Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Offer for uberettiget inkasso

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 6. Dec 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen

Mange tak for alle de gode svar.

Att.: Advokat Jacob Berner Rue

Kan du henvise til noget lov jeg kan henvise til vedrørende at sagen skal anlægges mod mig i Danmark fordi jeg havde bopæl i Danmark på det tidspunkt jeg modtog varerne? 

Jeg havde helt glemt forbrugerstyrelsen, dem skal jeg naturligvis også kontakte, de plejer at være rigtig dygtige og hjælpsomme.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Inkassooffer

Du kan henvise til den danske retsplejelov sammenholdt med EUs domsforordning og

Bruxelles I-forordningen, der er indføjet i dansk ret, men den helt konkrete gennemgang

af din sags omstændigheder sammenholdt med dansk/europæisk/svensk ret vil jeg igen

foreslå dig drøfte med med den danske eller svenske forbrugerombudsmand om, med mindre

du retter henvendelse til den europæiske ombudsmand.

Tilmeldt 6. Dec 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob,

Tak for dit svar. Jeg har skrevet følgende til dem

Hej
Jeg skriver til jer vedrørende Aktnr XXXXXXXX
Jeg skal gøre det kort da jeg ikke taler eller skriver svensk.
Sagen afvises, og herunder fordringen bestrides. Jeg skylder ikke ELLOS nogen penge. Argumenterne herfor er tidligere fremlagt Ellos. Jeg går udfra i er i besiddelse af denne korrespondence. Jeg fremsender den gerne igen men bemærk følgende;
Sagen afvises fordi; Sagen mod mig skal anlægges i Danmark, fordi at jeg havde bopæl i Danmark, på det tidspunkt jeg modtog varerne. Sagen henvises derfor til en dansk domstol, eller i kan bede jeres danske partner (jeg kan se på jeres hjemmeside i også agere i Danmark, kontakte mig for en drøftelse).
Jeg henviser til den danske retsplejelov, sammenholdt med EU's domsfordning og Bruxelles l-Forordningen der er indføjet i dansk ret.
Såfremt dette respekteres, og jeres danske partner ikke er i besiddelse af mine argumenter og korrespondencen fremsender jeg den gerne.
Fra Kolding
Tilmeldt 12. May 12
Indlæg ialt: 312
Fra  LabSec - timepris: 200 kr. Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu jeg ikke advokat :) men google værneting :) guldkorn dukker op vi har vel haft erhvervsret på c om jeg må be :D :D :D god jul 

Tilmeldt 26. Dec 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Inkassooffer:

Att.: Advokat Jacob Berner Rue

Kan du henvise til noget lov jeg kan henvise til vedrørende at sagen skal anlægges mod mig i Danmark fordi jeg havde bopæl i Danmark på det tidspunkt jeg modtog varerne? 

Advokaten tager fejl. Det er ikke rigtigt, at sagen skal anlægges dér, hvor sagsøgte havde bopæl på leveringstidspunktet. Det er forkert.

Hvor sagen kan anlægges, kommer an på, hvem af parterne, der anlægger sagen og gør det først.

Hvis du anlægger sagen, kan har du to muligheder:

1) Modpartens hjemting i Danmark. (Hvis de altså har et hjemting i Danmark.)

2) Dit eget hjemting i Sverige.

Hvis din modpart anlægger sagen, er der een mulighed:

3) Dit hjemting i Sverige.

I kan også indgå en aftale om, hvor sagen skal behandles. Hvis I kan blive enige. kan I frit vælge værneting i de to lande, som en af parterne har tilknytning til.

Ad 1)

Den danske retsplejelovs § 237:

"Sager mod personer, der driver erhvervsmæssig virksomhed, kan, når sagen vedrører virksomheden, anlægges ved retten på det sted, hvorfra virksomheden udøves."

Ad 2)

Den svenske retsplejelovs Kapitel 10 §8:

"I tvist mellan konsument och näringsidkare rörande vara, tjänst eller annan nyttighet som tillhandahållits för huvudsakligen enskilt bruk får talan mot näringsidkaren väckas vid rätten i den ort där konsumenten har sitt hemvist. Detta gäller dock endast om målet i tingsrätten kan antas bli prövat av en lagfaren domare enligt 1 kap. 3 d §."

Ad 3)

Den svenske retsplejelovs Kapitel 10 §1:

"Laga domstol i tvistemål i allmänhet är rätten i den ort, där svaranden har sitt hemvist.  (...) Är svaranden folkbokförd i Sverige anses som hans hemvist den ort där han var folkbokförd den 1 november föregående år. (...)"

---

Der gælder et princip, som hedder Litis Pendens. Det betyder, at en retssag kun kan behandles af een domstol af gangen.

Det indebærer, at den først anlagte sag (fx en sag, som din modpart anlægger mod dig i Sverige) spærrer for senere sager.

Hvis din modpart kommer først med at anlægge en retssag mod dig i Sverige, skal den sag altså køre til ende. Du kan ikke bede om at få sagen afvist eller henvist til behandling i Danmark. 

Om omvendt: Hvis du kommer først med at anlægge en retssag i Danmark, skal den svenske domstol afvise en eventuel retssag, som din modpart anlægger mod dig i Sverige.

Tilmeldt 26. Dec 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Luske!:
Det fremgår af Domsforordningen (fra EU) art. 2, stk. 1, at der skal anlægges sag ved kreditors bopæl - også selvom kreditor har flyttet værneting siden kravet opstod. Det korrekte værneting er dermed Sverige.

Sørgeren er forbruger, og derfor er vi i Domsforordningens artikel 14:

"Sager, som en forbruger agter at rejse mod den anden part i kontrakten, kan anlaegges enten ved retterne i den kontraherende stat, paa hvis omraade denne part har bopael, eller ved retterne i den kontraherende stat, paa hvis omraade forbrugeren har bopael.

Sager, som agtes rejst mod forbrugeren af en anden part i kontrakten, kan kun anlaegges ved retterne i den kontraherende stat, paa hvis omraade forbrugeren har bopael."

(Pga. af det retlige forbehold, er det ikke Domsfordningen, men en såkaldt parallelaftale, vi har fat i.)

Luske!:
Hvis det går i hårdknude kan de sandsynligvis endvidere kræve, at du forfatter dig på svensk, da det antageligvis er retssproget i Sverige - ligesom dansk er det i DK.

Som statsborger i et nordisk land har man efter Den Nordiske Sprogkonvention ret til at henvende sig til offentlige myndigheder på sit eget sprog.

Luske!:
Endelig er jeg ikke enig i betragtningen om, at inkasso-firmaer ikke er dumme. Jeg har set indtil flere tilfælde, hvor de har skudt med løst krudt, bare fordi de havde fået en sag. 

Jeg synes også det er voldsomt at postulere, at inkassofirmaer ikke er dumme. Det postulat kunne jeg godt tænke mig at se noget evidens for. Inkassobureauer er sat i verden for at inkassere penge uden at skelne til, om pengene overhovedet skyldes.

Tilmeldt 26. Dec 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er to store spørgsmål i sagen.

1) Skal trådstarter betale ?

2) Må trådstarter beholde varen vederlagsfrit ?

Ad 1)

Forbrugeraftalelovens § 6: "Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit.(...)".

Denne regel forudsætter det selvfølgelige; nemlig at man (uanset om man er forbruger eller erhvervsdrivende eller offentlig myndighed eller noget helt fjerde) ikke skal betale for en vare, som man ikke har bestilt.

Ad 2)

Trådstarters oplysninger tyder på, at fremsendelsen er en fejl. Derfor har trådsstarter formentligt ikke kunnet beholde varen uden at betale for den. Trådstarter har været forpligtet til at opbevare varen forsvarligt og stille den til rådighed for afhentning i en periode, men ikke i al evighed.

Der er ingen skrevne regler om den tidsmæssige udstrækning af forbrugerens opbevaringspligt. Man må falde tilbage på blød argumentation med udgangspunkt gamle domme (retspraksis) og uskrevne juridiske regler om obligationsretlig omsorgspligt.

På et tidspunkt - formentligt efter tre måneder - ophører trådstarters opbevaringspligt, og trådsstarter kan måske og måske ikke kassere varen uden ansvar.

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har du skrevet en masse med dem - har du prøvet blot at ringe til inkassofirmaet? .. Som virksomhed får vi ret tit inkassovarsler der er uberettigede. Vi har aldrig bestilt, aldrig fået faktura og andre lign ting. Jeg har aldrig haft problemer med at ringe til inkassofirmaet og forklare dem det.

I dit tilfælde er det formentøig slet ikke Ellos du skylder pengene men derimod deres partner, som nok også er inkassofirmaet. Det bruger vi selv via KLARNA. Så hvis sagen for dem er håbløs så opgiver de. I dit tilfælde er det vel enten Klarna eller Visma der anvendes?

Skulle det være helt håbløst, så ville jeg tage det helt roligt. Som du fremlægger det kan jeg ikke se at du har noget i klemme. Man kan som du nævner slet ikke køre inkasso på noget som bestrides. Så firmaet kan i værste fald hive dig i retten, hvor enhver dommer vil bede kreditor arrangere returnering af varerne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Inkassooffer

Det savner mening at du begynder en forældet diskussion med din svenske modpart om indholdet af dansk og svensk retsplejelov eftersom dit spørgsmål bør løses på baggrund af EU domsforordningen m.v.

Jeg mener derfor fortsat du bør drøfte spørgsmålet med forbrugerombudmanden.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Advokat Jacob Berner Rue:
bør løses på baggrund af EU domsforordningen m.v.

 

Hvor mener du så værnetinget er? Du starter med at sige Danmark og nu henviser du til EU domsforordningen hvor hovedreglen er bopælslandet (her Sverige)?

Hvad betydning har det så at Danmark ikke har tiltrådt EU domsforordningen - så er det vel relevant at et dansk firma (her Ellos Danmark A/S) vurderer værneting på baggrund af den danske retsplejelov?

 

/Henrik

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)