Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Citater og ophavsret?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Nogen, der ved, om man frit kan bruge citater fra berømtheder?

Hilsen

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skulle man tro, men eksempelvis "Let's get ready to rumble!" er registreret som et varemærke i USA og Michael Buffer er den eneste der må bruge sætningen kommercielt.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas:

Dog stadig lidt i tvivl. De citater, jeg gerne ville bruge på et musiksite, kommer fra kendte sangere/musikere, der typisk omhandler deres egen musik, eller musik generelt, men kan ikke helt regne ud, hvorvidt disse citater er tilladte at bruge frit?

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolaj Thomasen:

Det skulle man tro, men eksempelvis "Let's get ready to rumble!" er registreret som et varemærke i USA og Michael Buffer er den eneste der må bruge sætningen kommercielt.

Det kan jeg så godt forstå. Det er et citat, der decideret bruges i hans egen forretning, går jeg ud fra. Men tænker mere på citater, som kendte har sagt i diverse interview-sammenhænge.

Eksempelvis:

Alicia Keys: "It's not until I hear songs that I've done, that I realize how much of an inspiration music from the '60s and '70s has been…Stevie Wonder's records introduced me to '70s soul, when I was 12 or 13.”

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vel ikke så problematisk, hvis du har kildeangivelse med

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Citatretten er betinget af formålet.

Hvis du vil dokumentere en påstand i en journalistisk artikel, rækker citatretten så langt at du f.eks. må gengive afsnit eller passager fra en bog eller en person, du ikke selv har interwievet.

Drejer det sig derimod om en reklamesammenhæng, hvor citatet bruges i kommerciel sammenhæng, er citatretten så begrænset, at den som regel kræver tilladelse fra den der har ophavsretten.

For at komme tilbage til dit pørgsmål må du godt bruge citater i informative artikler på din side - med angivelse af kilden. Men du må ikke sælge din side med citaterne brugt som markedsføring.

Håber at det gav mening

Michael

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tambou.dk:

Citatretten er betinget af formålet.

Hvis du vil dokumentere en påstand i en journalistisk artikel, rækker citatretten så langt at du f.eks. må gengive afsnit eller passager fra en bog eller en person, du ikke selv har interwievet.

Drejer det sig derimod om en reklamesammenhæng, hvor citatet bruges i kommerciel sammenhæng, er citatretten så begrænset, at den som regel kræver tilladelse fra den der har ophavsretten.

For at komme tilbage til dit pørgsmål må du godt bruge citater i informative artikler på din side - med angivelse af kilden. Men du må ikke sælge din side med citaterne brugt som markedsføring.

Håber at det gav mening

Michael

Jeg har et engelsksproget musiksite, hvor jeg har overvejet at lave en menu, der hedder Quotes med interessante citater fra sangere/musikere. Der kan ikke købes musik via netop denne menu, men sitet som helhed er en Affiliate-side.

Jeg tror ikke på, at citaterne som sådan vil give mersalg, de er snarere ment som en interessant feature for musiknørder som mig selv.

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Volt & Volume:
Jeg tror ikke på, at citaterne som sådan vil give mersalg, de er snarere ment som en interessant feature for musiknørder som mig selv.

Det er vel stadig kommerciel brug.

Prøv at dykke lidt ned i denne wiki artikel om Fair Use begrebet - den handler også om citater - så får du en god idé om muligheder og begrænsninger. http://en.wikipedia.org/wiki/Fair_use

Michael

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)