DKK 8.506,68 ved kurs 746,20)

- Betaling registreres som DKK 8.467,92 ved kurs 746,20 (Formularen i Dinero siger at det svarer til 1.134,81, hvilket er korrekt afrundet)

- Posten som oprettes er dog på 8467,95 (3 øre for meget), men kan føres tilbage som 1.134,81 x 7,462

Dinero lader altså til først at omregne fra indtastet beløb til udenlandsk valuta. Og regner så tilbage igen. Denne omregning skaber en fejl, som følge af afrundinger undervejs, som illustreret i eksemplet ovenfor.

Denne fejl kan medføre forkert saldo på de involverende konti.

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Der er ikke tale om en fejl, blot en manglende funktionalitet i Dinero.

Det der sker er, at der opstår et kurstab eller en kursgevinst i det tidsrum, der går fra fakturaen udstedes til den betales.

Herefter skal kurstabet på debitoren (53000) bogføres med fx en konto 2425 for kurstab/kursgevinst.

På Dinero's roadmap står der, at automatisk kurstab/gevinst er noget de arbejder på, på den mellemlange bane.

Jeg tror vi er mange der venter spændt på funktionen - ikke mindst fordi det er tidskrævende at bogføre kurstab/gevinst manuelt vha. debitorkontoen (53000) og så fx en konto 2425.

/anders

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)