Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino hastighed - why?

Side 3 ud af 6 (59 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Jeg skal forsøge at forklare udfordringerne lidt mere præcis.
Amino debat er et system vi har købt for mange år siden.
Dengang vi købte det, var det smart og gjorde at vi kunne komme godt igang.
Udfordringen blev desværre, at firmaet der lavede systemet begyndte at trække løsningen i en anden retning, som vi ikke kunne bruge.
Det betød at vi ikke længere kunne opgradere til nye versioner og vi derfor enten skulle starte helt forfra, eller arbejde med det vi havde.
Jeg havde ikke tiden til at starte forfra, så vi valgte at lappe på det vi havde.

I dag har vi investeret så mange millioner kroner i tilretninger, at det for mig ikke er realistisk at lave en helt ny platform fra starten af.
Vores strategi er gradvist at erstatte den gamle kode med vores egen, for til sidst at have vore helt eget system, men det tager tid desværre.

Udfordringen i det daglige er, at vi skal leve med et system der delvist er lukket og hvor vi ikke kan rette fejl på den måde man normalt retter på.
Vi har ikke alt sourcekoden og så er det svært.
Men vi får mere og mere af vores egen kode ind, så langsom får vi den fulde kontrol.

Årsagen til at Aminos forside er langsom, er at folk kan vælge hvad de vil se på forsiden. Man kan fjerne kategorier, fravælge specifikke brugere og meget andet. Det giver mange kald til vores database og det er det Lundsby hjælper os med at optimere.

Det vi har bl.a. har gjort, er at installere noget software der logger alle processer. Det er de logs vi skal kigge igennem i morgen, for at se hvor vi kan optimere bedre.

Mht. test på driftmiljø, så har vi selvfølgelig en testserver vi også arbejder med. Men at teste hvordan det opleves og teknisk virker, når mange brugere laver deres ting, er noget der tager lang tid og vil gøre udvikling langt langsommere og dyrere for os.
Så vi har valgt at gøre vores arbejde så godt som muligt og lægge tingene online løbende. Det går næsten altid godt, men i få tilfælde kan det give fejl og så ruller vi hurtigt tilbage til den forrige version.

Så ja, vi er alle forsøgskaniner og det kan nogle gange give lidt irritation. Til gengæld sker der rigtig meget nyt på Amino og de sidste måneder har vi koncentreret os om hastighed og i at forenkle funktioner og gøre dem lettere at bruger. I kan f.eks. se hvordan "Skriv nyt indlæg" er blevet pænere. Det er en ud af vel 400 - 500 små forbedringer der er lavet over de sidste måneder, men som man måske ikke lige opdager.

Så hastighed og et pænere og mere overskueligt Amino er det vi laver pt.

Jeg vil gerne igen undskylde for de fejl i oplever, jeg er selv en af dem der bruger Amino mest og jeg er heller ikke tilfreds.
Men jeg kan garantere for at vi tager det 100% alvorligt og gør hvad vi kan, med det vi har at gøre med.

De bedste hilsner

Martin

 

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes, det er en hård og lidt uberettiget kritik af teamet bag Amino. Ikke fordi, at Amino loader hurtigt, for det gør det bestemt ikke (loader dog hurtigere nu end tidligere). Men jeg har læst en del tråde, hvor jeg kan se, hvor seriøst problemet faktisk bliver taget og at dømme ud fra hvor mange personer der har været sat på opgaven, så har det ikke været en billig affære for Amino.

At loadtiden er et irritationsmoment kan jeg dog sagtens følge, men jeg synes ikke det er fair, at der igen og igen kommer indlæg om, at der ikke bliver gjort noget, for det virker som om, at der bliver gjort rigtig rigtig meget for at komme problemet til livs. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Thomas

Jeg har aldrig oplevet en side, hverken dansk eller udenlandsk, med så mange tekniske problemer.

Så har du ikke tweetet nok, tidligere var det ikke en sjælden begivenhed at man så den såkaldte Fail Whale (Genialt træk iøvrigt at lave en fejlbesked der var så visuelt spændende at kigge på). Twitter er jo ikke ligefrem en bolsje butik og når de var lang tid om at fikse deres problemer, så er der vel heller ikke noget at sige til at Amino ikke blev bygget (om) på en dag.

At lave systemer med mange samtidige brugere, er en svær disiplin som næsten altid bliver undervurderet når man ikke har prøvet det selv.

TT Tekstforfatter:
Er det manglende vilje/økonomi eller programmører, der ikke er dygtige nok? Jeg forstår det ikke!? Problemerne har været taget op igen og igen, og jeg ved, at nogle af de dygtige programmører herinde har tilbudt deres rådgivning (jeg kender en af dem) uden, at Amino har lyttet til dem!?

Jeg tror ikke problemet har været hverken manglende vilje eller økonomi, som Martin har skevet tidligere så er der brugt rimeligt mange penge på at løse det. Det er bare et svært problem at løse.

Jeg er også en af de mange udviklere der er kommet med gode råd fra sidelinjen, selvom det er velment så er det sjældent rigtigt brugbart for dem der er sidder med problemet. Dels fordi der er mange der giver deres råd, rådene er forskellige så hvem skal man lytte til, hvordan kender man en god programmør udfra deres Amino profiler og alle programmører tror selv de er gode.
Kombineret med at ingen af os ude fra har dykket det tekniske setup bag Amino, så de konkrete tiltag der er foreslået bærer lidt præg af gæt og grimasser, hvilket er en ekstremt dyr måde at løse performance problemer på.

Som jeg ser det gjorde Amino, det helt rigtige da de slog opgaven op på Amino Freelancer, så kunne alle dem der havde lyst til at prøve kræfter med opgaven, skrive et bud og så kunne de vælge den de tror på kan hjælpe dem i mål.

Den process er nu godt igang, og har allerede givet de første resultater og det ser lovende ud for fremtiden. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej Allesammen

Så har Jacob Rohde og jeg siddet hele dagen og hacket på at få forsiden gjort hurtigere. Ændringen er ikke klar til at gå i produktion endnu, men vi håber på at få den klar i løbet af imorgen hvor vi arbejder videre.

De forløbige resultater for visning af Jacobs forside er at tiden på serveren er 1,8 - 2,2 sek. imod før omkring 5 - 7 sek. Jeg føler mig sikker på at vi kan komme under et sekund, men det vil Jacob gerne se før han tror det :-)

Rent teknisk: Opnås optimering ved at vi gemmer en bruttoliste over nye indlæg og brugerprofiler i en Redis-baseret cache, der fra kan vi hente og filterer uden at ramme databasen. Det går super hurtigt.
Redis er som skabt til Amino, pga. dens indbyggede support for lister, hvilket sparer os for en masse komplicerer låsningsproblematikker, i forbindelse med tråde. Der er helt sikkert mere som vi kan optimerer ved at lægge tingene i Redis, også på forsiden. En anden mulighed kunne være at lægge alle tråde der har fået nye indlæg indenfor den seneste uge, der er kun lige kradset i overfladen og mulighederne er mange.

Hvis man tidligere har arbejdet med caching på .Net platformen, så spørger man måske sig selv hvorfor vi ikke bruger den indbyggede cache fra ASP.Net, men den er desværre markant mindre effektiv i web garden scenerier som Amino, nu kører. Alternativt, kunne vi være gået med noget AppFabric caching, men så ville vi skulle skrive en låsningsmekanisme når der skrives nye indlæg etc.

Alt-i-alt så er vi kommet rigtigt godt fra start med at projektet, imorgen kommer den nye version af forsiden forhåbentligt op og så er vejen banet for at team Amino kan lave mange flere optimeringer.

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, vi har også siddet i dag og kæmpet med at få det på plads. Det skal nok blive godt - og hurtigt!!!

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld jeg forstyrrer. Men jeg tester lige cores CacheCenter.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter & jeg tester lige endnu en gang.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager, her kommer endnu en test.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Og nu er vi ved at fejlfinde...ups.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Så blev der rettet en fejl.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Side 3 ud af 6 (59 indlæg)