Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fagforening er ved at lave en "Vejlegården" på os...

Side 3 ud af 28 (272 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

  Jonas, hvis man først har tegnet en overenskomst som virksomhed, så hænger man på at være "organiseret".
I realiteten kan du godt melde dig ud, men så kan de bare køre møllen en gang til - det virkede jo første gang.

Og hvis jeg melder virksomheden ind og så derefter vil tegne en overenskomst med GA, så kan det være at jeg får lov.
Men det kan også være at de mener at der er en dobbeltkonflik da der nu er to overenskomster. Så vil de stå på den ene side og holde fast i deres overenskomst, men vi kan samtidig risikere at GA finder på at holde fast ved deres overenskomst med os. Derved har vi begge parter på nakken.

Så tosset er det skruet sammen.

/Jesper

Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 203
Fra  Danacord Records Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Fru Hartmann:

Fordi vi her i DK har det frie valg. Fordi der ikke er fagforeningstvang (siges det da).

Fordi de ræverøde djævle ikke skal have så meget magt - hverken over for arbejdstagere eller arbejdsgivere.

Dukkemageren:
Jeg bidrager med 35 års erfaring, og så kan man lytte eller lade være. 

Jeg kan komme på mindst 100 kameler jeg har måttet sluge i gennem tiderne, men jeg er også kommet til den erkendelse som forretningsmand at jeg må opveje hvor mine kræfter skal lægges. Det bliver ikke i politik. Det er fint nok at mene en masse og at have nogle politiske holdninger, - det er bare noget helt andet at drive en virksomhed.

Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 203
Fra  Danacord Records Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:
Det skal vel være op til virksomheden selv, hvilke aftaler den vil underskrive???
Ja, naturligvis. Jeg spørger bare om hvorfor/hvorfor ikke?

Carsten Kvist:
Dette er selvfølgelig noget du kan dokumentere? - Vil du linke til dokumentationen?
Man kan dokumentere noget konkret og objektivt - ikke et synspunkt.

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1557
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,9 stjerner givet af 10 person

Hej Jesper,

Vi har en kunde, også en trykker, som for 1 år siden havde 7 - 8 medarbejder og arbejdede til klokken 8 - 9 hver dag. For ca. 1 år siden fant han et firma i Letland som nu laver alt trykkeri arbejdet. I dag har han 2 medarbejder, ingen maskiner og går hjem klokken 5 - 6 stykker, og han har aldrig før tjent så meget som han gør i dag.

Hvis det du skriver er 100% korrekt så flyt dig efter virkeligheden. 

Op på hesten igen!

Held og lykke! 

Mvh

Peter

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
  Jonas, hvis man først har tegnet en overenskomst som virksomhed, så hænger man på at være "organiseret".
I realiteten kan du godt melde dig ud, men så kan de bare køre møllen en gang til - det virkede jo første gang.

Og hvis jeg melder virksomheden ind og så derefter vil tegne en overenskomst med GA, så kan det være at jeg får lov.
Men det kan også være at de mener at der er en dobbeltkonflik da der nu er to overenskomster. Så vil de stå på den ene side og holde fast i deres overenskomst, men vi kan samtidig risikere at GA finder på at holde fast ved deres overenskomst med os. Derved har vi begge parter på nakken.

Så tosset er det skruet sammen.

/Jesper

Wow, det er jo direkte idioti. Men der er jo noget om det der Mafia halløj når man snakker fagforening.

Jeg har ingen anelse om hvad man kan gøre, udover måske i worst case cenario, opløse firmaet og starte op igen uden at have den tilladelse der fik rodet dig ud i det her skidt. Og så holde sig under radaren igen. Men der er loven sikkert også lavet så det ikke kan lade sig gøre heller. Intet må jo være til arbejdsgivers fordel, åbenbart.

Under alle omstædigheder vil jeg ønske dig held og lykke i kampen.

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Jesper

Jeg er rystet og alligevel ikke.

Forklaring:

For et par år siden var vi 8, de fleste af os voksne, (se længere nede) samlet til en hyggelig dag, som vi plejede. MEN.

Den ene er ansat i den fagforening, der kørte på den nævnte restaurant. Vi talte altid om løst og fast.

Og efter frokosten, talte denne person om sit arbejde og gøren og laden. Vi kom ind på denne restaurant og den nedladende omtale om selvstændige, der bare skal "smadres" hvis de ikke makker ret, fik mig højere op i det røde felt end Bertel Haarder!!.

Min bedre halvdel var med og prøvede på at få mig ned og få den røde arrigskabs farve fra hovedet. "Styr dig osv", fik jeg at vide.

Til sidst var jeg så gal over, at skulle høre på den smøre og samtidig ikke måtte give min mening (som hun godt kender, når bliver sendt afsted),

at jeg rejste mig fra bordet og løftede min pegefinger mod fagforeningsmanden og fnyste "overpamper". Derefter gik jeg en tur på 3 timer langs Flensborg fjord. Det passede med vi skulle til at hjem igen.

Da vi kom hjem om aftenen meddelte jeg, at det var sidste gang jeg deltager i at skal fyldes med sådan en gang l... .

Et firma her i byen blev også annonceret i avisen, at det var forbudt at søge arbejde osv. Jeg samarbejder med dem og et par dage efter skulle jeg bestille noget. Da vi havde ordnet forretningen, sagde jeg "det var da noget af en annonce, I havde i avisen den xx". Og fik en forklaring herpå.

Hvis ansatte er tilfredse med løn, pension, vilkår osv. Så la' da vær.

Iværksættere skal jagtes. Vi bestemmer ikke selv mere, det gør pamperiet.

Men Jesper, hold "fanen" højt (lidt et dårligt ord i denne sammenhæng".

Med det danske system, som det er blevet, får man mere lyst til at flytte lige syd for den dansk/tyske grænse.

Johnny

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,2 stjerner givet af 9 person

@ Jesper

Jeg har meget sympati for dig, men jeg er nødt til at være lidt hård ved dig fordi det virker lidt som om at du lidt er i dine følelsers vold, og derfor ikke er rationel.

Din konkurrenceevne forringes ikke, - nu kommer du til at konkurrere på lige vilkår med de konkurrenter som har en overenskomst Wink

Du har et ledelsesmæsssigt ansvar, og hvis din kernekompetance er at i kan rykke hurtigt udenfor normal arbejdstid, må du tilrettelægge arbejdet efter det. Så kommer du til at betale forskudttidstillæg, men det er langt fra satserne på overarbejdsbetaling. Sådan vil der være flere ting du må nytænke, men nogen umulig opgave er det ikke.

Det vil koste dig penge at få en overenskomst, - ingen tvivl om det. Problemet er bare, at det var en overvejelse/afvejning der skulle have været fortaget inden i ansøgte om godkendelse til at have lærlinge. Det skal du nu ikke ærgre dig over - dels er det godt at du har lærlinge - dels er denne "situation" noget der kunne opstå på hvilken som helst dag. Du ville aldrig kunne vide dig sikker på om en medarbejder er medlem af en fagforening eller ej og kontakter fagforeningen i en eller anden anledning. Oddset for at det sker , øges i takt med antallet af medarbejdere.

MediaMouse er dit barn, - ikke dine medarbejderes. Jeg kan sagtens forstå at du bliver lidt blind omkring arbejdsforholdene for dine medarbejdere, for i har det jo godt sammen og firmaet vækster. Men -når dagen er omme - hvad går medarbejderen hjem med? Prøv at tænke lidt over det.

Der er rigtig mange ting ved fagforeninger jeg som arbejdsgiver ikke er begejstret for. Jeg betaler f.eks 9.000 kr årligt til en faglig klub og det mener jeg egentligt er en udgift fagforeningen skulle afholde af medlemskontigentet, - men fagforeningen har jo forhandlet det hjem i Arbejdsgiverorg. Derved bliver det for mig noget jeg forholder mig til regnskabsmæssigt, - og ikke noget jeg ærger mig over.

Sov nu lidt på det, og få så nogen til at hjælpe dig med det praktiske. Måske ender det med at i må aflive "sådan plejer vi at gøre" - men det er nu ikke altid en dårlig ting. Wink

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hold da op hvor er jeg glad for det her indlæg ... for en lille måned siden var jeg så tæt på " " at sige ja til at tage en lærling ind i virksomheden ... nu kan jeg se at det var rigtig godt at jeg lod være. Jeg tror bare jeg holder mig til at bruge freelancere!

Så kan man jo ikke gøre andet end at have lidt ondt af dem næste gang de brokker sig over mangel på lærepladser.

Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 203
Fra  Danacord Records Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,1 stjerner givet af 8 person

 Raseriet og sprogbrugen i denne tråd overrasker mig ikke, men jeg finder det forstemmende, at så mange er optændt at et glødende had til de røde i almindelighed og fagforeninger i særdeleshed.

Kære venner: Vi skriver 2014 og fagbevægelsen har forlængst droppet konfrontationspolitikken, da der ikke længere er det store behov for den. I nutidens Danmark forhandler og samarbejder man. Det betyder dog ikke, at man slækker på at en aftale er en aftale og at aftaler skal overholdes.Når en given fagforening går ud til en virksomhed, er det efter de regler som arbejdsmarkedets parter har aftalt.

Nuvel, der findes (for mange) eksempler på at sager går op i en spids fordi den ene eller den anden part (og her er den ikke mere hellig end den anden) ikke VIL overholde spillereglerne, som er en af grundstene i den danske model.

Retorikken her på Amino er jo ikke bedre, end ham Pythonrap fortalte om ... at de selvstændige bare skal smadres.

Ud over at have drevet virksomhed med to ansatte, har jeg haft fornøjelsen af at være tillidsmand på flere arbejdspladser og arbejde i den lokale 3F-afdeling. Hverken internt i afdelingen, eller på mange af de kurser og seminarer jeg har deltaget i, har jeg mødt denne gamle, forstokkede indstilling tilmodparten/arbejdsgiverne.

Her, såvel som i Ekstra Bladet, er de de få, ekstreme tilfælde vi hører om. Den sag som tråden handler om, er dog ikke ekstrem. Den handler, for mig at se, om en der af princip afskyr fagforeninger og bare ikke vil, uanset prisen og konsekvenserne for ham selv, sine ansatte og virksomheden.

Fra København
Tilmeldt 25. Jan 10
Indlæg ialt: 74
Fra  Pumacode Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er det som gør os så seje, altså iværksættere. 

Lav den overenskomster, i det store hele betyder det meget lidt, ud over et par timer, og du kan helt sikkert klare det gratis(som et par her nævner).  

Side 3 ud af 28 (272 indlæg)