Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordele ved ansættelse

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i den situation, at jeg søger arbejde i øjeblikket. Jeg sender ansøgninger af sted hver dag, men mange skriver, de ikke har brug for arbejdskraft. Jeg har derfor skrevet på min Facebook profil, at jeg eventuelt starter noget op selv, og der er allerede folk, som har skrevet, at de har nogle opgaver, som skal laves.

Jeg har en bachelor i e-konceptudvikling. Derfor bliver der fokus på udarbejdelse af nye og eksisterende koncepter, ide-udvikling, markedsundersøgelser samt design og vedligeholdelse af hjemmesider.

Jeg tænker på at få en med i forløbet. En som eventuelt kan hjælpe med at starte det op. Nu er mit spørgsmål så omkring selve ansættelsen af en mulig medarbejder.

Jeg kan ikke tilbyde fuld løn, men jeg tænker på, at hvis vi i starten deler overskuddet, og han eventuelt får en anpart i virksomheden. Er det noget, som kunne være en god måde at gøre det på? Jeg vil stadigvæk gerne stå ene om selve ejerskabet, men der må være nogle muligheder for at gøre det mere attraktivt for en kommende medarbejder, som skal hjælpe med at starte det op. Derfor tænker jeg på, om I eventuelt har bud på nogle fordele jeg kan tilbyde, når jeg ikke i starten kan udbetale fuld løn.

Håber I har nogle bud. På forhånd tak for hjælpen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Du skal skal alligevel overveje et selskab, hvis du skal have ansatte. Du kunne tilbyde ham nogle medarbejder b-anparter, så han får den samme interesse i virksomhedens succes. Hvis du selv beholde A-anparterne, så forbliver du den ejer der bestemmer.

mvh

Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andreas.

Rigtig mange tak for dit svar. Kan se du er advokat, er det korrekt?

Når jeg skal overveje et selskab, tænker du så på at jeg registrere det som virksomhed med et CVR nummer? Kan jeg så f.eks. i starten registrere det, som en virksomhed, der ikke koster penge at registrere selvom vi er to i virksomheden?

Og så nævner du a og b-anparter. Kan du fortælle lidt mere om det, og kan jeg kun gøre det, hvis jeg har en registreret virksomhed?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas :
Kan jeg så f.eks. i starten registrere det, som en virksomhed, der ikke koster penge at registrere selvom vi er to i virksomheden?

nej I et selskab vil der som minimum være udgift til lovpligtig arbejdsskadeforsikring for ejer og ansat uanset løn, omsætning og indtjening som her fra styrelsen LINK - regn med lovpligt udgift 2 x 1200 kr hvis du er ejer og den anden er ansat (eller ejer) i alle fald i selskab. I personlig virksomhed er det ikke et krav.

Dertil måske udgift til hjælp med årsregnskab (men det MÅ man gerne klare selv hvis man kan) samt ved løn mulig udgift til ATP, barsel, aud, aer o.l. baseret på lønnen (0 løn 0 udgift)-

Mulig udgift til erhversaffaldsafgift (samme i personlig) samt nok større risiko til udgift til erhvervskonto i banken/oprettelse/gebyr - men kan også være gratis

Endeligt udgift til stiftelse mindst 670 kr gebyr EN gang kun og hvis du skal ha advokat til at stifte nok en 1300 kr mere i engangsudg. + evt udgift til opsætning af afgtale om a og b anparter (ja i selskab)

Det jeg siger ikke er IKKE at det er dårlig ide med selskab den kan sagtens være fin, også i form af ikke at ha personlig sikkerhed (eller begrænse den i alle fald), blot svar på dit ? om evt udgifter

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Mange tak for dit svar. Hvad hedder den form for selskab, som du beskriver.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Selskaber med anparter (og mulighed a og b anparter med forskellig stemmret osv) er typisk ApS - IVS og A/S og for dit vedkommende nok fokus på to første og nok i forhold til hurtigt at kunne give glæde af anparter til en ansat - ApS. Det er kun i selskaber man har anparter som en hurtig forklaring.

Alternativet er personlig virksomhed som enkeltmandsvirksomhed (som andre ikke kan eje del af) der kan ansætte andre - eller I/S som har to eller flere personer som ansvarlige ejere, og kan aftale fordeling af overskud og andet - men hvor det er vanskeligere at lave aftale der svarer til a og b anparter på forhånd i et arbejdsforhold

Du kan læse om den store forskel på personlig virksomhed (inkl. I/S) og selskaber  HER I DETTE LINK 

Det kan også være du skal være opmærksom på hvordan din partner skattemæssigt behandles. Ses han som lønmodtager skal han ha løn med a skat - vil du bruge den med a og b anparter hvor han loves anparter som tak for en arbejdsindsats, vil der være en del skatteteknik at takle men den er så stor, at jeg ikke kan svare i detaljer, men vil anbefale en revisor til at sætte de ting op - og til aftalen i det hele taget, med en makker der arbejder gratis eller næsten gratis mod senere ejerskab  mener jeg også det vil være klogt med en egentlig juridisk rådgivning der opsætter så BEGGE kan være trygge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Det er korrekt, at jeg er advokat.

Du kan stifte et iværksætter selskab (IVS) med 1 kr. i kapital.

I kan selv bestemme hvor stor en del af kapitalen på 1 kr., som hver af jer skal indskyde, og dermed størrelsen af den proccentdel af virksomheden hver af jer skal eje.

Vedrørendde A og B aktier, så kan systemet benyttes, hvis ejeranddel og ejerindflydelse ikke skal følges af. Fx hvis man ønsker at tilbyde andre ddel i overskuddet, men ønsker at være den der bestemmer.

Du kunne også tilbyde din samarbejdspartner en option, så han ikke bliver ejer til at starrte med, men senere får mulighed for at købe anparter, hvis virksomheden når nogne bestemte mål.

Jeg kan se, at Stakemannn stadig tilbyder stiftelse af iværksætterselskaber for 1 kr., så det er ikke dyrt at stifte et sådan selskab.

 

MVH

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)