Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fagforening er ved at lave en "Vejlegården" på os...

Side 5 ud af 28 (272 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Kurt Hansen:
Kære venner: Vi skriver 2014 og fagbevægelsen har forlængst droppet konfrontationspolitikken, da der ikke længere er det store behov for den.

Den er jeg ikke helt med på. Dermed mener du at brug af blokader m.m., eks. som vi så det i Vejlegårdssagen, ikke er konfrontatorisk? Eller stilladsarbejderforeninger / klubber der nedtager og ødelægger materiel hos konkurrenter der ikke har overenskomst?

Hvad skal der så til for at det i din optik er en konfrontation? Det må være en hel del, kan jeg regne ud :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,6 stjerner givet af 8 person

1. Fagforeningen burde have indledt dialogen på en mere venlig og diplomatisk måde, selvfølgelig.

2. Men fejlen er helt på din side. Du kan naturligvis ikke tillade dig at have en virksomhed på det danske arbejdsmarked med ansatte, uden at indgå overenskomst.

Det er i hvertfald min klare opfattelse af tingene.

Fra Krarup
Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvem bestemmer om man kan "tillade" sig det?

YourBanker - Sammenlign lån og få gratis tips og tricks

Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Mar 13
Indlæg ialt: 104
Fra  www.letswork.dk Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Smadre din virksomhed? hvordan kan de det?

Og minder deres arbejdsmetoder ikke om et kartel?

www.letswork.dk - Bringing brains to business!

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Roar Mohammed Johansen:

2. Men fejlen er helt på din side. Du kan naturligvis ikke tillade dig at have en virksomhed på det danske arbejdsmarked med ansatte, uden at indgå overenskomst.

Det er i hvertfald min klare opfattelse af tingene.

No

Du lever vist i stenalderen.

Hvorfor tror du der er flere unge der vælger at være uden fagforening Wink

Hvorfor tror du der kører så store kampagner p.t. omkring gule fagforeninger og arbejdsgiverforeninger (KRIFA , Det Faglige HUS m.m.) Wink

Hvis der netop ikke var utilfredshed med "Den Danske Model", som er et stort spørgsmål egner jeg til nutidens arbejdsmarked Wink

Denne efterhånden gamle model, blev jo lavet under helt andre arbejdsforhold, hvor der bl.a. ikke var noget der hed fjernarbejde (arbejde hjemmefra) m.m.

Og Danmark er det eneste land i verden med den model, hvor det er arbejdsgivere og lønmodtagere der alene står for forhandlingerne, herunder løn m.m., som politikerne ikke blander sig i, som .eks. i Tyskland m.m. 

Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 203
Fra  Danacord Records Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

igang:
Den er jeg ikke helt med på. Dermed mener du at brug af blokader m.m., eks. som vi så det i Vejlegårdssagen, ikke er konfrontatorisk?
Jo da, det var den ... fra begge sider. jeg skrev også i et tidligere indlæg, at der er nogle få, beklagelige tilfælde.

Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 203
Fra  Danacord Records Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Og Danmark er det eneste land i verden med den model, hvor det er arbejdsgivere og lønmodtagere der alene står for forhandlingerne, herunder løn m.m., som politikerne ikke blander sig i, som .eks. i Tyskland m.m. 
Er lige præcist dét ikke værdifuldt? Gud fri mig for et arbejdsmarked, hvor det er Christiansborg der bestemmer.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper:

Jesper Norbøll:
Jeg har brug for nogle indspark i denne sammenhæng, for jeg kan godt at denne sag kan gå hen og blive grim:

Lad os lige få spillereglerne på det rene først:

1. Du kan ikke tvinges til at indgå en overenskomst med mindre 50% af dine ansatte kræver det.

2. Fagforeningen kan godt kræve af deres medlem at han laver konflikt (dvs. strejker), men det er kun et spørgsmål mellem dem og ham. Da du ikke har indgået nogen overenskomst, så kan du bare konstatere at han nægter at arbejde og tage konsekvensen af dét med en øjeblikkelig bortvisning. Din medarbejder vil formentlig hellere skifte fagforening end at miste sit job, men uanset at du ikke fyrer ham skal du ikke betale løn.

Situationen vil - rent praktisk - være, at du har en arbejdsplads hvor fagforeningen ingen medlemmer har og selvom de godt må lave en blokade (ikke fysisk, men stå med skilte og anden chikane) så sker det kun hvis du bliver udvalgt som symbol, ligesom det skete for Vejlegården.

Blokader/konflikter mod virksomheder, der ikke har modpartens egne medlemmer er meget upopulære.

Hvis du føler dig presset til at indgå en overenskomst, så står det dig frit for f.eks. at vælge De Kristelige. Gør du dét (og overholder overenskomsten) så må et LO-forbund ikke konflikte mod dig.

Yes

Endelig et indlæg, der har indsigt i, havd tingene drejer sig om.

Det danske arbejdsmarked er en gråzone og folk udtaler sig om forhold de ikke har indsigt, desværre og derfor er der også mange misforståelser omkring emnet.

Men i mit tilfælde kunne man også spørge om det er rimeligt, at for at tage en datter i lære, er det så rimeligt at jeg skal tvinges til at lade mig organisere Wink.

Hilsen fra en der også står på den sorte liste, sammen med for øvrigt rigtig mange andre selvstændige også. Og flere af dem med lærlinge og de fortsætter. Kender selv flere af dem, og holdningen er de lader sig ikke tvinge af en fagforening.

Er det ikke i Grundloven der bl.a står at vi har:

Organisationsret - forsamlingsret - ytringsfrihed - m.m.

Hvor er det store henne det står at trådstarter, selvfølgelig også skal have lov til at vælge Wink  

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kurt Hansen:
Er lige præcist dét ikke værdifuldt? Gud fri mig for et arbejdsmarked, hvor det er Christiansborg der bestemmer.

No

Ja det er selvfølgelig en flok fagforeningspampere får lov at bestemme, som bl.a. intet ved om virksomhedsdrift m.m.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

Kurt Hansen:
Her, såvel som i Ekstra Bladet, er de de få, ekstreme tilfælde vi hører om. Den sag som tråden handler om, er dog ikke ekstrem. Den handler, for mig at se, om en der af princip afskyr fagforeninger og bare ikke vil, uanset prisen og konsekvenserne for ham selv, sine ansatte og virksomheden.

Nej, her er det et helt konkret tilfælde vi hører om. Det er ikke en 'principiel afsky' for fagforeninger, som jeg har læst, men maksimalt en 'principiel afsky' for den afpresningsmetode, som der anvendes men er et lovligt våben i den danske model.

Jesper kan/bør være ligeglad med alle indlæg, uanset om de er for/imod, der handler om folks egne politiske/følelsesmæssige holdninger til denne sag. Det er i sagens natur en regulær magtkamp, der handler om hvem der skal bestemme arbejdsforhold og lønninger i Jespers virksomhed. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Side 5 ud af 28 (272 indlæg)