Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero bogføringsprogram

Side 3 ud af 8 (75 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

WinkYes Det bliver så spændende og høre hvad bogføringen ender med.

Wink Efterposteringer er vel fortsat tilladt ??

uden at vide det endnu - tror jeg som ikke Tonny mener der skal efterpostering til med den work-around hvis man bare forstår hvad den bestod af -

Bare at det jo slet ikke er spor smart for folk der måske ikke kan bogføring og at det er en klar mangel ved programmet

Hvis folk ikke regner rigtigt eller vælger rigtig konto vil det gi fejl, men som anvist i min work-around skulle der nødigt blive behov for efter postering (håber jeg) Big Smile

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

John, jeg forstår udmærket din pointe.

Men et regnskabsprogram på denne måde, det er ikke optimalt.

Jeg sidder faktisk og er temmelig overrasket over, at det ikke var en joke...

Overholder dette bogføringsloven og bogføringsvejledningen? Det må vel undersøges nærmere, bare ikke lige nu!

Hvordan afstemmer man banken, når man har mobiltlf., PC og tilbehør m.v., (måske 20-30 bilag årligt) hvor der posteres andele af moms direkte på bankkontoen? Ikke noget under, hvis der går "kage" i bogholderiet.

Det må da være muligt at undgå bankkontoen, og eks. anvendes kassebeholdningen eller en fordelingskonto, således posteringen i banken præcis matcher det beløb, som også er trukket i banken. Jeg går ud fra, at det ikke er muligt at bogføre i en såkaldt trekantspostering, idet der kræves en modkonto på alle posteringer.

Vi tale jo trods alt om "Danmarks Nemmeste Regnskabsprogram" (Ironi kan forekomme).

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

WinkYes Det bliver så spændende og høre hvad bogføringen ender med.

Wink Efterposteringer er vel fortsat tilladt ??

uden at vide det endnu - tror jeg som ikke Tonny mener der skal efterpostering til med den work-around hvis man bare forstår hvad den bestod af -

Bare at det jo slet ikke er spor smart for folk der måske ikke kan bogføring og at det er en klar mangel ved programmet

Hvis folk ikke regner rigtigt eller vælger rigtig konto vil det gi fejl, men som anvist i min work-around skulle der nødigt blive behov for efter postering (håber jeg) Big Smile

vh John

Hele dette scenarie kunne faktisk blive et af de tilfælde, hvor jeg ville forespørge kunden, hvorvidt vedkommende selv ville afstemme sin bank eller overlade dette til mig mod timebetaling....

Med sådanne bankposteringer kan det blive dyrere at bogføre den private andel af momsen end at få foretaget afstemningen af bankkontoenSkype-Crying

@Ib - Efterposteringer er stadig tilladt, men der skal jo også gerne være en dybere mening med "galskaben" end at sidde og korrigere småbeløb.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt at metoden ville virke i alle fald og jeg kan se at hotel moms og rep moms halv og kvart findes - men stadigt - man kan ikke ændre eller undertrykke moms på en konto hvis man vil ha ex halv moms på en printer man har købt og man vil bogføre den under noget med kontorudstyr hvis det er en konto med fuld moms

Må jeg høre, hvordan ville du i praksis i summa, bogføre en printe hvor ejeren ærligt mente den blev brugt 60/40 f.eks - noget der jo heller ikke der er standard procent til - uden at skulle over momskonto

Jeg ville føre det hele på kontorudstyr med moms, og så i linje 2 bogføre de f.eks. 40% af momsen der ikke var fradrag tilbage 

Har du en anden work around for det scenarie hvor momsen IKKE er en af standarderne som de ligger i dinero og summa -  så man slet ikke skal bogføre over to linjer i ex summa?

---------------------------------------------------------------

Hvis der er ført 112 kr op varekøb uden moms og 8 kr på moms og dermed 120 kr mod bank hvor de 120 kr er hævet da printeren til 120 blev betalt med kort, skulle bank da også meget gerne stemme og var det ikke via bank - så kreditorer udestående eller hvad som helst andet og det skulle da gerne stemme med de 120 kr stadigt

Men JA "danmarks nemmeste regnskabsprogram" (vist flere der mener de har titlen) som altså har rep og hotel moms på respektive konti, mangler at man kan undertrykke moms -

At folk selv skaber satserne tror jeg dels ikke ret mange programmer opfordrer til dels tror jeg ikke folk i alm klarer at lave en 40% af momsen sats. Halv moms hedder ikke teknisk som sats 12,5 men 11,11111 og kvart ikke 6,25 men 5,644 osv (da det er op mod beløb inkl moms) i programmerne.

(du kan sagtens lave tlf eller internet med halv moms eller kvartmoms som ny konto i summa .- bare ikke med ex 70 --40 eller 33% - de fleste går nok på kompromis med fordelingen og tager altid en af de to alternativer omend det strengt taget ikke er korrekt)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

John, vi netop ikke uenige i selve bogføringen af den private andel af momsen.

Min anke går på

  • at der er en fast modkonto
  • at det ikke er muligt at vælge eller fravælge moms på posteringen
Den faste modkonto gør jo, at du ikke kan foretage en trekantspostering.
Jeg ville under ingen omstændigheder anvende bankkonto, men derimod enten en fordelingskonto eller kassen, idet disse ved afslutningen af bogføringen af bilaget er i 0,00.
Cookie - John Hannover:

Må jeg høre, hvordan ville du i praksis i summa, bogføre en printe hvor ejeren ærligt mente den blev brugt 60/40 f.eks - noget der jo heller ikke der er standard procent til - uden at skulle over momskonto

Jeg ville føre det hele på kontorudstyr med moms, og så i linje 2 bogføre de f.eks. 40% af momsen der ikke var fradrag tilbage 

Denne er jo ligetil i Summa, da du kan undertrykke momsen, så bliver det netop, som du selv beskriver det. Men der er jo her kun trukket det korrekte beløb på banken.
Eks. 
Kontorudstyr, debet og kredit bank
Moms privat, debet indgående moms og kredit kontorudstyr uden moms.
Konklusionen må vel også være, at automatik kan være godt, men fleksibilitet er nu også en god ting.
Problemet opstår netop, hvis man ikke kan følge posteringerne fordi originalposten bliver splittet til "atomer". Her kan der være en overtrædelse af bogføringsloven...
Du kan have ret i, at banken i dit tidligere eksempel stemmer, men ser man en kontospecifikation med en masse debiteringer og krediteringer (bogføring og tilbageførte posteringer), som alle relateres til banken, så kan man kun bede til, at banken så også stemmer, således alle andre posteringer også er foretaget korrekt. Hvis man skal i gang med en bankafstemning med mange opsplittede beløb, så bliver det meget hurtigt en rimelig uoverskuelig affære.
Selvfølgelig kan denne problemstilling løses. Man behøver jo ikke kigge så langt væk for at se, hvordan andre har løst dette.
Det er så relativt enkelt, når man forstår et bogholderi og systematikken, men for den uerfarne er der ikke langt til, at hele bogføringen simpelthen "sejler" og den uerfarne ikke kan gennemskue, hvor og hvordan fejlene er opstået eller for den sags skyld løses.
OBS! Det er ikke kun Dinero dette handler om, men også andre regnskabsprogrammer.
Tonny
Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

OBS! Det er ikke kun Dinero dette handler om, men også andre regnskabsprogrammer.
Tonny

Ja jeg oplevede Billy Billing med tilsvarende problemer i relation til moms

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg valgte bank i eksemplet ud fra den var betalt direkte med 120 kr over bank - men kunne også ha valgt kreditorer øvrige hvis ikke de 120 kr var hevet ud af banken samtidigt. 

Din metode med at føre det hele på en konto med moms hvor ex printeren hører til og så føre de 40% tilbage ville jeg også bruge (har brugt) men resultatet er stadigt i forhold til at bogføre direkte på momskonto, at de 40% nu skal bogføres fra moms og tilbage til udgift printer.

Totalt enig i det er smukkere og i at det eliminere fejl mere, men lidt sværere at forklare dinerobruger grundet netop manglende mulighed kredit/debet - for man skal i stedet her køre + eller minus - og det mente jeg gav større fejl mulighed end for begge linjer at ha samme modkonto (kreditor/bank)

Bare vi er enige om, at hvis det er en underlig delt moms (ikke en standard) skal vi ud i to linjer og den ene direkte fra momskonto til udgift er jeg da beroliget med jeg ikke var galt ude

Eneste andet om hvordan man går -  jeg har kunnet finde på hele nettet - var denne som også martin123 bakkede op og som også bogfører direkte på momskonto (ledte først nu - men jo samme metode)

Største problem er mangel på mulighed for at undertrykke moms og så skal vel med, at Dinero er bygget til folk med simple regnskaber og derfra jo stærkt under udbygning    Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 07:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg valgte bank i eksemplet ud fra den var betalt direkte med 120 kr over bank - men kunne også ha valgt kreditorer øvrige hvis ikke de 120 kr var hevet ud af banken samtidigt. 

Din metode med at føre det hele på en konto med moms hvor ex printeren hører til og så føre de 40% tilbage ville jeg også bruge (har brugt) men resultatet er stadigt i forhold til at bogføre direkte på momskonto, at de 40% nu skal bogføres fra moms og tilbage til udgift printer.

Totalt enig i det er smukkere og i at det eliminere fejl mere, men lidt sværere at forklare dinerobruger grundet netop manglende mulighed kredit/debet - for man skal i stedet her køre + eller minus - og det mente jeg gav større fejl mulighed end for begge linjer at ha samme modkonto (kreditor/bank)

Bare vi er enige om, at hvis det er en underlig delt moms (ikke en standard) skal vi ud i to linjer og den ene direkte fra momskonto til udgift er jeg da beroliget med jeg ikke var galt ude

Eneste andet om hvordan man går -  jeg har kunnet finde på hele nettet - var denne som også martin123 bakkede op og som også bogfører direkte på momskonto (ledte først nu - men jo samme metode)

Største problem er mangel på mulighed for at undertrykke moms og så skal vel med, at Dinero er bygget til folk med simple regnskaber og derfra jo stærkt under udbygning    Big Smile

Yes Eksempel der er til at forstå og meget simpel.

Ind på konto for småanskaffelser og på indgående moms (købsmoms)

Og det hele ud af banken

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære venner

Rom blev ikke bygget på en dag og det bliver Dinero heller ikke.
99% af de posteringer en iværksætter skal lave, kan han klare super let i Dinero.

Ufordringen med "skæv moms" er vi helt klar over, og er ved at finde en god løsning på den.

Der kommer en opgradering i "Dinero Crowd" i næste uge, der også kan håndtere hjælp til valg af konto i de sværere tilfælde, f.eks. hvordan man bogfører en tur på restaurant etc.

Dertil er vi igang med nogle gode skabeloner, så man let kan hive penge ind og ud af selskabet, kan bogføre aconto skat m.m. med 2-3 klik.

Det er super i kommer med hjælp, indtil vi også, på en simpel måde, kan hjælpe i de svære momstilfælde. 

Og kom endelig med ideer til hvad der kan gøre Dinero endnu lettere at bruge :-)

De bedste hilsner

Martin

 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 07:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Tonny Skov Pedersen:

Vi tale jo trods alt om "Danmarks Nemmeste Regnskabsprogram" (Ironi kan forekomme).

Tonny



Tonny, du har altid været skeptisk over for Dinero og det er jeg ked af.
Vi arbejder døgnet rundt for at lave et regnskabssystem, almindelige mennesker kan finde ud af og vi er kommet meget langt.
Og nej, alt er ikke så let endnu, som vi gerne ville have det. Men bare vent, lige nu arbejder vi med alt det den professionelle revisor har brug for, så jeg tror og håber du bliver imponeret over det vi laver.
Men kom endelig med din saglige kritik, den tager vi altid imod med kyshånd.

De bedste hilsner

Martin

 

Side 3 ud af 8 (75 indlæg)