Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansatte i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 4. Apr 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Ur-eksperten.dk Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg står og skal starte en virksomhed sammen med 4 andre.

Vi har valgt at gøre det som en enkeltmandsvirksomhed, da alle ikke er over 18 (hvilket besværliggør I/S)

Det vil sige, at vi skal have én som ejer, og 4 som ansatte. 

3 af os, har pt. arbejde ved siden af.

2 af os, får SU (de har ikke arbejde ved siden af). Det er den ene af disse to, som registrerer virksomheden.

Hvordan får vi det kringlet nemmest - så det stadig er lovligt?

Skal virksomheden registreres som arbejdsgiver, så vi skal igennem alt det indberetning, samt A-skat mv.?

Vh

Frederik

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg vil mene i skal tænke over hvad det er i gerne vil starte. da en enkeltmandsvirksomhed kan være risikabel for den enkelte person tænk på hvis du starter en virksomhed for 0 kroner og gerne vil have en ansat det ville ikke kunne løbe rundt i starten vil jeg sige. da du skal betale løn og alt muligt men en anden ting mener jeg heller ikke man må være flere til at eje en enkeltmandsvirksomhed kunne være i skulle overveje noget andet måske så som is aps eller smba eller eller noget helt andet vil jeg i hverfald selv tænke over. det er rigtigt vigtigt i undersøger tigene ordenligt 

Fra Herning
Tilmeldt 4. Apr 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Ur-eksperten.dk Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har skam undersøgt tingene ordentligt.

Vi har tænkt os at lave kontrakter, som gør, at vi udbetaler et evt. overskud i løn.

På den måde, kommer det ikke til at ende med, at virksomheden går i underskud, på grund af lønnen.

Der er ikke noget farligt i hæftelsen, da vi ikke skal låne penge eller andet.

På papiret vil vi selvfølgelig være 4 medarbejdere og 1 ejer.

I/S er som skrevet ikke muligt og ApS / A/S har vi ikke kapital til.

Fra korsør
Tilmeldt 9. Jun 13
Indlæg ialt: 343
Fra  webbuilding.dk Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg synes den er lidt svært, i er 4 mennesker der vil starte en enkeltmands virksomhed, dvs der er en af jer over 18 som skal eje virksomheden, hvilket vil sige, den ene person hæfter hele sin formue personligt, hvis i andre så er ansat og kun får løn via overskuet, som man jo godt kan sige, men overskuet får i jo først når i har lavet årsregnskab, og der er som offset underskud første år. så ingen af jer vil modtage nogle penge de første to år så!? i vil jo ikke have råd til i starten at give hinanden løn 

Men går jeres firma konkurs, går det jo ikke ud over de tre andre der er ansat men kun ham som står som ejer.!? i andre mister bare jeres job. 

så ved ikke ikke om i laver en kontrakt, der hedder hvis i går konkurs, at i alle hæfter for det! om man kan det! 

fordelen er jo at det ikke koster noget at starte op, og i kun skal holde et lille bogholderig. med mindre skat beder om andet. 

Jeg ville nok lave en S.W.O.T analyse over de forskellige selskaber og hvilken virksomhed i skal starte, hvis ikke i har gjort det. 

Jeg ville nok også sige som "kigger" at et interesse selskab nok er vejen at gå. eller skal i finde jer en investor til at skyde det igang. og lave i andet selskab. !? som der er mulighed for. 

jeg tror et enkeltmands virksomhed bliver for svært når man er 4 mennesker. 

Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik Knudsen:

Vi har skam undersøgt tingene ordentligt.

Vi har tænkt os at lave kontrakter, som gør, at vi udbetaler et evt. overskud i løn.

Uden af kende juraen vil medarbejderne ikke kunne have et krav mod ejer , hvis de efter x måneder ikke gider lave noget og sætter sig ned så skal de vel stadig have løn , og da man ikke på en normal kontrakt kan sætte sig dårligere end funktionær lovgivningen så kan det blive dyrt.

Jeg ville vende det med en jurist , det var ikke et selvskab jeg ville have lyst til at være ansvarlig for.

 

blog @  http://flemmingriis.com> systemcenter blog

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik Knudsen:
Skal virksomheden registreres som arbejdsgiver, så vi skal igennem alt det indberetning, samt A-skat mv.?
ja bestemt - og den af jer der står for den har så pligterner i forhold til alt - løn, skat, atp, moms osv så vær nu sikre på, at det ikke kan gå galt

Er overskud så stort at SU kan komme i fare for stifteren må I være sikre på, at i driver det seriøst nok til at VSO ikke kan forkastes, og hvis I skal bruge VSO for at undgå SU problemer så bør I klart ha revisor ind over - men det kan også være at - når I andre har fået løn, så er overskuddet ikke større end det kan finde plads under det forhøjede SU loft

Hvis ejer er en af de 3 der er i arbejde skal han også være klar over at det vil få betyding hvis han får brug for at komme på a.kasse dagpenge

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herning
Tilmeldt 4. Apr 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Ur-eksperten.dk Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar til jer alle!

Ville det ikke være muligt for os, at de 4 andre, bliver hyret som en slags konsulenter og at der bliver lavet kontrakter der siger, at betalingen bliver udbetalt som fx. en 1/5 af overskuddet til hver, og hvis der er underskud, så er der ingen betaling.

Det er vel ikke ulovligt?

Mvh

Frederik

Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik Knudsen:

Vi har valgt at gøre det som en enkeltmandsvirksomhed, da alle ikke er over 18 (hvilket besværliggør I/S)

Det vil sige, at vi skal have én som ejer, og 4 som ansatte. 

3 af os, har pt. arbejde ved siden af.

2 af os, får SU (de har ikke arbejde ved siden af). Det er den ene af disse to, som registrerer virksomheden.

Hvordan får vi det kringlet nemmest - så det stadig er lovligt?

Ja det er lovligt nok. Men det er kun en der står som ejer, og har alt ansvaret hvis det går galt.

Frederik Knudsen:
Skal virksomheden registreres som arbejdsgiver, så vi skal igennem alt det indberetning, samt A-skat mv.?

Ja virksomheden skal registreres som arbejdsgiver, fordi at den som ejer virksomheden, ansætter de andre 4.

Husk når en virksomhed har ansatte skal man også have en lovpligtig arbejdsskade forsikring.

Læs om arbejdsskade forsikring her

Løn er jeg ikke inde i, men jeg mener at hvis de 4 som er ansatte udføre arbejde for virksomheden skal de jo have en min. løn. 

Hvis i kan vente til 1 jan. 2014 med at starte virksomheden op kan i drage fordel af det nye iværksætter selskab

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik Knudsen:

Ville det ikke være muligt for os, at de 4 andre, bliver hyret som en slags konsulenter og at der bliver lavet kontrakter der siger, at betalingen bliver udbetalt som fx. en 1/5 af overskuddet til hver, og hvis der er underskud, så er der ingen betaling.

Det er vel ikke ulovligt?

nej - men når der sker udbetaling skal det skatteindberettes stadigt OG hvis det skal trækkes fra ejers overskud inden skat, skal det jo ske inden årets udgang, så I må jo være up to date med regnskabet så I kender resultat lidt på forhånd

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herning
Tilmeldt 4. Apr 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Ur-eksperten.dk Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Frederik Knudsen:

Ville det ikke være muligt for os, at de 4 andre, bliver hyret som en slags konsulenter og at der bliver lavet kontrakter der siger, at betalingen bliver udbetalt som fx. en 1/5 af overskuddet til hver, og hvis der er underskud, så er der ingen betaling.

Det er vel ikke ulovligt?

nej - men når der sker udbetaling skal det skatteindberettes stadigt OG hvis det skal trækkes fra ejers overskud inden skat, skal det jo ske inden årets udgang, så I må jo være up to date med regnskabet så I kender resultat lidt på forhånd

vh

Men skatteindberetningen kommer vel til at foregå for de enkelte personer så, og ikke for ham som officielt ejer virksomheden?

Helt sikkert. Det er der dog ikke noget problem i :-)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)