Det er første gang jeg fakturerer til en kunde i udlandet samtidig med at jeg er ret ny i faget. Jeg har en udlandsk kunde bosiddende i Schweiz med virksomhed i Schweiz. Jeg sender en faktura til kunden med dansk moms (lad os sige 12.500 DKK inkl. moms) og kunden betaler så denne faktura. Det slår mig dog lige at Schweiz ikke er en del af EU og jeg tænker så, at andre regler må gøre sig gældende?? Spørgsmålene der dukker op i mit hovede: 2. Hvad gør jeg nu? Skal jeg betale momsen tilbage til kunden eller hvordan? 3. Lad os antage at jeg i mellemtiden har udført arbejde til kunden som svarer til momsen, kan jeg så på nogen måde "annullere" momsen eller udligne momsbeløbet så det ikke står påført som moms men blot som en del af hele fakturaen uden moms? Kunden er utrolig langsom om at reagere og betale sine regninger, så hvis der findes noget alternativt hvorpå jeg ikke skal sende alt mulig frem og tilbage med kunden, så hører jeg også gerne om dette. |
jabasas:1. Burde fakturaen i første omgang være sendt afsted uden nogen som helst poster for moms?
2. Hvad gør jeg nu? Skal jeg betale momsen tilbage til kunden eller hvordan?
1) Er der tale om en vare som er eksporteret til land udenfor EU skal der ikke pålægges dansk moms.
2) Lav en kreditnota til kunden. Lav så en faktura uden moms til kunden,
3) Fakturer kunden på helt normal vis. Mht betaling modregner du bare men de penge du allerede har fået for den betalte moms.
Ravn