Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bolig til medarbejder?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har lige et spørgsmål. Min kæreste er i den situation at hendes chef (hun er landbrugsmedarbejder) har købt en naboejendom. Dette er sket grundet de tilhørende marker og stalde, men selve boligen er for hans vedkommende i overskud. I forbindelse med at vi har ønsket mere plads, har han forelagt min kæreste at vi kunne leje huset, hvilket vi faktisk er ret interesseret i. Det er tilpas stort og nyrenoveret, samtidigt med at hun vil få væsenligt kortere til arbejdet. (Obviously Smile)

Jeg kom i den forbindelse til at tænke på hvorvidt det er muligt for hende at betale den slags over bruttolønnen, samt eventuelle regler der hører til. Man hører så tit om folk der betaler telefoner, EDB-udstyr mm. over lønnen, så hvorfor ikke sin husleje?

Jeg har svært ved at finde noget konkret tekst omkring medarbejderbolig, og kommer helt i tvivl om dette begreb overhovedet findes. Jeg kan finde lidt om fri bolig, men det er bestemt ikke planen at han skal stille det frit til rådighed.

Er der nogle muligheder her? Det skal understreges at vi absolut ikke er ude på nogen form for "kreativ bogføring". Det er udelukkende en forespørgsel fra en uvidende omkring mulighederne, når man køber ydelse af samme person som aflønner én til at starte med.

På forhånd tak,

Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg mener bestemt ikke bolig kan være i bruttolønsordning men f.eks fri bolig beskattes efter markedspris  - i visse fald med et nedslag, og for at undgå beskatning går jeg ud fra, at lejen skal sættes tilsvarende. I kan læse lidt om det her i DETTE LINK fra kærestens erhverv 

VH

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie,

Tak for endnu et fint svar fra din side.

Jeg misforstår muligvis begrebet fri bolig, men hvis han stiller fri bolig til rådighed, har han vel ikke mulighed for at tage lejeindtægt? Så bliver det en ren underskudsforretning for hans vedkommende, og det var bestemt ikke idéen.

Jeg vil ikke afvise at du har ret mht. bruttolønsordningen, men det lader til at der er meget åbne rammer omkring hvad man må, og hvad man ikke må. Derfor kunne det være rart hvis nogle havde erfaring eller mere konkret viden omkring emnet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian B:
Derfor kunne det være rart hvis nogle havde erfaring eller mere konkret viden omkring emnet.
helt enig

men

Brian B:
Jeg misforstår muligvis begrebet fri bolig, men hvis han stiller fri bolig til rådighed, har han vel ikke mulighed for at tage lejeindtægt? Så bliver det en ren underskudsforretning for hans vedkommende, og det var bestemt ikke idéen.
jeg svarede blot at netop reglerne for fri bolig og markedsvurderingen af prisen naturligvis spiller af på lejeprisen. Lejer han ud til lavere værdi end markedspris, så bliver der beskatning af den der bor for billig til leje - det er derfor "markedsvædien er det vigtige. Det var pointen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 229
Fra  B & S Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvem taler om fribolig?

Som jeg læser det kan det laves til en tjenestebolig? 

/ L. B.H.B.S.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bibi:

Hvem taler om fribolig?

Som jeg læser det kan det laves til en tjenestebolig? 

Jeg aner ikke hvem du spørger  - men ved heller ikke helt forskel mellem tjenestebolig og fribolig her - I stedet for at stille et tomt spørgsmål Bibi  så fortæl dog præcist hvordan DU vil foreslå at en landbrugsmedhjælper kan få en bolig til rådighed til lav skat

Kom dog med et råd og ikke et tomt indlæg ærligt talt - sig hvad de skal gøre for at spare skat - det er jo det der spørges om ikke?

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 229
Fra  B & S Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:

eg aner ikke hvem du spørger  - men ved heller ikke helt forskel mellem tjenestebolig og fribolig her - I stedet for at stille et tomt spørgsmål Bibi  så fortæl dog præcist hvordan DU vil foreslå at en landbrugsmedhjælper kan få en bolig til rådighed til lav skat

Kom dog med et råd og ikke et tomt indlæg ærligt talt - sig hvad de skal gøre for at spare skat - det er jo det der spørges om ikke?

Seriøst John, er du ved at være træt, hvorfor tager du sådan på vej?

Jeg spørger om  det ikke kunne være en idé med en tjenestebolig, da der i det opr. ikke er rejst tale om fri bolig. Med reglerne for en tjenestebolig som jo er billigere end. alm. leje (hvilket måske kan googles) eller du måske kan svare på, da du jo alligevel har svar på så meget. (Hvilket er positivt ment.!)

Hvad jeg ikke forstår er den meget nedladende tone, du stiller for dagen her. Tomt spørgsmål eller ej - et spørgsmål som "Tjenestebolig?" kan måske give anledning til at TS kan finde reglerne eller sætte andre tanker i gang, så han får et fyldestgørende svar og måske selv kommer frem til det.

Ærlig talt John, hvis du ikke aner, hvem jeg spørger, hvorfor føler du det så som dit kald at besvare eller kommenterer på mit spørgsmål?

/ L. B.H.B.S.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Bibi:
Ærlig talt John, hvis du ikke aner, hvem jeg spørger, hvorfor føler du det så som dit kald at besvare eller kommenterer på mit spørgsmål?
fordi hvis man spørger som du gør til en tråd med mange svar så bliver det svært som du gær det-

Fortæl hvor du tror tjenestebolig kan være billigere for en landbrugsmedhjælper som i det konkrete tilfælde  det er ikke noget jeg ved meget om men jeg tror med 2013 regler, at det er vanskeligt at få noget ud af det, og helt specielt hvis ikke jobbet KRÆVER bolig på lige det ste.- Kom med noget konkret , for jeg siger jo blot at ud fra alt der er oplyst .  , at der ikke er mulighed for bruttoskat - som svar på det konkrete spørgsmål og nu må du holde op med at tale med mig  men GI HA DER SPØRGER et konkret svar - Hvad vil du fortælle ham der spørger  -

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker for input Bibi. Smile

Jeg har nu læst lidt om begrebet tjenestebolig, og umiddelbart lyder det som om det kunne være relevant. Jeg skal naturligvis have undersøgt lidt flere detaljer omkring det, og hvorvidt det er muligt med de forhold vi nu har.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 229
Fra  B & S Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Brian B:
Jeg kom i den forbindelse til at tænke på hvorvidt det er muligt for hende at betale den slags over bruttolønnen, samt eventuelle regler der hører til. Man hører så tit om folk der betaler telefoner, EDB-udstyr mm. over lønnen, så hvorfor ikke sin husleje?

Du kan godt få en bruttolønsordning som svarer til en reduktion på 8 % Du kan læse det her 

 Brian, jeg tror stadig at jeg vil undersøge mulighederne for tjenestebolig. Både da jeg var hos Forsvaret og som efterskolelærer var det en klar fordel, men indrømmet, jeg kender ikke reglerne - Det kan dog være, at det giver dig en søgemulighed ;-)

Held og lykke med projektet

/Lene

/ L. B.H.B.S.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)