Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er det der gør, at folk gider følge et firma på de sociale medier?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 10
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer:) Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg er meget i tvivl om, hvad det er der gør, at brugere har lyst til at følg en virksomhed på de sociale medier? Jeg leder efter nogle parametre, som går igen når folk skal følge en virksomheds sociale side på fx Facebook eller Twitter. Jeg har fx tænkt på disse parametre, som måske skal til før, at en virksomhed får succes på de sociale medier, men jeg er i tvivl om det er de ”rigtige”. Er det fx vigtigt, at en virksomhed deler relevant information på deres sociale medieside til deres brugere? Er det vigtigt at en virksomhed svarer på spørgsmål på deres sociale medieside fra brugerne? Er det vigtigt at en virksomhed svarer hurtigt på spørgsmål på deres sociale medieside? Er det vigtigt at virksomheden er overdrevet venlige overfor deres brugere på de sociale medier? Er det vigtigt at virksomheden lytter til deres følgere på deres sociale mediesider? Er det vigtigt at en virksomhed viser menneskelighed på deres sociale medie side osv.? Hvad synes i? Jeg har meget svært ved lige præcis at se, hvad der er vigtigt at lægge vægt på for en virksomhed, der gerne vil have succes på de sociale medier. Succes er her defineret, som at brugere eller kunder gider følge en virksomhed på dets sociale medieside. Tak for hjælpen:)

Fra Valby
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Joachim

Du stiller mange spoergsmaal, og meget afhaenger af hvad det er for en virksomhed og hvem maalgruppen er, men selvfoelgelig er der nogle faellesnaevnere.

Er det fx vigtigt, at en virksomhed deler relevant information på deres sociale medieside til deres brugere? Det er grundideen med socialemedier. Nyheder, tilbud kan kommunikeres den vej uden brug af dyre annoncekroner

Er det vigtigt at en virksomhed svarer på spørgsmål på deres sociale medieside fra brugerne? Det mener jeg her meget vigtigt, og giver brugerne en unik foelese af tilhoers orhold til virksomheden. Har man ikke reccourcer til at svarer brugerne skal man taenke sig godt om inden man lave en profil

Er det vigtigt at en virksomhed svarer på spørgsmål på deres sociale medieside fra brugerne? Ja dette er et hurtigt medie. Paa hverdage mener jeg der ikke maa gaa mere end 24 timer, hvis det skal vaere optimalt

Er det vigtigt at virksomheden er overdrevet venlige overfor deres brugere på de sociale medier? Nej aerlighed varer laengst, og folk er ikke dumme

Er det vigtigt at virksomheden lytter til deres følgere på deres sociale mediesider? Ja goer de ikke det vil det give bagslag (uden noedvendigvis at vaere 100% enige), og igen det kraever ressourcer

Er det vigtigt at en virksomhed viser menneskelighed på deres sociale medie side osv.? Kommer an paa hvilken virksomhed det er. Man skal passe meget paa ikke at virke falsk

Brugere har som jeg ser det lyst til at foelge en virksomhed hvis de foeler de faar "noget igen": Det kan vaere viden, tilbud, nyheder eller sjov og spas alt efter hvilken virksomhed det handler om. Men mediet er jo heldigvis lavet paa en maade saa man hurtigt ser om det man laver virker, virker det ikke er folk ikke aktive

God fornoejelse med projektet

 

 

 

 

 

 

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 10
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hillesen!

Tusind tak for dit uddybende svar:) Ja, jeg stiller mange spørgsmål, men jeg skulle nok have præciseret, at det var nogle overvejelser, som jeg havde gjort mig:) Men tusind tak for dit svar! Det var super godt!

Tilmeldt 2. Jun 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg "liker" selv enkelte virksomheder på facebook, hovedsageligt kun dem jeg selv køber noget hos. Grunden til, at jeg lige præcis følger disse shops er, at på facebook kommer der oftest tilbud som jeg ikke kan finde andre steder end på deres facebook - Dette kunne f.eks. være rabatkoder etc.

For at give et eksempel så er en tøjbutik, hvor jeg køber meget af det tøj jeg går i, så småt ved at runde 20.000 likes på facebook. De giver 20% rabat kode til de 20.000 som liker dem, for at fejre at de nu er kommet op på 20.000 likes.

Derudover finder jeg det også meget hurtige at spørge om simple ting på facebook, da deres respons tid er en del hurtigere over facebook end man skal vente på at der er en som skal tjekke deres e-mail inbox.

Fra Valby
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

selv tak Joachim. Kan se min stave kontrol mildelst talt er ude af funktion :-), men haaber det gaar alligevel. Det er jo et hurtigt medie dette her

Tilmeldt 31. May 12
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tilbud er jo altid godt, men der er også mere end det. Specielt hvis man går ud over eksemplet med webshoppen, der sælger generiske mærkevarer i skarp konkurrence med de andre webshops med de samme varer. Og jeg personligt lægger ikke mit købemønster efter tilfældige tilbudskampagner.

Men folk kan være vældig dedikeret til et mærke eller en butik af helt andre årsager end lige pris. Og der kan være kvalitet/status forbundet med at kommunikere det tilhørsforhold. Derudover er de måske interesseret i at høre om nye produkter, eller endnu bedre, at have en kanal hvor de selv kan komme med input, der i sidste ende er med til at udforme nye produkter.

Et simpelt eksempel ville være en isbutik, hvor brugerne kunne være med til at bestemme hvilke nye smage, der skulle afprøves - som f.eks bacon-is.

Eller også er der en god historie. Tænk hvis selvsamme isbutik besluttede at 10% af overskuddet skulle bruges til at opkøbe land til isbjørnereservater, og løbende fortalte om hvordan det gik.

Det kræver tid og energi fra virksomheden, men det er langt nemmere at sælge til eksisterende kunder end at skulle slås for at få nye. 

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 10
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar Tobias M og Sigurd Rubech:) Det er super fedt at høre, hvad i siger. Jeres svar giver rigtig god mening med det, som jeg sidder og arbejder på:) Så det er fedt!

Fra Viborg
Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 194
Fra  TrendWood.dk Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Joachim.

En anden grund til at folk liker virksomheder, kan være deres personlige relationer, i forhold til hvilke tilhørsforhold de gerne vil stille på showcase.

Folk er klar over at andre kan se hvad de kan li, og det bruges i et vist omfang til at brande sig selv på.

Jeg mener at folk der liker pga. konkurencer og giveaways ikke er meget værd, og de forsvinder hurtigt igen.

TrendWood.dk - Accessories og indretning i træ. Marketing mand og Passioneret drengerøv.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

ShopWithSocks facebook siden er ikke nogen specielt stor salgskanal. Jeg prøver at lave interessante og humoristiske opdateringer. De må meget gerne være højaktuelle f.eks. har der være noget om fodbold EM 2012 og farven på en rigtig studenterhue. Langt de fleste gange prøver jeg at vinkle det omkring mit produkt: Sokker! 20% af opdateringerne er eksempler på sokker med logo, eller anden direkte reklame for webshoppen.

Der er ikke nogen særlige fordele med rabatter ved at like siden. En sjælden gang kører jeg et særligt tidsbegrænset tilbud, på et eller andet produkt. Det er den måde jeg har valgt at gøre det på-

Politiken synes jeg kommunikerer på en god måde, og en side som Jørgen er også rigtig sjov at følge.

Fra Odder
Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 214
Fra  RØDT ApS Skrevet kl. 02:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Der kan være mange parametre. Men kort fortalt skal der altid være et "Win"/værdi for læseren.

Læs evt. Factbook 2012 - der kan du finde dybdegående information omkring virksomhedernes vinkel på de sociale medier. Måske der gemmer sig et guldkorn, til dig.

Win eller værdi for Fans kan fx være i form af (tilfældig rækkefølge):
- Rabat
- Mulighed for at vinde noget
- Føle sig opdateret/informeret - være hip og med på noderne
- Få mere og/eller bedre indhold
- Finde mening med livet ;)
- Blive klogere
- Tips og tricks
- Iscenesætte sin identitet overfor vennerne (låne værdi fra produktet)
- Netværke/føle sig som en del af noget
- Få et godt grin
- Få del i noget eksklusivt
- Jobtilbud, bortgives-gratis m.v.
- Merværdi ved allerede anskaffet produkt
- Blive inkluderet i arrangementer m.v.
- Indflydelse. Lille grad af magt. Få din mening hørt. Evaluering.

Det er meget individuelt hvad brugerne gerne vil have.
På samme måde er det forskelligt hvad virksomhederne vil opnå.

Menneskelighed er sjældent en dårlig ting - da mediet netop et digitalt (og uden mennesker).
Derfor kan det være en god idé, at vise virksomhedens ansigter. Men det er ikke altid det vigtigste.

Eksklusivitet er ofte et hit hos forbrugen. "Hér kan du få noget du ikke får andre steder" - hvem vil ikke det?

Rabat og konkurrencer er egentlig bare en nem genvej.. Nogle gange kan det være med succes.
Og nogle produkter passer faktisk rigtig godt til denne konkurrence-og-rabat-jæger-målgruppe.

Så hvis du skal finde ud af hvad du skal bruge Facebook til - så kan det være en god idé at kende dine mål for produktet og hvad du gerne vil skabe af værdi hos forbrugeren.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)