Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et surt opstød - Hvorfor skal det være så besværligt? Jeg havde egentlig forstået, at iværksætteri var vigtigt...

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 3 person

Jeg ved ikke, om det her, er det rigtige sted at skrive alt dette. Men jeg håber bare at nogen vil læse det. Og tænke over det, hvis det ikke er noget folk tænker over i forvejen...

Jeg elsker at arbejde... Jeg ville bruge al min tid på at lave kunsthåndværk og smykker, hvis det kunne lade sig gøre. Jeg ELSKER det jeg laver!

Men jeg KAN IKKE FORSTÅ HVORFOR, det skal være så besværligt, rent faktisk, at tjene penge på det.. Man skulle jo tro, at det var en "win" situation for alle, hvis jeg kunne klare mig selv og skabe min egen indkomst, som jeg i øvrigt meget gerne ville betale skat af.. Men mit fokus bliver konstant tvunget væk fra det, der rent faktisk skulle forstille at være det vigtigste, nemlig at producere de ting, jeg skulle tjene penge på..

Jeg er egentlig ikke interesseret i at være iværksætter..  Jeg gider ikke bruge timevis på regnskab og andet, jeg ikke aner noget som helst om. Jeg vil bare gerne lave det JEG er god til. Det frustrerer mig uendeligt, at det ikke kan lade sig gøre.

Jeg tjener slet ikke nok, til at hyre andre til at ordne, det jeg ikke kan finde ud af, for mig. Jeg tjener faktisk ikke noget. Og det kommer jeg ikke til, så længe de ting ikke bliver ordnet. Det er netop det, der holder mig tilbage, fra at springe rigtigt ud i det. Jeg er nødt til at gøre det hele selv. Og jeg synes det virker uendeligt indviklet. Og det er jo kun mig selv, det ender med at gå ud over, hvis ikke jeg får det gjort ordenligt..

Ja, jeg er oprigtigt bange for, at jeg kommer til, at bruge så meget tid, på at skulle finde ud af alle de ting, jeg ikke har forstand på, at mit grundlag for overhovedet, at starte en virksomhed forsvinder... Og det er jo skide ligegyldigt, at jeg ved en masse om regnskaber og regler, hvis jeg ikke har tid og overskud, til at arbejde med mit arbejde. Og det har jeg ikke.. Mit mentale overskud styrtdykker hver gang jeg kommer i tanke om, at jeg stadig ikke har styr, på de grundlæggende ting, jeg burde have styr på, for overhovedet at kunne sælge, det jeg laver..

Jeg ved godt, at man ikke behøver være momsregistreret, så længe man tjener under 50.000 kr om året, og det regner jeg ikke med, at komme til lige med det første. Det gør det jo lidt nemmere.. Måske.. Hvis jeg sælger noget skal jeg jo stadig opgive det til skat og have bilag og kvitteringer og fakturaer og p** og l*** på alt. Hvordan skriver man kvitteringer? Og skal man virkelig skrive kvitteringer på alt? Hvis man f.eks står med en bod på et marked. (Skal jeg, egentlig, også til at have styr på regler om returret og garanti og den slags?)(I øvrigt har jeg læst at "Erhvervsmæssigt salg fra staderne kun må foretages af stadeholdere, der er momsregistrerede." Hvad betyder det? Skal jeg så være momsregistreret alligevel? Ville det i grunden, være en fordel, for mig? Og hvad indebærer det så? (Hvad med bankkonto?)) Det nemmeste er vel at have et kasseapparat, (Ønsker jeg i så at tage imod betaling med dankort og lignende, for så skal jeg jo også til at undersøge dankortterminaler...) og det er jo en investering, men hvor mange penge vil jeg bruge, før jeg ved, at det kommer til at gå.. (Tjah, hvad gør man egentlig generelt, når man køber materialer... ?) Jeg er ikke interesseret i at låne penge til opstart. Jeg kan faktisk slet ikke låne penge.. Og jeg ville egentlig også gerne, bare arbejde mig stabilt opad, helt stille og roligt. Så jeg kommer ikke til, at starte op med et brag og alle de rigtige redskaber og kasseapparat og... Og det er vel okay.. Eller.. Så er jeg bare tilbage ved det med kvitteringer... Kommer jeg nogensinde videre? Jeg ville jo bare gerne sælge et par øreringe...? Huh?

Var det en lidt indviklet smøre, med en masse spørgsmål, blandet rundt i hinanden? Godt. Det var lige det der var meningen, for det er sådan det forgår inde i mit hoved... Jeg har læst en del, både her på Amino, men også på Skat og Virk osv. og jeg ved ikke om jeg bliver klogere eller mere forvirret.. Jeg er absolut klar over, at jeg nok ikke prioritere, det jeg tænker over, rigtigt. Men jeg aner jo ikke, hvad jeg skal prioritere og hvor jeg skal starte..? Hvor skulle jeg vide det fra?

Denne onde cirkel, har desværre gravet mig et meget dybt hul... Når jeg i forvejen står med nogle personlige problemer og jeg i øvrigt, oveni har i mente, at det også er mig selv, der skal stå for alt arbejdet, med at markedsføre, (Butik, hjemmeside, webshop, blog, torvedage, markeder, vitiskort, reklame... Alle de ting behøver jeg jo slet ikke overveje, før det grundlæggende er på plads, derefter må jeg tage det, en ting af gangen, det ved jeg godt, men ja, jeg har da alligevel tænkt over det og det er vel godt nok?) så må jeg indrømme, at jeg er ind imellem, er tæt på, at opgive det hele.. Det er desværre ikke en mulighed. Jeg KAN simpelthen ikke lade være. Og det gør det egentlig bare endnu mere frustrerende.

Kunne man, for filan, ikke gøre det nemmere ? Er det ikke i alles interesse, at iværksættere, som arbejder for deres EGNE penge, som ikke koster staten noget, men tilgengæld betaler en masse i skat, har det så nemt som muligt og har mest muligt overskud til at lave det, der er allervigtigst for at, lige netop deres virksomhed, stortrives, i stedet for at skulle brydes med papirarbejde og regler på regler på regler, med enkelte undtagelser, som et eller andet fjols har siddet og fundet på, skulle være smart.. ?

Jeg er jo tydeligvis ikke ekspert, men ind imellem ville jeg ønske, at nogen ville smide hele systemet ud og starte forfra, for det virker som om, der er bygget uendeligt mange ting, oven på ting, der er bygget ovenpå, for at løse problemer og huller, i andre ting, der er bygget ovenpå. Og alt det ender man, som lille privat person, med at skulle have styr på? Jeg gider ikke.

Jeg vil bare gerne have lov, at leve mit eget liv...

Jeg er klar over, at det nok ikke bliver ændret, indenfor den tid jeg har til rådighed. Jeg er nødt til, at tage den hårde vej.

Men for fremtidens skyld, kunne mange ting så ikke gøres meget nemmere og mere simple ?

Fra Hyrup
Tilmeldt 10. Jul 08
Indlæg ialt: 266
Fra  BRIGITTA MATHILDE Reolmontøren Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

WOW!

Ja sikke et opstød. Og jeg kan give dig ret i mange af de punkter du fremlægger. Det er meget komplekse systemer man skal sætte sig ind i og det tager noget tid. 

Mine råd til dig:

1) Lav en liste hvor du skriver de emner op du mangler viden omkring

2) Start fra en ende af - spørg i forum på konkrete udfordringer

3) Find en sparringspartner der kan give gode tips

4) Find et netværk hvor der er kloge mennesker der gerne vil hjælpe

5) Deltag på gratis iværksætter kurser der omhandler dine emner fra listen

6) Gør brug af gratis rådgivning på diverse innovationshuse

Men allerførst - træk vejret dybt! 

Når jeg er stresset og frustreret tænker jeg ikke klart. Måske du også har det sådan? Listen med dine mål (gerne med deadline for færdiggørelse) kan give dig ro i maven. Du finder frem til hvad du skal fokusere på og kan derfor lettere afsætte tid til at finde svarene. Så har du mere overskud til at tænke kreativt, når du sidder og laver smykker. 

Og velkommen i iværksætter klubben ;-)

Brigitta Mathilde

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Arrrh - så er det heller ikke sværere Big Smile

For 211 kr. har du et webhotel og et domænenavn, og 3 klik senere har du wordpress installeret som du kan udbygge. Kan du søge på Google kan du få alt fra en enkel blog til en flot webshop med få museklik.

Regnskab? Hos Vistaprint kan du få et stempel med navn og adresse for 100 kr. og i boghandeleren hhv. en kassekladde og en kvitteringsblok for 150 kr.

Skat.dk kan du selv skrive dit salg på selvangivelsen.

Thats it!

HVIS.... du så gerne vil have fradrag for dine udgifter så det kun er fortjenesten du skal betale skat af, - så er det jo dig selv der skaber udfordringen, - ikke samfundet. 

HVIS....du forventer at omsætte for mere end 50.000 kr. årligt har samfundet da ganske vist bestemt at du skal momsregistreres, men så kan du benytte DINERO som er et nemt og gratis regnskabssystem der guider dig hele vejen.

SELVFØLGELIG skal du da vide noget om dine kunders rettigheder og lovgivning, - det forventer du vel også af de butikker du selv handler i? Du behøver jo ikke at kunne det udenaf, - tag afsæt i din egen konkrete situation. Mange spørgsmål kan også besvares her på Amino, - ganske gratis.

Meeeen, - hvis man vil se problemer som andre er skyld i er der masser at tage fat på.

Men start med dig selv først.

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Indlæg foreløbigt slettet, pga. behov for nærmere overvejelse..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Dukkemageren:

Arrrh - så er det heller ikke sværere Big Smile

Meeeen, - hvis man vil se problemer som andre er skyld i er der masser at tage fat på.

Men start med dig selv først.

Yes

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hr. Dukkermager. Du kan jo godt sidde og sige at det er nemt, når du ved det hele og har erfaring med det..

 

Det med købers rettigheder, havde egentlig ikke så meget med det hele at gøre, det var et sidespørgsmål der er sprunget op i hovedet på mig, under overvejelserne af alt det andet. Det er noget jeg SKAL have styr på, det ved jeg godt. Det var egentlig med, for at pointere, at der i forvejen ER rigtig mange ting, man skal huske at have med i overvejelserne.. Det samme med alle tingene, som hjemmeside og webshop..

Mit problem er skat og moms.. Jeg har læst og jeg har fået forklaret og jeg synes stadig, det er et værre roderi. Jeg føler mig som en total idiot..

 

Nu bliver det helt lavpraktisk, for at jeg lige kan finde hoved og hale i det…

Det korrekt forstået, at hvis jeg sælger noget, så skal jeg betale skat af det, jeg tjener på det.. Det er min indtægt.. Jeg har selvfølgelig nogle udgifter, til at lave det jeg sælger, og de penge jeg bruger på materialer osv. kan jeg trække fra de penge, jeg har tjent, så jeg kun behøver betale skat, af det der er i overskud?

Det giver vel god nok mening.. Og det er sikkert heller ikke så svært, at finde ud af i praksis. Det gør jo ikke, at det ikke kan være meget arbejde i det.. Men det er okay. Det er fint. Det er fair. Det giver mening. DET vil jeg gerne.  

 

Uanset hvor meget jeg bliver guidet igennem det, er MOMS til gengæld en ting, jeg simpelthen ikke fatter, hvorfor findes… ”Skat og Moms, det er to helt forskellige ting” bliver der sagt.. Men hvorfor? Det hele er penge man betaler til staten, hvorfor kan man ikke nøjes med, at betale en gang? Jo jo, så kommer det til, at se ud som om, man betaler meget mere, men vil man ikke også hellere det, end at blive snydt til at betale mere og dertil, skulle lave dobbelt så meget irriterende papirarbejde?

Det er jo besværligt for alle… I bund og grund er det jo køber, der skal betale mere for en vare. Det er irriterende for køber. Køber tænker ”Hvorfor skal sælger have så mange af mine penge?” Men det er jo bare ikke sælger, der får pengene… Det er købers penge, så sælger kunne i princippet være ligeglad (Hvis man da er ligeglad med sine kunder) Men sælger skal bare ligge og rode med, at få sendt de penge videre til staten, med mindre, sælger selv er køber af noget andet. Så har sælger sent momsen videre også skal man NATURLIGVIS ikke betale to gange? Det kan vel ikke diskuteres, at det er ekstra arbejde for sælger, som egentlig absolut ikke, kommer sælger til gode, på nogen måde?

Og det er vel også besværligt for staten selv, fordi de skal have mange flere mennesker, til at sidde og administrere alt dette..? Men det giver selvfølgelig jobs… Og så er det måske, det hele værd, eller hvordan skal det forstås?

Jeg synes det lyder en smule absurd, hvis jeg skal være helt ærlig…  

Staten har gjort alle, der sælger noget, til dens skatteopkrævere..? Det er snedigt.. Og lusket..

Eller er jeg TOTALT galt på den? Hvis det er tilfældet, at jeg tager fuldstændigt fejl, så kunne jeg godt tænke mig, at det, at jeg kan rode så meget rundt i det, i sig selv, blev opfattet som et tegn på, at det virkelig ER for besværligt...

 

Ja, problemer andre har skabt er der desværre masser af. Men hvorfor i alverden er der ikke nogen der løser dem? Det er DET, der var min pointe…

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er faktisk meget snedigt at få folket (de selvstændige) til at opkræve nogle af skatterne og afgifterne for sig... hvis de skulle opkræve det hele selv ville det nok ikke være muligt at opkræve nær så meget som de gør nu.

Det behøver dog ikke være svært at være selvstændig... man kan da betale sig fra det man ikke gider.

Men ikke alle nye virksomheder har rådt til at outsource hele sin administration, desværre... så man kunne da godt ønske sig det var lidt nemmere at drive virksomhed :-)

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hr. Julemand.. Du har forstået mit budskab Yes

Fru Hartmann.. Hvis det du mener er, at jeg udelukkende lukker brok ud, vil jeg gerne beklage.. Men jeg tror så heller ikke helt, du har forstået hvad jeg mener.. Faktisk ved du og i andre, jo slet ikke noget om mig.. Jeg ville ikke side og fortælle om, hvordan mit liv generelt, slet ikke har været nogen let vej, indtil videre, Men jeg vil gerne slå fast, at jeg ABSOLUT går ind for hårdt arbejde og at jeg 100% mener, at man selv, er sit eget ansvar..

Faktisk mener jeg ikke alene, at jeg selv, er mit eget ansvar.. Jeg mener også, at resten af verden er mit ansvar, det er derfor jeg skriver..

Hvis man synes, at noget, andre har skabt, er et problem, så SKAL man vel brokke sig?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,8 stjerner givet af 4 person

Hej Lærke

Meget kreative hjerner passer ikke ind i det bureaukratiske system som det er at være selvstændig - men fortvivl ikke for du har en gave i form af din kreativitet, som mange i sidste ende nok vil misunde dig.  Gør det du er god til og lad andre tage sig det praktiske og røv kedelige ting såsom moms og regnskab .... osv osv.

Få dig evt. en mentor / sparingspartner som kan hjælpe dig videre.

Held og Lykke

Ravn  

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)